• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker tips på slirskydd för grepp på backe med vått gräs

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Har några släktingar och vänner på olika håll som vi brukar hälsa på med plåtisen.
De har i alla fall en sak gemensamt: deras sommarställen kommer man till via branta och delvis gräsbevuxna småvägar. Inte så kul att köra upp när det regnat ordentligt o man har framhjulsdrift.

Senast idag blev vi fast hos kompisarna. Som tur var hade de en fyrhjulsdriven suv som orkade dra upp oss.
Men man kan ju inte alltid lita på att det finns bogserhjälp till hands.

Så vill hitta något lämpligt slirskydd att packa med. Mattor tror jag inte hjälper då backarna är rätt långa.

Vi kör inte på vintern så vet inte om snökedjor är rätt val...?

Tack på förhand för tips!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det är synd att det inte går att få bilarna med diffspärr! Har det på min gamla Volvo V70-99 och den tar sig fram suveränt i de brantaste backar även på vintern med dubbfria däck! Det var tydligen tillval på dessa bilar då och var ju en mycket enklare och billigare lösning än AWD!
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Har nåt liknande dom här, har räddat mej några gånger.


 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har nåt liknande dom här, har räddat mej några gånger.


Hmm, vet inte om det kommer funka så bra med mattor så det är rätt långa backar...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Intressant! Vet man om de funkar bra på blött gräs/lera?
Sjunker du ner så vet jag inte ifall de håller men de fungerar utmärkt när det är is så på blött gräs borde det gå bra. Jag har slitit ut några par under åren men har alltid med det i husbilen.
 
Toppen