Idag for jag in till Borås för att inhandla en liten 11,6-tums dator och gick runt på MediaMarkt och Elgiganten och kollade nya små och lätta datorer - en vägde under 1 kg - men på allihop så hade man i sann produktutvecklingsanda ändrat på ingångar och utgångar hit och dit för att tvinga konsumenten att köpa nya prylar. Dessutom hade flera av dessa laptops löstagbara skärmar och en massa annat trams. Trött av motgångarna träffade jag till slut en trevlig säljare på Elgiganten som till skillnad från de andra försäljarna var rejält kunnig på datorer. Han lyssnade tålmodigt på mig och plockade fram en intern SSD-hårddisk på 500 giggar. "Den här ska du stoppa in i din Acer Aspire One 725 så blir det fart på den! Det är en bra dator med hyfsat RAM-minne så det behöver du inte byta, även om det är möjligt."
Glad över att ha lyckats ändra motgångar till framgång for jag hem med hemmet (bor i husbilen f.n.) till mitt nuvarande "hem" utanför Alingsås.
MEN, sedan svek mig modet! Skulle jag som i princip är helt rudis på datorjox verkligen lyckas med konststycket att klona min nuvarande HDD till en SSD? Jag har sett på Youtube hur man ska gå tillväga men därifrån till att utföra en sådan operation på riktigt, är det ett stort steg, föreställer jag mig. Det följde med en grunka som används till kloningen och en CD och enligt medföljande anvisning ska processen gå snabbt och enkelt. MEN, jag tillåter mig tvivla och eftersom jag behöver datorn mer än någonsin på grund av en viss bok så är jag tveksam. MEN, det kanske bara är att följa amerikanarnas råd: JUST DO IT!
Vad säger expertisen?
Jappe
Glad över att ha lyckats ändra motgångar till framgång for jag hem med hemmet (bor i husbilen f.n.) till mitt nuvarande "hem" utanför Alingsås.
MEN, sedan svek mig modet! Skulle jag som i princip är helt rudis på datorjox verkligen lyckas med konststycket att klona min nuvarande HDD till en SSD? Jag har sett på Youtube hur man ska gå tillväga men därifrån till att utföra en sådan operation på riktigt, är det ett stort steg, föreställer jag mig. Det följde med en grunka som används till kloningen och en CD och enligt medföljande anvisning ska processen gå snabbt och enkelt. MEN, jag tillåter mig tvivla och eftersom jag behöver datorn mer än någonsin på grund av en viss bok så är jag tveksam. MEN, det kanske bara är att följa amerikanarnas råd: JUST DO IT!
Vad säger expertisen?
Jappe
Senast ändrad: