• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saknar nyckel till gaslarm

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Hej!
Köpte en husbil med monterat gaslarm, men tyvärr fanns ingen nyckel med.
Går ej att få kontakt med företaget, har ringt och läst in på meddelande.
Var kan jag hitta en nyckel för att kunna sätta på larmet?
Bifogar en bild på larmet.
Mvh Mats P
 

Bilagor

  • IMG_1143[1].JPG
    IMG_1143[1].JPG
    2,5 MB · Visningar: 96

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Hur sitter lådan fast och hur sitter frontpanelen fast i lådan? Jag ser inga synliga skruvar så antingen sitter panelen skruvad från baksidan eller, troligare, sitter den med muttern som håller potentiometern. Prova med att ta bort ratten och se om det finne sen mutter som kan skruvas bort och därmed lösgöra panelen. Då kan du komma åt anslutningen till nyckelströmbrytaren och förhoppningsvis ersätta den med en vipp- eller vridströmställare med erforderligt antal poler.

Möjligen skulle kanske lådan vara skruvad från baksidan men jag håller det för ganska osannolikt.

Glöm inte att göra larmet strömlöst innan du börjar, det klan ju faktiskt finnas en mikrobrytare bakom panelen som drar igång larmet om panelen demonteras.

//Michael, medlem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det verkar som man kan lossa frampanelen och vika ner den, sedan sitter det två skruvar som håller larmet mot väggen inne i lådan.
Det är nog inga problem att byta till en vanlig strömbrytare i stället för nyckeln.
Men det är ett larm endast för narkosgaser verkar det som, men man kan testa det med gas från en tändare.


M.v.h. JANKRO.
 
Toppen