• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker säkerhetslås som "duger"

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vill gärna skaffa 2 st. säkerhetslås till vår plåtis (bakdörr & bodelsdörr) och det enda jag hittar under rubrik "LÅS FÖR SKJUTDÖRR" är ett "block" som man sätter tvärs över dörren (se bilden). Det handlar mest om att göra det jobbigare för inbrottstjuven samtidigt som vi skulle känna oss "mentalt" tryggare.

Pratade med en vän som har haft liknande lås (se bilden) i några år som säger att låset inte klarar av vintersalt & grusstänk. Blir jobbigt att hantera efter några år och är inget han skulle rekommendera.

Min fråga är: finns det något på marknaden som klarar av vinterförhållanden/smuts lite bättre och passar till sidodörren på en plåtis?

Säkerhetslås-för-skjutdörr.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Söker säkerhetslås som "duger"

OK, ämnet var riktat till säkerhetslås för "plåtisar" (minoriteten på HBK) och gav inte så många svar, nu avvaktar jag svar från Heosafe som kanske kan rekommendera något för Sprinter & Crafter versioner. Återkommer...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Söker säkerhetslås som "duger"

HEOSafe har svarat och lärt oss ytterligare en sak som vi inte visste om. Många gånger visas bara Fiat alternativen (ganska förståeligt) på nätet och kataloger, utan "ett ord" om Sprinter/Crafter tillbehör. Jodå, det fanns samma saker men utan bilder! När jag väl fick Art.nr. från HEOSafe då hittade jag även beskrivning & färgval för samma lås på Internet, dock utan bilder. Det intressanta med HEOSafes lösning var att man kunde öppna 4 lås (2 invändiga i förarhytten och 2 på utsidan, skjutdörr & bakdörr) med SAMMA nyckel. Enda villkoret var att man begärde detta i textrutan vid orderbeställnig.

Och som grädde på moset fick vi t.o.m. hela paketet för nedsatt pris, troligen p.g.a. att Sprinter/Crafter ägare har svårt att hitta sina tillbehör i Fiat dominerande marknad.

Mitt tips till icke Fiat ägare är att VÅGA FRÅGA, det löser sig, kanske t.o.m. i rabatterat form!

Exempel på Fiat paket (på nätet) som fanns även för Sprinter variant, dock utan bild:
HEOSafe-Sprinter.jpg

Nu avslutar jag den är tråden eftersom vår säkerhetsfråga löste sig till sist!
 
Toppen