• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saknar farthållare...

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vi har en Fiat ducato 2007. 130hk, 6 växlad.
Tänkte eftermontera en farthållare. Någon som gjort det själv?
Det finns ett par olika att köpa, vilken funkar bäst?
Köpa från tyskland kanske?

//Micke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Saknar farthållare...

Du har väl common rail insprutning på en så sen bil? Då skall du kolla med en Fiat-verkstad om de kan programmera in en farthållare i din styrenhet för insprutningen. Då behöver du endast montera reglaget. (Har du tur är kablar od allaredan på plats. På de flesta elektroniska styrsystem är detta möjligt.
Nu känner jag inte till Fiat specifikt, men jag tvivlar på att du kan montera tillbehörsfarthållare eftersom du inte har något länksystem att koppla den till, bara en gaspedal som elektroniskt ger signaler till styrenheten.
En inprogrammerad farthållare är mycket bättre än en som verkar på gaspedalens länksystem. Mycket exaktare, ingen fördröjning, inga rörliga delar, inga variationer i hastigheten mm.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Saknar farthållare...

Följer inte farthållaren husbilar numera? Har utvecklingen gått framåt eller bakåt? Vad följer en ny husbil idag.Vad mer finns inte undrar
Lennart
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Saknar farthållare...

Jag har en mc Louis, de är väl kända som lite "billigare" bilar, då sparas det in på eksem bra saker... Typ farthållare, men visst kan man leva utan... Men det är inte lätt
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Saknar farthållare...

Waeco har en farthållare som är anpasad för bl.a nya Fiat. I princip bara att plugga in.

Kan köpas billigare i Tyskland om man vill det.

WSE Products - Content frame=

Har den själv fungerar helt perfekt på min 08 fast är ändå ingen älskare av farthållare tycker bara dom behövs på långa 50 sträckor där det är svårt att hålla koll på jämn hastighet.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Saknar farthållare...

Har den själv fungerar helt perfekt på min 08 fast är ändå ingen älskare av farthållare tycker bara dom behövs på långa 50 sträckor där det är svårt att hålla koll på jämn hastighet.

Installerade du din själv?
Krångligt?
 
Toppen