• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Saknad kupevärme

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Har haft problem med kupevärmen i HB en Fiat Ducati 250 Multi Jet Power 180, FICE348IE 177 Hk 2013 års modell med klimat anläggning.

Efter att ha sovit över i husbilen, med köldgrader ute.
När vi sedan kört iväg på morgonen har det inte gått att få någon värme i kupen bara kall luft även om jag ställt upp tempen på max. Motor temperaturen visade normal temperatur och kylarvätske nivån stog på max i expansionskärlet. Efter att kört en timma ungefär stannade vi för att fika när vi sedan startade fungerade kupevärmen normalt. Detta fenomen har uppträtt några gånger. Felet är troligtvis i klimatanläggningen men var?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Termostat som reglerade mängden varmvatten till värmeväxlaren har nog inte funnits på många år. I dagens ACC sitter en tempsensor någonstans som via en styrenhet reglerar värme- förångar- och fördelningsspjäll.
Kolla så ingen värmekälla påverkar temperatursensorn.
Jag blev kallad för att lösa ett liknande problem på en Jaguar för ett många år sedan. Vid provkörning fungerade allt perfekt så jag "förhörde" kunden om när, var och hur detta hände. Då drog han sig till minnes att det blev bara kalluft när hans hustru var med i bilen.
Efter vidare diskussion sa han att hon brukade ha fötterna på instrumentbrädan.
BINGO! Där satt tempsensorn som värmdes upp av fossingarna och styrenheten påkallade då kalluft.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Termostat som reglerade mängden varmvatten till värmeväxlaren har nog inte funnits på många år. I dagens ACC sitter en tempsensor någonstans som via en styrenhet reglerar värme- förångar- och fördelningsspjäll.
Kolla så ingen värmekälla påverkar temperatursensorn.
Jag blev kallad för att lösa ett liknande problem på en Jaguar för ett många år sedan. Vid provkörning fungerade allt perfekt så jag "förhörde" kunden om när, var och hur detta hände. Då drog han sig till minnes att det blev bara kalluft när hans hustru var med i bilen.
Efter vidare diskussion sa han att hon brukade ha fötterna på instrumentbrädan.
BINGO! Där satt tempsensorn som värmdes upp av fossingarna och styrenheten påkallade då kalluft.
Det kan vara ledningarna från värmeväxlaren till motorn som är nära tempgivaren. Lite långsökt kanske, men man vet aldrig.
Bodelens värmesystem växlas över vid motorvärmardrift. Hur det är uppbyggt vet jag inte.
Det måste sitta en cirkulationspump på motorsidan när motorvärmaren är i drift.
Det var minusgrader den kvällen när felet uppstod. Motorvärmaren kanske var förprogramerad att starta ungefär när de skulle åka iväg.
Sen kan det ju också finnas en förregling mot ACC som jag skrev tidigare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan vara ledningarna från värmeväxlaren till motorn som är nära tempgivaren. Lite långsökt kanske, men man vet aldrig.
Bodelens värmesystem växlas över vid motorvärmardrift. Hur det är uppbyggt vet jag inte.
Det måste sitta en cirkulationspump på motorsidan när motorvärmaren är i drift.
Det var minusgrader den kvällen när felet uppstod. Motorvärmaren kanske var förprogramerad att starta ungefär när de skulle åka iväg.
Sen kan det ju också finnas en förregling mot ACC som jag skrev tidigare.

Kan det möjligen vara så att det är så varmt i bilen vid start att någon avkännare inte "anser" att det behövs mera värme?
 
Senast ändrad:

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Det kan inte möjligen vara så att det är så varmt i bilen vid start att någon avkännare inte "anser" att det behövs mera värme?
Så kan det vara eftersom vi bodde i husbilen och hade värmen på ungefär 20 grader. Det som är konstigt är att efter vi kört några mil stannade och startade efter ungefär 30 minuter och då fungerade värmen helt ok. vi har ju sovit flera gånger när det varit kallt och då har det inte varit några problem. En gång var vi tvungna att stanna på en camping i Österrikiska alperna på grund av snöstorm och 20 minusgrader .När vi åkte därifrån efter några dagar var det inget problem med klimatanläggningen.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Termostat som reglerade mängden varmvatten till värmeväxlaren har nog inte funnits på många år. I dagens ACC sitter en tempsensor någonstans som via en styrenhet reglerar värme- förångar- och fördelningsspjäll.
Kolla så ingen värmekälla påverkar temperatursensorn.
Jag blev kallad för att lösa ett liknande problem på en Jaguar för ett många år sedan. Vid provkörning fungerade allt perfekt så jag "förhörde" kunden om när, var och hur detta hände. Då drog han sig till minnes att det blev bara kalluft när hans hustru var med i bilen.
Efter vidare diskussion sa han att hon brukade ha fötterna på instrumentbrädan.
BINGO! Där satt tempsensorn som värmdes upp av fossingarna och styrenheten påkallade då kalluft.
Det där med sensorn under instrument brädan födde en tanke. Jag har en liten data fläkt som som sätter luften i rörelse mellan nattgardinen och vindrutan för att hålla kondensen borta, fläkten har ingen egen värme men det finns värme utsläpp på instrument brädan denna värme kanske påverkar en sensor.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Kolla var sensorn sitter. Ett litet hål eller galler (instrumentbräda, tak, backspegeln). Själva sensorn är nog inte större än eo riskorn. (Ett NTC-motstånd)
Eftersom det är en helintegrerad Carthago med bädd över förarplatsen finns det ingen spegel och sängen täcker taket så troligaste stället är nog instrumentbrädan. Får väl se om jag kan finna en sensor.
 
Toppen