• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Söker ersättningsbatteri till min GPS

S

StorDansk

Guest
Hej, fabrikatet är NOVOGO fabriken slog igen för bara ett par år sedan, nån måste ju haft service på dom, har redan frågat Elgig. i SV, negativt! Elkjøb No inget svar än. Modell T700, inte speciellt många år på nacken. Såldes av Elgiganten i Danmark och Norge under åren 2005-7 Novogo var stort i både USA, Kanada och Australien vad jag förstått.
Batteriet har ett produktnummer: 20-01388-00AWD63312251 det är allt. Finns det möjlighet att skaffa. Problemet här är att enda beteckningen på batteriet är den lappen med streckkod som ni ser på fotot nedan, typen är nog Li-ion men inget om Volt eller Ah på batteriet. Har nu plockat bort batteriet och mätt volten på röd och svart och fick då straks efter borttagning från laddaren 4,17V.
Det svarta på den strippade bilden har jag åstadkommit nu när jag skulle mäta längden och höll på att kortsluta cellerna. Som jag hoppas framgår så består det av tre celler seriekopplade, temosäkringen är hel, mått i millimeter 5x55x35.[FONT='Arial','sans-serif']Har tillskrivit de flesta batterileverantörer som jag hittat via nätet[/font]
Tacksam för svar. "Köp ny" har jag redan hört

Nu är den nerplockat så bilden GPS är hämtat från nätet.
Får se om jag lyckas, mitt första försök att ladda upp bilder.

Bilagor

• prodimg.jpg
    prodimg.jpg
    14,7 KB · Visningar: 588
  • Batt1.jpg
    Batt1.jpg
    88 KB · Visningar: 6
  • Batt2.jpg
    Batt2.jpg
    99,6 KB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: Söker ersättningsbatteri till min GPS

Varför blir det så här tokigt med texten?

Nu har jag redigerat bort HTML taggarna som skulle styra texten!

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Du har troligen LiPo (litiumpolymer) batteri. 3.7V nom, ~4.2V direkt från laddaren i konfiguration 1S3P dvs 3 parallellt. Försök att plocka bort folien, kapaciteten brukar vara tryckt på det innersta folielagret.

E-bay är säkraste stället att hitta lösa celler.

Peter :)

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Man ska nog vara lite försiktig när man hanterar Litium-jon batterier löst. Det är inte för inte som det sitter en säkring inbyggd i batteripacken. Kortsluter man kan det smälla rejält.
Ni har väl sett i pressen om exploderande datorer o telefoner!
// Göte J

S

StorDansk

Guest

Bra förslag Peter, ska absolut försöka med det, en undran bara, vid första anblicken ser det ut som cellerna ligger i serie, men jag kan ju ha fel, inte första gången i så fall.
GöteJ, lovar att vara försiktig och noggran, är medveten om risken.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Man ska nog vara lite försiktig när man hanterar Litium-jon batterier löst. Det är inte för inte som det sitter en säkring inbyggd i batteripacken. Kortsluter man kan det smälla rejält.
Ni har väl sett i pressen om exploderande datorer o telefoner!
// Göte J

Det sitter troligen ingen säkring inbyggd i packet, däremot så sitter det säkerligen en krets som kontrollerar att inte cellerna kommer i obalans och nekar laddning om någon cell "dör" (kommer för lågt i volt).

Du kan mäta cellerna individuellt i och med att du har fyra tåtar ut från packet. Volten är som den ska nyladdad men gamla LiPo brukar inte kunna hålla spänningen under last.

S

StorDansk

Guest

Jo Peter, om du förstorar bilden så ser du på plastremsan närmast cellerna, näst längst till höger, en avlång grön sak, det ska enligt kompisen Fredrik som hjälpte mig mäta, vara en termosäkring (80 grader), så jag "gissar vilt" att grön och vit tåt går till den. Men det får vi ju snart veta.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alle LiPo og LiIon batterier har en nominal spenning på 3,7 V eller 7,4 V.
Om du ikke kan finne korrekt batteri så bruk et som har rett avstand mellom de 4 kontaktene og rett plassering av + og - Kamerabatterier er et godt valg.
Er det nye batteriet litt mindre så fyll med noe lett treverk slik at det passer.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Alle LiPo og LiIon batterier har en nominal spenning på 3,7 V eller 7,4 V.
Om du ikke kan finne korrekt batteri så bruk et som har rett avstand mellom de 4 kontaktene og rett plassering av + og - Kamerabatterier er et godt valg.
Er det nye batteriet litt mindre så fyll med noe lett treverk slik at det passer.

Nästan korrekt, 3.7V är volttalet på individuella celler, allting över det är hur många som är seriekopplade 3.7V/7.4V/11.1/14.8 osv. LiIo kan även ha 3.6V nominellt, sedan har du LiFePo4 (Litiumfosfation) även kallat A123 celler som har 3.3V nom/cell.

Hur gott om plats finns det i navigatorn ? Är det en slot dar batteriet sitter eller går det att få in ett pack med annat format ?

Om laddaren accepterar att bara ladda över två kontakter (+ -) så skulle ett sådant här passa rätt bra (du får löda dit kontakten från gamla packet).

Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest

Tack Jappe, jag följer din tråd "Jappe i Spanien" med stort intresse, och gillar dina små betraktelser från vardagen i din helt perfekta "plåtis", en sån vill jag också ha!
Tyvärr har inte ELFA nånting åt det här hållet, men ett antal butiker för radiostyrd, men priset blir då runt en 5-hundring istället för $3 + frakt på EBAY.

Peter, det blir ju så mycket enklare när man vet vad man ska söka efter, återstår att se om jag klarar att köpa och ta hem via Ebay, Paypal har jag testat tidigare, måste gå att föra över från mitt Visakonto, reglerna har ju ändrats nyligen, och min bank ser helst att man gör en direktöverföring istället för betalning med Visa direkt.

Tack även du Knut, du hjälpte mig att förstå att jag inte behöver söka på GPSfabrikat, räcker med storlek i mm, Volt och mAh.
Nu är sökandet igång, håller er informerade om utfallet.

Stort tack alla.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Du skulle kunna dela en sådan här om den får plats, du får två ackar för 169:- + frakt.

Johan på MFT är en gammal svensk handlare, ingen fara att betala med ditt bank VISA där.

Skaffa något gratis Mastercard/ VISA KREDIT kort att koppla till Paypal, då har du dubbelt skydd. Statoil Mastercard är gratis (det jag själv har kopplat till Paypal).

Jag handlar barnleksaker, shorts, Xenonljus, batterier, verktyg, parfym klockor etc etc med Paypal från Europa, Asien, USA, aldrig några problem.

Lycka till !

Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest

Hej Peter, batteriet är nu desikrerat i sina beståndsdelar, detär inte hopsatt av tre celler som vi först trodde utan bara hoprullat av tre olika lager av film.
Undrar vad det är för stank som uppstår då, kan inte rekommedera att gå så här långt.
VARNING! när jag skulle stoppa skrotet i en plastpåse tog det eld i skiten med en våldsam nästan explotionsartad brand som följd. Allt gick dock väl då jag befann mig på ett verkstadsgolv av betong, men vilken stank, i en bostad hadde det blivit katastrofutryckning.
Men men, jag är hel, men säkert inget att skoja om.
Nu säger GöteJ, "va var det jag sa" och jag får skämmas, men det får jag tåla.
Här kommer bilder innan smällen:

Bilagor

• Batt4.jpg
    Batt4.jpg
    44,3 KB · Visningar: 1
  • Batt3.jpg
    Batt3.jpg
    46,3 KB · Visningar: 1
  • Batt5.jpg
    Batt5.jpg
    39,9 KB · Visningar: 2

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du hadde flaks at det var så liten ladning på batteriet, dette ser ut som det har vært et LiPo batteri og uten den utvendige seriemotstanden kan det ved en kortslutning detonere. Et fulladet LiPo har en sprengkraft nesten på nivå med en tilsvarende vekt TNT.

F

F.d. 25060

Guest

Hej! Har du försökt på" Batterikungen.se" ? Där finns en stor sortiment.
Janne

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Mmm, Lipo är inte att leka med. Ett öppet Lipo luktar sött, lite som glykol, ett brinnande också sött och äckligt. Hoppas du vädrade ur också, rökgaserna är korrosiva.
När ett LiPo öppnas mot atmosfären så bildas det bl.a syre, det blir hett och om man har otur tar det eld

Tur att det gick bra !!

S

StorDansk

Guest

Lite skakat, nyfiken och otålig är jag, men absolut ingen självmordskanditat, nytt batteri inhandlat, lödningen överlåter jag åt en som förstår sig på batterier, Fredrik heter han, det fanns med bruksanvisning med stor varningstext, gissa vad den säger:
FÖRSÖK UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER ÖPPNA BATTERIET! :msn_hot:

Batteriet fanns att köpa över disk hos PowerToys.se/Carrocar.se här i Linköping.
Skrev ut bilderna på de två batterier du Peter hade föreslaget, ingen förvåning bakom disken och 110 pix. Tycker det kan vara det värd att slippa vänta, nu får jag fixa resten imorron. Eller Fredrik, jag kan löda men törs inte.

Och till Janne/Husbil5, ja och batterikungen var väldigt snabba med sitt svar, under 20 minuter, Tyvärr inget som vi har, men då viste jag å andra sidan inte vad jag sökte.

Bilagor

• Batt_nytt.jpg
    Batt_nytt.jpg
    49,1 KB · Visningar: 2
F

F.d. 3297

Guest

Ja, StorDansk,
då får vi väl se hur du "hanterar tangentbordet".
Numera är vi ju bortskämda med byggen både i
Barkarby(?) och Spanien.

Dröjer du för länge med epistlarna börjar vi nog
kalla dig för < Gammel Dansk >. ;)

G´Jul å G´Nytt år!

S

StorDansk

Guest

Jo du Hans, mycket har jag blivit kallad i mina dagar, och jag är både gammel, stor och dansk, så det är bara välja.
Beträffande bygget så letar jag efter ett ställe att hållas och nåt att skruva på, planerat har jag gjord både länge och väl, och då både resorna och bygget.
OCH tack det samma med jul och nyårshälsningen!

S

StorDansk

Guest

Fredrik hjälpte mig under eftermiddagen med lödningen, försåg sin konstruktion med tredubbla krympslang och för säkerhets skull även två lager eltejp. Hopsättning var inga problem 6st skruv, mest spännande var väl uppstarten, jaah, allt funkar.

Tack till alla för hjälpen.

Nån som behöver hjälp att byta batteri i sin GPS? :twitcy:

Bilagor

• novogo4.jpg
    novogo4.jpg
    52,7 KB · Visningar: 1
  • novogo3.jpg
    novogo3.jpg
    106,9 KB · Visningar: 1
  • novogo2.jpg
    novogo2.jpg
    91,3 KB · Visningar: 1