• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Satellit-mottagare

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
Hej,
Finns det nån andrahandsmarknad för paraboler?
Har köpt en begagnad husbil från 2010 med en Oyster CL 85 cm parabol på taket.
Dock ingen data/tv box i bilen då den som satt där "gick ur tiden" för c:a 7 år sedan.
Allt kablage verkar intakt och "musstyrningen" sitter kvar inne.
Vi har inga planer på att skaffa en ny data/tv box och tänker demontera (vid tillfälle) parabolen. För tillfället är det ju bara dödligt.
Känns fel att slänga den på skroten om den fortfarande har ett värde på blocket (eller motsv).
Nån som vet?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,
Dock ingen data/tv box i bilen då den som satt där "gick ur tiden" för c:a 7 år sedan.
Vi har inga planer på att skaffa en ny data/tv box och tänker demontera (vid tillfälle) parabolen. För tillfället är det ju bara dödligt.
Känns fel att slänga den på skroten om den fortfarande har ett värde på blocket (eller motsv).
Nån som vet?
Kolla på "Tyska Blocket" i Sverige är den nog död då man kan köpa 5G obegränsad 1000mb/s med router som ingår för 299 kr/månad. Smidigt med streaming

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
Hej,
Nån som vet?

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
Tack för alla svar!
Var inne på ett par tyska "blocket" sidor och hittade någotsånär lika system, fast kompletta med mottagare, till salu till c:a samma pris som frakten skulle vara till Tyskland. Inga köpes annonser.
Blir förmodligen skroten när jag väl listat hur jag får loss den.

Hanza

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2026
Själva parabolen sitter bara fast med 4 muttrar på ett underrede. Behåll fästplattan på taket då den är limmad och troligen också skruvad med plåtskruv direkt i taket.

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
Själva parabolen sitter bara fast med 4 muttrar på ett underrede. Behåll fästplattan på taket då den är limmad och troligen också skruvad med plåtskruv direkt i taket.
Tack!
Så mycket hade jag listat ut
Plattan får sitta kvar synd/idiotiskt med plåtskruvarna dock.
Ryms plattan under en solcell med spoilermontering?
Måste gängtapparna på plattan slipas ner?
Det jag ska lista ut är kabeldragningen inne i vagnen. Om möjligt kunna ta bort det "snyggt" -- hatar att bara klippa och lämna.

Toppen