• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker vinkelprofiler

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Söker vinkelprofiler

Hva med å bukke to alustriper til 45 grader og lime en på utsiden og en på innsiden av panelet? Godt lim og liten belastning gjør at det burde holde.
For å gjøre det snygt kan den utvendige bukkes med en radie i stedet for en knekk. Krever litt mer arbeid og tålmodighet, men burde fungere.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker vinkelprofiler

Hej
Har lagt ner det här med avancerade 45 graders hörn utan kör med 90 grader.
Tänker köpa hörnlist i aluminium av ScandiMobil. Nu kom nästa problem eftersom denna list är avsedd för 15 mm skiva och det verkar svårt om man inte köper en hel pall. Börjar faktiskt tröttna på dessa hörn så man får väl göra på gammalt snickarmaner. Skruva ihop skivorna i hörnet och sedan täcka med en list i mahogny el ek både utvändigt och invändigt. Skall ev tala med Scandi om han ev gör paneler till mig enligt mått men det blir väl dyrt förstår jag. :mad:
Tack till Er (Jag börjar nog bli tjatig nu förstår jag) för alla förslag man fått men till slut faller det alltid på nåt när man fått en sak i huvudet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Söker vinkelprofiler

Hej
Har lagt ner det här med avancerade 45 graders hörn utan kör med 90 grader.
Tänker köpa hörnlist i aluminium av ScandiMobil. Nu kom nästa problem eftersom denna list är avsedd för 15 mm skiva och det verkar svårt om man inte köper en hel pall. Börjar faktiskt tröttna på dessa hörn så man får väl göra på gammalt snickarmaner. Skruva ihop skivorna i hörnet och sedan täcka med en list i mahogny el ek både utvändigt och invändigt. Skall ev tala med Scandi om han ev gör paneler till mig enligt mått men det blir väl dyrt förstår jag. :mad:
Tack till Er (Jag börjar nog bli tjatig nu förstår jag) för alla förslag man fått men till slut faller det alltid på nåt när man fått en sak i huvudet.

Hej!
Du kanske har större tur om du söker efter hörnlister i trä? Har för mig att de finns att köpa då de används mycket i båtbyggeri.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Söker vinkelprofiler

Hej igen!

Kanske är helt fel ute men till duschväggar brukar det ju finns vinklingsbara hörnor. Hittade t.ex. att ifö har detta. Kanske inte passar ditt behov men kan kanske vara en ny sökväg.

På offentliga toaletter brukar det ju sitta väggar som fixerats med aluminiumlister. Kanske även detta kan vara något för dig.

Men du kanske redan prövat dessa uppslag?

Hälsar Kjell
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Söker vinkelprofiler

Du kan använda aluminiumprofilerna. Sedan fräser du ner plywooden på baksidan så att du får in skivan i profilen
Ha det
 
Toppen