• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker ett relä med denna funktion

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Reläet skall sluta kontakten och stanna i tillslaget läge när en strömstöt kommer på ena stiftet
Reläet skall bryta kretsen och stanna i detta läge när en strömstöt kommer på andras stiftet.
Observera att det bara kommer en strömstöt sedan blir tillslagsströmmen el frånslagsströmmen strömlös.

Varför jag behöver denna funktion är för att jag inte får konstsant ström i varken tillslag el. frånslagsläget.


relä.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Du beskriver inte var din styrspänning kommer ifrån. Men du får funktionen om du tar ett impulsrelä. Finns mekaniska och elektroniska sådana. Beroende på var du tar styrspänning kan du behöva två dioder.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Reläet skall sluta kontakten och stanna i tillslaget läge när en strömstöt kommer på ena stiftet
Reläet skall bryta kretsen och stanna i detta läge när en strömstöt kommer på andras stiftet.
Observera att det bara kommer en strömstöt sedan blir tillslagsströmmen el frånslagsströmmen strömlös.
Varför jag behöver denna funktion är för att jag inte får konstsant ström i varken tillslag el. frånslagsläget.
Visa bilaga 53813
Jag har delvis en liknande 12 V- lösning med två relä från Biltema.
1. Använd ett växelrelä A som är normalt slutet och skicka strömen vidare till relä B
2. Dra spolen i relä B med en strömstöt
3. Relä B skicka strömen vidare OCH till sin egen spole vilket gör att relä B håller sig själv
4. Skicka en strömstöt till relä A så att det släpper strömen till relä B.
5. Återgå till punkt 1.

Kopplingen av relä B likar mitt relä R6 som jag ger en strömstöt från en återfjädrande knapp.
//Conny
 

Bilagor

  • Koppling 2011-07-07.jpg
    Koppling 2011-07-07.jpg
    3,9 MB · Visningar: 27

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Dethleffkvalite:
Stryrspänningen (strömstöten) kommer från den elektriska dörrlåsningen.
En strömstöt när jag stänger dörrarna och då vill jag att reläet skall sluta
kretsen och förbli slutet och en strömstöt när jag öppnar dörrarna och då vill jag att reläet skall bryta kretsen. Jag skall använda det för att aktivera en larmfunktion.

Conny:
Förstår inte riktigt ditt kopplingsschema. Vill du förklara närmare ?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Kunde gissa det, därför skrev jag om dioderna. Om det är som jag ritat så byter dessa två kablar polaritet när dörren skall låsas eller öppnas. När jag tittar på skissen så bör det fungera. Får väl se om någon här opponerar sig här, eller det finns kanske en annan lösning. Det finns ju färdiga larm att hänga på befintlig koppling för användning av bilens fjärrkontroll.
 

Bilagor

  • Affezell .pdf
    44,8 KB · Visningar: 59

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Dethleffkvalite:
Stryrspänningen (strömstöten) kommer från den elektriska dörrlåsningen.
En strömstöt när jag stänger dörrarna och då vill jag att reläet skall sluta
kretsen och förbli slutet och en strömstöt när jag öppnar dörrarna och då vill jag att reläet skall bryta kretsen. Jag skall använda det för att aktivera en larmfunktion.

Conny:
Förstår inte riktigt ditt kopplingsschema. Vill du förklara närmare ?

Elfa har växlande relä https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-007-54&toc=19028
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Det här är ju för enkelt, man måste hitta en mer komplicerad lösning på problemet :)

Ett hel o halvljusrelä matas ju med en impuls från samma kontakt.
första gången du drar i kontakten så växlar det till helljus och nästa gång du drar i samma kontakt så växlar det till halvljus osv.
Hade det varit så att man matade helljus från en kontakt och halvljus från en annan så hade det fungerat.

Har redan ett installerat ProEvo larm men vill lägga till ytterligare en funktion till det. Enligt JR Larmcenter så finns det ingen funktion i larmet som lägger ut konstant ström när larmet aktiveras utan det finns två utgångar, en för att öppna och en för att stänga dörrlåsen men dessa skickar bara en strömstöt.
Vill ha funktionen att när jag larmar på bilen så skall min extra funktion aktiveras och tvärtom när jag larmar av.
Tror att Connys lösning är enklast och billigast.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Conny:
Förstår inte riktigt ditt kopplingsschema. Vill du förklara närmare ?
Jag har använt relä från Biltema för att de är billiga och lätta att felsöka.
1. Strömen kommer in till relä A (normalt kortsluten) som bara skickar den vidare till relä B
2. När du skickar en först strömstöt till relä B (normalt öppen) så får du ström på utgången, men också till Bs spole som kommer att förbli dragen
3. När du skickar en andra stömstöt till relä A så öppnar spolen förbindelsen och relä B blir strömlöst, inklusive spolen.
//Conny
 

Bilagor

  • HBK.JPG
    HBK.JPG
    33,2 KB · Visningar: 22

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Jag har använt relä från Biltema för att de är billiga och lätta att felsöka.
1. Strömen kommer in till relä A (normalt kortsluten) som bara skickar den vidare till relä B
2. När du skickar en först strömstöt till relä B (normalt öppen) så får du ström på utgången, men också till Bs spole som kommer att förbli dragen
3. När du skickar en andra stömstöt till relä A så öppnar spolen förbindelsen och relä B blir strömlöst, inklusive spolen.
//Conny

Tack så mycket Conny och nu förstår jag det.:spinny:
Tackar också alla andra som kommit med förslag.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Ett hel o halvljusrelä matas ju med en impuls från samma kontakt.
första gången du drar i kontakten så växlar det till helljus och nästa gång du drar i samma kontakt så växlar det till halvljus osv.
Hade det varit så att man matade helljus från en kontakt och halvljus från en annan så hade det fungerat.

Har redan ett installerat ProEvo larm men vill lägga till ytterligare en funktion till det. Enligt JR Larmcenter så finns det ingen funktion i larmet som lägger ut konstant ström när larmet aktiveras utan det finns två utgångar, en för att öppna och en för att stänga dörrlåsen men dessa skickar bara en strömstöt.
Vill ha funktionen att när jag larmar på bilen så skall min extra funktion aktiveras och tvärtom när jag larmar av.
Tror att Connys lösning är enklast och billigast.

Men koppla då ihop utgångarna från larmet? (men det kanske inte är så nyttigt för larmet, tål kanske inte backspänning!?!)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

Om du kopplar utgångarna via varsin diod till halv/helljusrelät så får du din önskade funktion och du har även skyddat utgångarna.
//Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Söker ett relä med denna funktion

En diod leder ju bara ström i en riktning. Om du kopplar en diod från vardera utgången på larmet till manöverspolen på relät, då kommer repektive spänningspuls att ledas fram till reläspolen utan att påverka den andra larmutgången.
En förutsättning för att det ska fungera är att halv/helljusrelät ska ha en spänningspuls in för att växla och inte tvärt om att reläspolen ska jordas för att relät ska växla. Isåfall får man lägga ett extra relä emellan som jordar manöverspolen på H/H-relät.
Nån som är bra på att rita och lägga in en skiss på det här kanske kan hjälpa till!

// Göte J
 
Toppen