• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samtal med Länsförsäkringar

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
I samband med att vi skulle fixa autogiro på våra försäkringar uppstod en diskussion om av- och påställning av husbilen.
Dom var inte alls glada om detta, kallade t.o.m detta "missbruk" av försäkringen. Det diskuteras tydligen om att ändra försäkringsvillkoren på något sätt. Har någon annan hört om vad andra försäkringsbolag funderar?
Dom menar att detta är kostsamt för bolaget.
För övrigt har vi varit nöjda med Länsförsäkringar här i Kalmar.

Marjatta
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Just sådana regler har jag på mina 3 motorcyklar i LF Bergslagen.
Ingen skillnad i premie ifall jag ställer av dem, vilket jag aldrig gör.

Ställer å andra sidan inte av husbilen heller annat än höst, och på till våren.

Jag håller med LF i deras resonemang.
Detta småsnåla tilltag vissa gör att ställa av och på, titt som tätt slår bara tillbaka på oss medlemmar i LF, hoppas de ändrar reglerna, så "missbruket" upphör :cool:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Problemet är ju att på mcn är skatten försumbar. Inte kul att betala flera tusen i skatt när fordonet inte används.

Kan tänka mig att betala 6-7000:- om året kan vara rätt så billigt i jämförelse med att försäkra en Honda Haiabusa 1100 i en storstad. Jag sålde min Honda ST 1200 när prislappen gick över 12000:-/år. Hade passerat 55 och bodde på "landet". Så det här med kostnader det är relativt till det de avser.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Som jag ser det är det en uppenbar risk att försäkringsbolagen ser över sina system och villkor om fler och fler ställer av och ställer på husbilen många gånger om året. Och då inte bara LF, utan jag tror att alla försäkringsbolagen överväger sådana åtgärder om det blir för många som utnyttjar systemet. Så klart blir det ökade administrativa kostnader med utskick etc. Hoppas bara att inte ett nytt eventuellt regelverk gör det omöjligt eller mycket dyrare för oss som bara ställer av under vinterhalvåret, eller andra längre delar av året förresten
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Visst skall vi vara rädda om det vi har och som är bra!
Håller med PeterK om det småsnåla tilltaget att på-/avställa husbilen kortare perioder. En anpassning till övriga Europa kommer säkerligen så småningom.
T.ex. i Holland, där skatt och försäkring är ca. den dubbla som i Sverige, kan man bara avställa fordonet om det gäller minst tre månader. Ställer du på inom tre månader efter avställning får du inte bara betala fulla avgiften, du åker på kännbar straff-/administarationavgift. Är det så vi vill ha det?
Julian
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Det vore väl bättre att försöka få till ett försäkringskonto där man t.ex. sätter in ett antal tusen, och sedan räknas det av därifrån, antingen bilen är påställd med vanlig försäkring eller avställd med garageförsäkring. Då kunde allt automatiseras utan några stora kostnader för bolagen. Info om på och avställning får dom ju redan från Trafikverket. Det är ju egentligen
pappershanteringen som kostar. Kanske något som kunde diskuteras med Folksam? :)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Talade med mitt försäkringsbolag idag, och de rekommenderade att ställa av bilen så fort den inte används några veckor eller månader. Det finns tydligen olika uppfattningar även hos försäkringsbolagen. Jag har varit medlem i samma bolag i över 50 år, och det var självklart att jag skulle få samma rabatt som övriga medlemmar i husbilsklubben. Tacksam mot Trygg Hansa.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Om LF ändrar reglerna så är det bara att flytta sina försäkringar där det är mest förmånligt. Jag har alla mina försäkringar i IF för tillfället. Man bör dock ha alla försäkringar i samma bolag för att minska krånglet vid en olycka.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Det vore väl bättre att försöka få till ett försäkringskonto där man t.ex. sätter in ett antal tusen, och sedan räknas det av därifrån, antingen bilen är påställd med vanlig försäkring eller avställd med garageförsäkring. Då kunde allt automatiseras utan några stora kostnader för bolagen. Info om på och avställning får dom ju redan från Trafikverket. Det är ju egentligen
pappershanteringen som kostar. Kanske något som kunde diskuteras med Folksam? :)

Håller med. Ställde den frågan för något år sedan til LF som vi har och svaret va att det vore bra men dom får inte idka bank.
Mitt förslag va att man betalar full premie vid huvudföfallodagen och sedan regleras det vi nästa huvudförfallodag. Har man haft bilen avställd så blir nästkommande år reducerat. Enkelt egentligen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Jag har autogiro månadsvis mot Folksam och det sköter sig helt självt och regleras alltid månaden efter avställning/påställning.
Så det fungerar i praktiken som ett konto.
Tyvärr kan man inte slippa alla papper ändå utan de fyller brevlådan.
Transpoststyrelsen har jag också autogiro och återbetalningen fungerar men de klarar inte att reglera restbetalning vid påställning utan det får göras manuellt.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Just sådana regler har jag på mina 3 motorcyklar i LF Bergslagen.
Ingen skillnad i premie ifall jag ställer av dem, vilket jag aldrig gör.

Ställer å andra sidan inte av husbilen heller annat än höst, och på till våren.

Jag håller med LF i deras resonemang.
Detta småsnåla tilltag vissa gör att ställa av och på, titt som tätt slår bara tillbaka på oss medlemmar i LF, hoppas de ändrar reglerna, så "missbruket" upphör :cool:

Förstår inte varför det skulle vara "småsnålt" och "missbruk". Vi har väl inte kommit på systemet med avställning.
>Blasse
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Länsförsäkringar i Blekinge höjde premien med 12% på ett år(2016-2017), vid kontakt hävdade de att husbilar varit ovanligt drabbade av olyckor därav höjningen, Trygg Hansa höjde sin premie med någon promille. Jag får känslan att LF inte vill ha husbilar i sitt sortiment och jag valde TH...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Förstår inte varför det skulle vara "småsnålt" och "missbruk". Vi har väl inte kommit på systemet med avställning.
>Blasse

Jag TROR att när t.ex LF sätter sin budget över HB- sektorn så kalkylerar man troligen med att en majoritet ställer av på hösten och på, på våren.

Utifrån denna kalkyl sätter man en premie som räcker till att reglera sektorn.
Minskar nu intäkterna genom att HB är avställda under sommaren, så kanske kalkylen spricker.
Detta drabbar ju så klart LF's medlemmar och troligen måste premierna höjas.

Jag kan tänka mej samma regler som på MC-sektorn fast årspremie, ingen skillnad vid avställning = lägre premier för alla

Skatten är en helt annan fråga,
(där tror jag inte vi kan se någon framtida sänkning, den går bara uppåt.)


@TommyoElisabeth
"Kan tänka mig att betala 6-7000:- om året kan vara rätt så billigt i jämförelse med att försäkra en Honda Haiabusa 1100 i en storstad. Jag sålde min Honda ST 1200 när prislappen gick över 12000:-/år. Hade passerat 55 och bodde på "landet". Så det här med kostnader det är relativt till det de avser."

Av mina 3st MC helförsäkrade i LF-Bergslagen så kostar den dyraste
(HD Heritage 2003) 1400kr/år
Den billigaste en Royal Enfield 500 1995 1100kr/år
det tycker jag är helt ok.

Jag brukar en gång per år kolla runt på de vanliga försäkringsbolagen och jämföra premier på våra 3st.personbilar, 3st.MC, 1st.HB, 1st.hem/villa.
Det har alltid skilt 10-15000kr/år totalt till den närmaste, till LF's fördel.
Jag är glad och nöjd att det finns ett försäkringsbolag ägt av medlemmarna.
 
Senast ändrad:
Toppen