• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker vinkelprofiler

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Söker efter vinkelprofiler i aluminium för att skarva ihop hörnen på mitt bygge.
Både i 90 och 45 grader. Någon som vet ? Finns tydligen på Reimo i Tyskland mebån det borde ju finnas i Sverige.
T.ex
image.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Söker vinkelprofiler

Jag vet exakt vad du är ute efter Affezell, så har vi det i vår lilla skapelse till plåtis. Hör gärna med Claes på Scandi Mobil, han hade en leverantör på "närmare håll" för just det du beskriver. Vi är MYCKET nöjda med alla våra hörnor...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker vinkelprofiler

Men dom säljer väl inget till privatkunder utan bara i deras egna ombyggnader ?
Men givetsvis har jag inte kollat där.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Söker vinkelprofiler

Claes på Scandi Mobil köper profiler av någon som jag inte vet vem det är. Om du frågar Claes så kanske han kan hänvisa dig till rätt ställe. Jag vet inte vem han köper av, bara att det är dessa profiler som du är ute efter.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker vinkelprofiler

Skall testa imorgon
Tänkte ha väggarna i 12,14 el 16 mm skivor och bara hålla ihop och limma hörnen. Vill inte ha massa synliga skruvar och plugg,mm. Ytterhörnet skall ju vara rundat och innehörnet i vinkel el rundat. :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker vinkelprofiler

Tönk att i vårt teknikkunniga land finns ingen som tillverkar sådana profiler som jag söker enligt bilden jag postade. Trodde faktiskt att det var en baggis :mad:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker vinkelprofiler

Googla på Reimo, de har en del profiler

Dom hade bara för 90 grader men inga för 45 grader. Nästa nackdel var att listerna var avsedda för 15 mm skivor. Kan ju inte beställa skivor från Tyskland
Trodde i min enfald att jag hade en superb lösning. Får väl kolla om något snickeri kan göra sådana med en fräs. Hade jag varit kvar på snickeret jag jobbade tidigare hade det vart gjort på 4-5 timmar.
Har talat med Scandimobil och dom hade ingen annan lösning.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Söker vinkelprofiler

Dom hade bara för 90 grader men inga för 45 grader. Nästa nackdel var att listerna var avsedda för 15 mm skivor. Kan ju inte beställa skivor från Tyskland ... Har talat med Scandimobil och dom hade ingen annan lösning.

Helt rätt, vinklar ÄR 90 graders och det finns inga andra vinklar. 15 mm skivor (poppel) beställer du självklart i Sverige. Så har vi det i vår plåtis och det ser verkligen bra ut!
image.jpeg

Bilden visar överskåp men så är det överallt, även golvinstallationer. Låt fantasin flöda så löser du det utan 45 grader...
Sorry Affezell men jag kan inte hjälpa dig mycket mer
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker vinkelprofiler

Helt rätt, vinklar ÄR 90 graders och det finns inga andra vinklar. 15 mm skivor (poppel) beställer du självklart i Sverige. Så har vi det i vår plåtis och det ser verkligen bra ut!
Visa bilaga 109933

Bilden visar överskåp men så är det överallt, även golvinstallationer. Låt fantasin flöda så löser du det utan 45 grader...
Sorry Affezell men jag kan inte hjälpa dig mycket mer
Snyggt.
Får väl ge upp mina 45 graders hörn
Tack för tipset för Claes på scandi var väldigt tillmötesgående
Skall också bygga en köksbänk åt mig. Börjar bli lite bråttom också för mig så att jag kommer ugång nån gång. Annars blir väl det ett Ambulansprojekt :):)
Men jag har också åldern mot mig. Vill gärna komma iväg på vår planerade resa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Söker vinkelprofiler

En av de største produsentene av aluprofiler i Europa finnes på Magnor, like over grensen ved Eda. Hydro aluminium ekstrudering ligger der. Har en gang vært med på et prosjekt hvor vi endte opp med spesialprofil, litt dyrt for ditt bruk - men om de har lagetprofilen fo noen så kan de fort presse ut noen meter med ny om det ikke er på lager.

Ellers så har Clas Ohlsson noen spinkle aluprofiler for plywood i endel varianter, normalt i en meters lengder.
 
Toppen