• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Söker enkel mätare för batteristatus (visuell)

Kaffetobbe

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Köping
Hej
Söker en enkel och visuell mätare för batteristatus.
Skall användas till 2x agm 85ah batterier men får gärna vara omställbar till lithiumbatterier.
Finns det någon i Sverige som säljer liknande som den jag länkar till?
Jag är inte ute efter någon dyr mätare (max 300kr).
Även ute efter en volt/amperemätare för att se hur mycket solcellerna ger (finns ofta med i tester av tex solceller på youtube).
Batterikapacitet Indikator Digital Voltmeter Spänning Tester
 
46D5F090-6DEF-4EA9-A746-A10B6922AE0B.jpeg
Enklast möjliga Batteritest är en voltmeter. Koppla ur laddning o förbrukare, låt batteriet vila en stund. Mät med en enkel multimeter.
 
Bra tips!
Hakar på frågan eftersom jag har en fundering som tangerar ämnet, nämligen att komma åt att mäta.
För oss som har Ducato med bodelsbatteriet väl gömt under passagerarstolen, finns det något trix för att mäta med allt bortkopplat, utan att behöva montera bort stolen?
 
Koppla bort helt behöver du bara göra om du misstänker något fel. Normalt räcker det med att motorn är avstängd, solceller ordentligt övertäckta och ingen 230Volts laddning på. Dessutom helt avstängd elpanel och ev andra förbrukare. Låt batteriet vila en en stund innan du mäter. En bra idé är att alltid ha en liten enkel voltmeter inkopplad.
 
Tack för snabbt svar! Var kan vara en lämplig mätpunkt om man inte behöver gå direkt på batteriet?
 
Jag köpte en
JUNTEK VAT1050 100V 50A Wireless voltage and current meter Car battery monitoring på aliexpress för 240:-.
Den mäter in och utflödet ur batteriet, spänning och hur många procent laddat batteriet är i förhållande till kapaciteten.
Funkar kalas!
 
Om du har stängt av det mesta så spelar det ingen roll vart du mäter, dvs det blir inget spänningsfall om man inte har något som drar ström.
 
Bra tips!
Hakar på frågan eftersom jag har en fundering som tangerar ämnet, nämligen att komma åt att mäta.
För oss som har Ducato med bodelsbatteriet väl gömt under passagerarstolen, finns det något trix för att mäta med allt bortkopplat, utan att behöva montera bort stolen?
Det finns Plus och Minus när man öppnar motorhuven. Är det detta du efterlyser?
 
Jag är mest intresserad av att enkelt kunna mäta bodelsbatteriet. Men det kan man kanske inte mäta under huven?
 
Ser ut att vara en liten smart rackare men den drar ganska mycket ström, ca. 50Ah/mån
 
Jag är mest intresserad av att enkelt kunna mäta bodelsbatteriet. Men det kan man kanske inte mäta under huven?
Oftast inte, men som jag skrev du kan mäta i något uttag inne i bodelen, tex ett cigguttag!
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Jag köpte en
JUNTEK VAT1050 100V 50A Wireless voltage and current meter Car battery monitoring på aliexpress för 240:-.
Den mäter in och utflödet ur batteriet, spänning och hur många procent laddat batteriet är i förhållande till kapaciteten.
Funkar kalas!
Ja den var fin och toppenpris, men det verkar dra rätt rejält med ström, påslagen ca 50-100mA, det är rätt mycket och då ska man nog inte ha den på mer än nödvändigt tror jag.

Measurement module power consumption: 0.4W
Display module power consumption: 0.5W
 
Den mest korrekte spenningsmålingen for et batteri er med egen målekabel direkte fra batteriet som ikke benyttes til noe forbruk. Det vil si at en henter strømforsyning for voltmeteret annetsted (om det ikke er et gammeldags magnetspole instrument som ikke trenger støm:)).
 
Jag köpte en
JUNTEK VAT1050 100V 50A Wireless voltage and current meter Car battery monitoring på aliexpress för 240:-.
Den mäter in och utflödet ur batteriet, spänning och hur många procent laddat batteriet är i förhållande till kapaciteten.
Funkar kalas!
Finns även på Amazon UK, så slipper man en del avgifter.
 
Om en batterimonitor typ Juntek skall kunna presentera rättvisande värden måste den vara igång hela tiden men den drar mycket ström.
Den gamla ordspråket "man får vad man betalar för" stämmer även i det här fallet.
t.ex
Victron BMV 712 med en strömförbrukning på 1mA = 1Ah/månad
(Victrons rekpris € 210)
eller
JUNTEK VAT1050 100V 50A med en strömförbrukning på 50-100mA = 35-70Ah/mån
(Amazonpris ca 250 kr)

Det vill till att man har laddning i sin bil med en Juntek alternativt stänger av allt i bilen.
Men finessen med en batterimonitor är ju att den skall kunna mäta totalförbrukningen över tid och då behöver den vara igång 24/7.
 
Javisst,
NASA BM1 är ju också en strömsnål (3mA) men stor (110x110mm) batterimonitor och med vissa begränsningar, men med priset ca:1800:- så är den ett vettigt köp.

Begränsningar vs t.ex Victron BMV 712:
- mäter inte spänning startbatteriet
- Max 100A ström genom shunten
- går inte att ställa Peukertvärde

Viktiga är väl att man ser efter sina behov och väljer en batterimonitor som uppfyller dessa.
 
Tillbaka
Toppen