• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker Kartor på Micro SD Card för Clarion NX501E

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har en Clarion NX501E och är intresserad av att köpa kartor på Micro SD Card anpassat till Clarion NX501E. Har Apple dator varför jag inte kan uppdatera kartdata. Såg på en youtube video att man kan uppdatera systemet (NX501E) både med USB eller Micro SD Card. Lite trist att inte kunna använda HB:s inbyggda navigationssytemet. Tips och råd hur jag kan få det befintliga systemet ?

Tackar på förhand
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har varit på sajten som du nämner. Tyvärr har dom bara stöd för Windows maskiner. Jag har Mac. Lånade en windows maskin och följde processen tills jag skulle köpa kartorna. Gick inte att lägga i "kärran" för att betala..Suck. Därefter skulle det teoretiskt vara möjligt att göra download på kartorna. Det är anledningen varför jag söker möjlighet att köpa en färdigladdad Micro SD kort. Ser lite körit ut. Har använt min Iphone som navigator. Lite synd när bilen har en navigator förståss.

Behöver tydligen en USB kabel mellan Windows PC och NX501E. Ska köpa en sådan imorgon, kan funkar bättre då :)
 
Senast ändrad:
4

4 JO

Guest
Använder normalt Mac men har en PC också och där är det inga problem att få in kartorna, även om jag nu använder Zenec i min HB. Dock är det samma leverantör av karttjänst.
Problemet med att du inte kan köpa en minneskort med kartorna förladdade är att kortet innehåller även själva programvaran som ska synkas med serienumret på din enhet.
 
4

4 JO

Guest
Jag har själv uppdaterat med hjälp av en USB-sticka, till följd av att hela enheten la av. Turligt nog hade jag gjort en backup och allt gick att återställa.
Men även om du använder en USB-sticka så måste du använda programmet som är till PC för att föra över filerna. Vi Mac-användare får finna oss i det.
Dessutom verkar det som att det måste vara en riktig Windows-maskin man gör det på. Själv har jag både Virtuella datorer på min Mac och även Bootcamp men det funkar tyvärr inte heller tillfredsställande.
 
Toppen