• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Satellit internet

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satelit internet

Tjenesten E-DSL er en enveis tjeneste, det den tillbyr er an proxy løsning for web-trafikk til PC over satellitt, men sambandet forøvrig bruker en eksisterende internet forbindelse. Min personlige konklusjon på alle enveis sat-internet løsninger er GLEM DEN. Den rimeligste løsningen på hardware og kontrakt i dag ser ut til å være IPcopter - mobile internet communication eller på engelsk IPcopter - mobile internet communication - men dekningen i Norge og Sverige er heller tvilsom om den finnes.

De andre alternativene som finnes til brukbare priser i Europa er bassert på Astra2Connect med dekning ca. til E18 med 60 cm og Östersund med 85 cm parabol. Denne løsningen selges blandt andre av JR larmcenter som Oyster Internet
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Satellit internet

Hej igen !

Vad menar du med att det är en envägs internet? ....... menar du att jag bara kan lada ner ......... eller upp ?

Tacksam för lite mer tydlighet

Med vänliga hälsningar
Peter
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Satellit internet

Envägs i det här fallet betyder att data till PC:n går över satellit och data från PC:n går över t ex modem. Dvs väldigt olika egenskaper på upp- och nerlänk.

Under ideala förhållanden och med få paketföruster så kan det fungera men i mobil kommunikation är inte förhållandena ideala. Så jag håller med Knut... glöm sådana lösningar.

Den satellitlösning som kan fungera är det som t ex SJ använder med många parallella förbindelser via mobilt bredband och där satellit nerlänk är en komponent i systemet. Men då kostar det stora pengar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Satellit internet

Hmmmm....! då kanske det är billigare att ta husbilen med tåget om jag behöver internet:twitcy:
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Satellit internet

Varför inte ett vanligt mobilt bredbandsabonnemang. Finns flera olika utbud, kolla täckningskartor för de olika operatörerna. Finns både som kontantkort och heltidsabonnemang. För Europa kan man komplettera med landsspecifika abonnemang.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellit internet

Har selv valgt en todelt løsning: i Norge, Sverige og Danmark bruker jeg Ice.net (net1.se i Sverige) en fast pris pr. mnd for alle tre landene.
I Tyskland og Spania bruker jeg kontantkort for 3G (har ikke vært i østerike/italia/sweits ennå) - Frankrike har jeg ikke funnet annen løsning enn å stoppe utenfor McDonald og snylte på deres kundenett.

Eneste land jeg bruker satellitt internet i er Australia, har stående en to-veis mobil stasjon som koster meg under 200 kr.pr. mnd. Når vi ikke er down under bruker vår datter denne stasjonen hjemme.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Satellit internet

Tack för er information :) Jag åker i mitten av sept och blir borta så länge det fungerar, det blir bla. Italien, Gamla Jugoslavein, Grekland och Turkiet (även östra delen) stora delar av turen kommer att gå småvägar längs med medelhavet, viserligen så har jag en del kr. men det gäller att hushålla ändå, jag har tidigare varit på internet kaffe och det fungerar ok, men tänkte nu att en egen uppkopling kanske hade varit fint:spinny:. Tror att jag skall kolla lite när jag kör, jag har ju alltid min mobil om det skulle behövas, men kommer inte att använda den till internet pga. kostnaden i europa. Skall försöka så gott jag kan informera om resan här på husbilsklubben.

Känner nu att det var lite kyligare i luften här i Malmö ....... vintern kommer snart:swoon:

Med vänliga hälsningar
Peter
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Satellit internet

I Tyskland finns flera tvåvägs satellit internet

Störst och billigast är Filiago

Det går allt över Astra2Connect och funka bra men billig är det aldrig
och jag vet inte om du kan köpa sådan utan adress i Tyskland :confused:

Mvh.

Norbert
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellit internet

Filagio / Astra2Connect selges i Sverige sammen med Oyster Internet.
 
Toppen