Sv: Sagem ITD-84
Hej Arne, jag skulle skriva lite om Sagem's boxar för jag har just köpt en till skapligt pris. Du hann lite före så jag hoppar in här.
Min "gamla" Sagembox i husbilen klarar bara mpeg2 och jag har funderat på en mpeg4 för att få in de nyaste kanalerna och för att kunna se när de stänger ner mpeg2, och även för att få epg...möjlighet att få upp närmaste veckans TV program på skärmen. Det jag skulle tala om är det att det har blivit en rejäl prissänkning på dem. Från ca.1600:- till något över 800:- hos många handlare. De har utförsäljning på dem tills de tar slut, innan de nya boxarna som klarar HD tv med DTV-T2 kommer. Jag tycker att jag klarar mig utan HD tv i husbilen några år till så jag köpte en box. Det finns flera modeller DT, IDT, 84 och 85. Jag vet inte riktigt vad skillnaden är mer än synbart lite olika utgångar på baksidan, men kanske värt att kolla om någon blir sugen på en ny mpeg4 box och tycker det duger utan möjlighet att få in HD tv.
Angående spänning i husbilen. Min gamla Sagem 75 hade inga problem att överleva spänningar uppåt 15V. Det den däremot inte gillade var när spänningen kröp ner till knappt 12V. Då började den att visa fyrkantspixlar i rutan och lägga upp en varningstext att den inte kunde läsa kortet.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Försäljaren berättade för mig att många kunder till Boxer är så f....... på alla boxar de sålt hittills med DTV-T och påstått att de var klara för HD tv. Så även om man har ett abonnemang som har tid kvar så kan man byta till sig en ny HD box med hårddisk som kostar runt 4000:- till ett pris av ca. 1300:- just nu. Kan kanske också vara värt att kolla upp om man är intresserad av HD tv.