• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söka eltjuv

Nisse o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
11094
Medlemskap
2024
Våra bodelsbatterier har tagit slut för fort så vi undrar om det finns något som tjuvar el. Hur kan jag kolla det? Tacksam för tips.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fast sådana laddare sitter det troligtvis inte i en 2008, "problemet" blir oftast som Jokin beskriver det, originalladdaren hinner oftast inte ladda ett LFP som är lite djupare urladdat utan går över i underhållsladdning lite för tidigt, och det man åtgärda med att dra ur 230V-sladden till husbilen nån sekund, och stoppa tillbaka den, då startar laddaren om i bulk-fasen, med max. ampere. Har man ett GEL-läge på laddaren så kan man förlänga tiden i bulk-fasen.

Ditt tidigare problem låter som din laddare då varit inställd för AGM, då blir det för hög spänning i absorptions-fasen från laddaren, och bms'et klipper för laddning.
Jag varnade inte för att dra ur sladden för att förnya bulkfasen. Jag varnade för att ställa in EBL på en högre batterikapacitet än batteriets. Sedan var det mycket riktigt AGM-inställning och för hög kapacitet som troligen förstörde mitt BMS. Men är det inte så att bly/syra inställning har ändå längre bulk än GEL och därmed lämpligare för LiFePo4?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag varnade inte för att dra ur sladden för att förnya bulkfasen. Jag varnade för att ställa in EBL på en högre batterikapacitet än batteriets. Sedan var det mycket riktigt AGM-inställning och för hög kapacitet som troligen förstörde mitt BMS. Men är det inte så att bly/syra inställning har ändå längre bulk än GEL och därmed lämpligare för LiFePo4?

Då gissade jag rätt angående AGM-läget.
Inställningen Ah brukar inte vara negativt, bara man inte sätter lägre värde än verkligt värde. Då finns risken att laddaren går över i uh-laddning för tidigt.
Man kan välja vilket som av bly/syra och Gel, skillanden är tid i
bulk-fasen= max ström A.
Nu skiljer det garanterat mellan olika märken på laddare,
men generellt
Gel-läget brukar ha nästan dubbla tiden i bulk-fasen, jämfört med bly/syra-läget.
Så har man djupurladdat sitt LFP så är GEL-läge bättre ifall man nu vill nå fulladdat, vilket dock inte alls är ett krav varje gång man laddar ett LFP.
 
Toppen