• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Satellit-TV

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Är det någon som kan ge tips om hur man ställer in en manuell satellitantenn. Har digitalbox(Thomson) och ska kunna se Viasat fria kanaler, men det verkar vara väldigt svårt att få in några överhuvudtaget.:mad:
 
F

F.d. 29763

Guest
Sv: Satellit-TV

Hej Ingo
Du har väl en reciver medd betalkort då ska det inte vara några problem, om du inte har tagit med kortet från bostaden. Det går inte med Viasat. du får gå över till Canal Digital där är det inga problem.
Stig 344
 
F

F.d. 6130

Guest
Sv: Satellit-TV

Svårt att ställa in parabolen?
Då ligger sirius (viasat) söder...
Alltså om klockan är 12.00 så ligger solen där....Dit ska du ställa in parabolen.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Satellit-TV

Liite knöligare än så är det nog...

Viasat sänder från 5 grader öst, alltså lite vid sidan av rakt söderut (som för övrigt är kl.13 denna tid på året, men eftersom et ska vara 5 gader vid sidan står nog solen ganska rätt ca. kl. 12.30...). Lite till vänster om rakt söderut om man står bakom parabolen.

Även lutningen är viktig och det beror på var man befinner sig hur mycket det ska luta. Tippa upp den lite i början och testa om du inte fått med kartor med anläggningen (det brukar man få. Där står vilken lutning man ska ha på olika breddgrader).

Jag förutsätter att du har rätt box, men oavsett vilken box man har ska man kunna söka efter signal. Det brukar finnas någonstans att man kan se signakstyrkan, och har man den rutan framme och ser TV-bilden är det "bara" att vrida sakta fram och tillbaka runt "grundläget". Och hittar man signal, även om den är svag kan man experimentera med lutningen. Så gäler det ju förstås att man hittat rätt satellit... Canal Digital sänder från 1 grad väst,alltså ganska nära, så kolla att du är på "rätt sida" om rakt söderut!

Det finns sat-finder instrument, men de har jag aldrig använt vid de parabolinställningar (ett flertal...) jag gjort, utan jag har gjort som jag försökt beskriva.

Jag har inte parabol längre, sedan åskan slog ner i tallriken förra hösten så jag har inte allt aktuellt i huvudet längre med lutning etc, men info finns på nätet om man inte fått det med grejorna. Ett tips: Gå runt och kolla hur andra har det inställt och "härma" för första grundläge!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6130

Guest
Sv: Satellit-TV

Det finns billiga sat-finders på Biltema, och dom är väldigt lätta att använda!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen