• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp +S till kylskåp

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Har bytt till ett nytt kylskåp, RMD 10.5T, Kylskåpet har en funktion som kopplar upp det mot
bodelsbatteriet när solcellen laddar tillräckligt. Finner inte var jag "tar ut" +S på mitt EBL 119.
Någon som kan hjälpa mig med detta ?
Lars Andersson
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Det är oftast ingen ide att använda denna funktion eftersom kylskåpet drar c:a 200W och det kräver minst dubbla i solceller för att det ska ge något ens sommartid.
Det är oftast ingen ide att använda denna funktion eftersom kylskåpet drar c:a 200W och det kräver minst dubbla i solceller för att det ska ge något ens sommartid.
Tack för informationen, då kan jag "lägga ner" detta !
Lars A
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har bytt till ett nytt kylskåp, RMD 10.5T, Kylskåpet har en funktion som kopplar upp det mot
bodelsbatteriet när solcellen laddar tillräckligt. Finner inte var jag "tar ut" +S på mitt EBL 119.
Någon som kan hjälpa mig med detta ?
Lars Andersson
Det uttaget sitter väl på regulatorn för solcellen?
Ska vara märkt AES
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är oftast ingen ide att använda denna funktion eftersom kylskåpet drar c:a 200W och det kräver minst dubbla i solceller för att det ska ge något ens sommartid.

Men om du lägger ett relä I mellan som styrs av S+ eller AES och tar strömmen direkt ifrån batteriet så bör det fungera.... Men det blir kanske många klickande från reläet
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Beroende på regulator så finns det fördröjningar som slår av och på laddningen från solcellen till AES. När batteriet är fulladdat så går strömmen från solcell och batteri till kylen. När spänningen sjunkit under ett visst värde slås AES ifrån och batteriet laddas och kylen går över till gas.
Så fungerar min regulator.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Så här förklaras det i manualen:
Function: The solar controller recognizes the excess capacity (LED "AES" is lighting). Then, the refrigerator switches from gas operation to 12 V operation. This mode will be kept for at least half an hour to avoid that the refrigerator will be "swinging" between 12 V operation and gas operation. Should the solar power be still sufficient, the 12 V operation of the refrigerator will be kept. Should the solar power be insufficient, "AES" will be switched-off by the solar controller, the refrigerator will be switched to gas operation, it will keep this mode for at least half an hour, and the solar power will be used for recharge of the (possibly slightly discharged) battery. This mode of operation can only be taken into account in case of sufficient efficiency of the solar panel and under favourable conditions, such as 110 Wp, better from 150 Wp or more. Optionally: Optionally, small 12 V consumers can be operated at the AES output, such as 12 V fans, car relays or refrigerators with control input D+ (Thetford etc.). For these applications, it must be observed, that the output must be active for at least half an hour. The output current of the terminal "AES" is 12 V, max. 0.2 A.
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Så här förklaras det i manualen:
Function: The solar controller recognizes the excess capacity (LED "AES" is lighting). Then, the refrigerator switches from gas operation to 12 V operation. This mode will be kept for at least half an hour to avoid that the refrigerator will be "swinging" between 12 V operation and gas operation. Should the solar power be still sufficient, the 12 V operation of the refrigerator will be kept. Should the solar power be insufficient, "AES" will be switched-off by the solar controller, the refrigerator will be switched to gas operation, it will keep this mode for at least half an hour, and the solar power will be used for recharge of the (possibly slightly discharged) battery. This mode of operation can only be taken into account in case of sufficient efficiency of the solar panel and under favourable conditions, such as 110 Wp, better from 150 Wp or more. Optionally: Optionally, small 12 V consumers can be operated at the AES output, such as 12 V fans, car relays or refrigerators with control input D+ (Thetford etc.). For these applications, it must be observed, that the output must be active for at least half an hour. The output current of the terminal "AES" is 12 V, max. 0.2 A.

Tack för alla svar och förslag !
Min solcellsregulator är en tilläggsmodul (LR1218) till EBL 119 och där finns ingen AES anslutning.
Har uppfattat att "signalen" (+S) skall komma från EBL 119. Har vid kontakt med Schaudt fått ett
svar som om jag hade kompressorkylskåp och efter ytterligare en förfrågan så förstod vi inte varandra
Det är inget stort problem, men eftersom möjligheten finns på kylskåpet så vore det väl ok att försöka.
Nu får det "bida sin tid"...vi mår väl utan denna funktion !
Lars A
 
Toppen