• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Saknad kupevärme

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Har haft problem med kupevärmen i HB en Fiat Ducati 250 Multi Jet Power 180, FICE348IE 177 Hk 2013 års modell med klimat anläggning.

Efter att ha sovit över i husbilen, med köldgrader ute.
När vi sedan kört iväg på morgonen har det inte gått att få någon värme i kupen bara kall luft även om jag ställt upp tempen på max. Motor temperaturen visade normal temperatur och kylarvätske nivån stog på max i expansionskärlet. Efter att kört en timma ungefär stannade vi för att fika när vi sedan startade fungerade kupevärmen normalt. Detta fenomen har uppträtt några gånger. Felet är troligtvis i klimatanläggningen men var?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kupétemperatur sensor.
Spjällägesmotorer.
Yttertemperatur sensor. På vissa bilar sitter temp.sensorn innan för grillen och utsätts för stenskott.
Solsensor.
Motortemperatursensor. Vissa bilar 2st. En till mätaren och en till motorstyrsystemet som flera andra enheter hämtar
signalen ifrån.
Listan kan göras lång.
Felkoder går ofta att läsas ut på dessa problem.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Kupétemperatur sensor.
Spjällägesmotorer.
Yttertemperatur sensor. På vissa bilar sitter temp.sensorn innan för grillen och utsätts för stenskott.
Solsensor.
Motortemperatursensor. Vissa bilar 2st. En till mätaren och en till motorstyrsystemet som flera andra enheter hämtar
signalen ifrån.
Listan kan göras lång.
Felkoder går ofta att läsas ut på dessa problem.
Har varit på verkstad två gånger för felsökning ,dom hittar inga felkoder.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har varit på verkstad två gånger för felsökning ,dom hittar inga felkoder.

Det är för tråkigt det här med felkoder och verkstäder, majoriteten av verkstäder tar ingen ytterligare åtgärd ifall man inte finner felkoder.
Troligen har du besökt en auktoriserad Fiat-verkstad, om inte gör det, dessa har den senaste versionen av Fiat-Chryslerdator.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Det är för tråkigt det här med felkoder och verkstäder, majoriteten av verkstäder tar ingen ytterligare åtgärd ifall man inte finner felkoder.
Troligen har du besökt en auktoriserad Fiat-verkstad, om inte gör det, dessa har den senaste versionen av Fiat-Chryslerdator.
Har varit på Fiat service i Kungsbacka men det är samma svar inga felkoder det är därför som jag funderar på om det är något mekaniskt som kärvar ibland. Ska prova en annan verkstad till våren när det är dags för service. Får försöka få tag i en verkstadshandbok över klimat anläggningen. Bilverkstäder idag tittar bara efter felkoder ,ser dom någon felkod byter dom bara en burk utan att undersöka vad verkliga felet är.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Värmaren kanske behövs kalibreras. Vet inte om Fiat har detta, men efter något ingrepp eller tillfälligt fel måste man genom diagnosverktyget manuellt köra värmespjäll m fl till ändlägena för att "lära" styrenheten positionerna av dessa.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det låter ju helt normalt med kylarvattnet tänkte mej att det blev luft i systemet som försvann när den fick stå still. På en del bilar så är det ju ingen kran man öppnar för att få värme utan man påverkar en termostat som i sin tur ställer in värmen annars blir det som med gamla bilar väldigt svårt att hitta rätt värme. Kan det bli någon kärvning där så kanske värmen kommer när den fått tid att jobba vid en paus, väldigt irriterande speciellt när kylan kommer snart. Luft som samlas framför termostaten kan ju också bidra men det brukar försvinna, har ju varit med om ett topplock som småläcker men borde knappast hända på en nyare bil. De brukar ta bra betalt bara för att koppla in diagnosen, man kan ju felsöka manuellt genom att känna på slangarna eller om man har en irtermometer de brukar ha för coronan då kan man ju sikta på de delarna som det kan bero på och hitta var stoppet är.
En gång fanns det ingen värme vid en nybytt motor och det lät lite konstigt också två reparatörer som bytt motorn åkte runt och kollade och lämnade ut bilen med påföljd att vi satt och frös efter några mil . En snabb felsökning visade att slangen från motorn till värmen var iskall satt kvar en nylonplugg i motorblocket de hade glömt att ta bort, snabbt fixat på vägkanten.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om det är vätskeburet värmesystem med värmeväxlare mot motorn.
Om det då finns en funktion med motorvärmare i 60 min från bodelens värmesystem via värmeväxlaren. Kan det vara så att det finns en förregling som kopplar bort klimatanläggningen när motorvärmaren är i drift. Även när man kör bilen.
Kanske någon som vet.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Om det är vätskeburet värmesystem med värmeväxlare mot motorn.
Om det då finns en funktion med motorvärmare i 60 min från bodelens värmesystem via värmeväxlaren. Kan det vara så att det finns en förregling som kopplar bort klimatanläggningen när motorvärmaren är i drift. Även när man kör bilen.
Kanske någon som vet.
Det finns en värmeväxlare som värmer bodelens vattenburna värmesystem. På värmeväxlaren sitter en kulventil för att kunna stänga av värmen, har provat med att ha den öppen och stängd men det är svårt att avgöra om det har någon inverkan när felet inte uppträder kontinuerlig utan bara någon gång då o då.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Felsöka ett värmesystem via dator och felkoder, jag säger då det. Själv hade jag letat upp en verkstadshandbok eller liknade som visar hur systemet är uppbyggt om det nu inte går att se det genom att titta på slangdragning osv.
Sedan hade jag känt med handen eller med hjälp av en termometer kollat var värmen stoppar, med största säkerhet hittar man ett spjäll eller en ventil som inte öppnat. Enda kruxet är att det endast går att felsöka när problemet finns.

Hälsningar
Peter
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Felsöka ett värmesystem via dator och felkoder, jag säger då det. Själv hade jag letat upp en verkstadshandbok eller liknade som visar hur systemet är uppbyggt om det nu inte går att se det genom att titta på slangdragning osv.
Sedan hade jag känt med handen eller med hjälp av en termometer kollat var värmen stoppar, med största säkerhet hittar man ett spjäll eller en ventil som inte öppnat. Enda kruxet är att det endast går att felsöka när problemet finns.

Hälsningar
Peter
Så är det nog. Bara det att en del av klimatanläggningen sitter inbyggd bakom instrument brädan gör att det är väldigt svårt att komma åt. Har sökt efter verkstadshandbok men inte hittat någon om Automatisk Klimatanläggning.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man måste vara duktig på en massa olika saker för att kunna få ordning på sin husbil känns det tungt om man inte är lagd åt det hållet, har under en följd av år använt min dator för att felsöka mej själv i brist på folk som kan. Vart är AB Sverige på väg är det normalt att bilfimor inte klarar sitt jobb att läkaren inte vet vad patienter lider av att maten på vårdboende är värt under 10kr fast man får betala över 50. År det normalt?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Felsöka ett värmesystem via dator och felkoder, jag säger då det. Själv hade jag letat upp en verkstadshandbok eller liknade som visar hur systemet är uppbyggt om det nu inte går att se det genom att titta på slangdragning osv.
Sedan hade jag känt med handen eller med hjälp av en termometer kollat var värmen stoppar, med största säkerhet hittar man ett spjäll eller en ventil som inte öppnat. Enda kruxet är att det endast går att felsöka när problemet finns.

Hälsningar
Peter
Ja det är ju detta man gör om man har ett automatiskt värmesystem av lite nyare modell.
Då finns inga ventiler eller dylikt på systemet utan allt sköts av en (eller flera) dator/er.
Spjällen sköts av ställmotorer som kan tappa vissa värden och då slutar vissa delar av systemet att fungera.
Då hjälper det föga att leta slangar. En temp.sensor som ställer till det kan göra så att du får AC-kompressorn att
starta och att spjällen öppnar så att kalluft distribueras istället för varmluft.
Om felet inte finns nu så kanske en felkod ligger där och systemet kan då lägga in ett ersättningsvärde och då går ju systemet igen
men bara till en viss del.
Det var skillnad förr då allt var mekaniskt men i.o.m att bodelsvärme mm finns i bilen så kan det vara fel på den sidan
som det redan talats om.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man borde ju ha en algoritm för felsäkert läge som tvångskör systemet, att det blir fel på givare och ventiler och att parametrarna kan ändras utan att sparas på ett säkert sätt visar bara att tekniken inte är färdig och att kunden får stå för fiolerna.
 
Toppen