• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sökes. Elschema till ducato 1999-2002

F

F.d. 29991

Guest
Har planer på att byta centralinstrumentet till ett med varvräknare,eller har någon provat på detta,om det är lätt eller kräver en del jobb rent elektriskt ?

Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Sökes. Elschema till ducato 1999-2002

Hej jag har en ducato 2,8 idTD 99 som jag skall montera en varvräknare diesel
inköpt på biltema kollat min generator det finns en märkning som det står W på men jag vet ej om det går att koppla i någon sladd hur gör jag annars tacksam för tips
Åke K 1945

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, på en diesel brukar varvräknren gå på en av lindningarna på generatorn och får trimmas rätt med hjälp av någon mekanisk varvräknare. Uttaget på generatorn kallas W och finns inte från början på alla generatorer men det är rätt lätt att själv få ut en sladd från generatorn som man kan koppla varvräknaren till.
Är du mest ute efter en ny panel, eller är du mest intresserad av att få en varvräknare? För då är det enklare att köpa en lös dieselvarvräknare från någon biltillbehörsfirma och montera uppe på instrumentpanelen.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29991

Guest

Hej JANKRO det är ett orginalinstrument till ducaton som jag köpte hos en bildemontering och är orginal från sent 1999 till 2002.Tank och tempmätare sitter i vänstra delen sedan kommer hastighet och varvmätare till höger.Givaren är en induktiv givare som sitter uppe på svänghjuskåpan rakt ovanför startkransen.Det är en del lösa kablar med kontakter på på olika ställen runt motorn.Man byter bara kombi instrumentet.mvh Bernt.

ÅkeK1945

HBK Intresserad
Kommun
Mönsterås

Hej jag har en ducato 2,8 idTD 99 som jag skall montera en varvräknare diesel
inköpt på biltema kollat min generator det finns en märkning som det står W på men jag vet ej om det går att koppla i någon sladd hur gör jag annars tacksam för tips
Åke K 1945

Lösning
S

StorDansk

Guest

Tack Ducen, detta kommer jag att följa med spänning, har en Ducato 99 och högsta önskan just nu är en varvräknare!
Och gärna en lösning på instrumentbelysning, men det är ju en annan historia.:)

Toppen