Nisse o Marianne
HBK Medlem
Våra bodelsbatterier har tagit slut för fort så vi undrar om det finns något som tjuvar el. Hur kan jag kolla det? Tacksam för tips.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ta en tångampermätare och sätt den på batteriets plus eller minuspolens kabel och därefter sa bort en säkring i taget och läs av ampermätaren på varje säkring, när mätaren visar noll amper är det där det drar ström. Kolla vad den säkringen går till och där borde felet varaVåra bodelsbatterier har tagit slut för fort så vi undrar om det finns något som tjuvar el. Hur kan jag kolla det? Tacksam för tips.
Hej.
Hej.
Har du något artikelnummer ? Hittar inte den på Biltema, däremot finns den på ex.vis Amazon för strax under 200:-
Mvh / Roland
Artnr. 15-291 elkretsprovare
Det är nog så, vilken typ av batteri ska jag välja? Hade tänkt mig litiumbatteri men det funkar inte utan vidare i en gammal bil.Det behöver inte vara ett "fel".
Batterierna kan även ha gjort sitt, det brukar märkas ifall spänningen sjunker snabbt vid lite högre belastning, samt att de går snabbt att ladda dem till fullt.
Det är nog så, vilken typ av batteri ska jag välja? Hade tänkt mig litiumbatteri men det funkar inte utan vidare i en gammal bil.
Riktigt så enkelt är det inte. Du ska ha en DC-DC omvandlare emellan förbrukningsbatteri och generator/startbatteri. Finns t.ex. från Victron Energy en 30A variant för ett par tusenlappar. Det finns flera trådar på forumet som behandlar just detta.Så det går bra att sätta in ett LFP-batteri i vår Burstner från 2008?
Visst går det bra att sätta in ett LFP-batteri i er Burstner. Jag gjorde just det i min Dethleffs 2008 flera år sedan och det har fungerat bra. Från början hade jag ingen annan extra utrustning. Det enda jag fick göra att justera inställningen i EBL:en genom att höja batterikapaciteten så att BMS:en styrde batteriet och inte EBL:en. Nu har jag installerat en DC-DC- laddare för att få en snabbare uppladdning vid färd. Vid landström får jag ta ur nätsladden och stoppa i den igen, några gånger för att bibehålla den starkare laddströmmen, allt för att ladda batteriet snabbare då EBL:n bromsar.Så det går bra att sätta in ett LFP-batteri i vår Burstner från 2008?
Riktigt så enkelt är det inte. Du ska ha en DC-DC omvandlare emellan förbrukningsbatteri och generator/startbatteri. Finns t.ex. från Victron Energy en 30A variant för ett par tusenlappar. Det finns flera trådar på forumet som behandlar just detta.
När vi köpte nuvarande bil 2022, var laddningen från originalladdaren satt på 110 Ah, till bilens 100 Ah Sunwind LiFePo4 batteri. Stundtals fick BMS jobba hårt vid landström och hade troligen gjort så i två år innan vi köpte bilen. Jag ställde ett lägre värde på 90 Ah och BMS lugnade sig. Det var dock troligen redan skadat så efter ett år rasade batteriets inbyggda BMS. Dvs en en livslängd på 3 år! Fick ett nytt LiFePo4 batteri av Forsbergs. Har idag en Victron 230 laddare, men det behövs egentligen inte om man kan få en bra laddkurva från bilens EBL eller originalladdare, vilket de flesta kan leverera. Men var försiktig med att låta det inbyggda BMS:t i ett dropin batteri styra laddningen. Det är det inte byggt för, utan bör ses som en säkerhet, som egentligen inte ska behöva agera vid normal hantering. Hade sedan tidigare Victron DC-DC laddare och Victron solcellsregulator, vilket oftast inte heller behövs.Visst går det bra att sätta in ett LFP-batteri i er Burstner. Jag gjorde just det i min Dethleffs 2008 flera år sedan och det har fungerat bra. Från början hade jag ingen annan extra utrustning. Det enda jag fick göra att justera inställningen i EBL:en genom att höja batterikapaciteten så att BMS:en styrde batteriet och inte EBL:en. Nu har jag installerat en DC-DC- laddare för att få en snabbare uppladdning vid färd. Vid landström får jag ta ur nätsladden och stoppa i den igen, några gånger för att bibehålla den starkare laddströmmen, allt för att ladda batteriet snabbare då EBL:n bromsar.
När vi köpte nuvarande bil 2022, var laddningen från originalladdaren satt på 110 Ah, till bilens 100 Ah Sunwind LiFePo4 batteri. Stundtals fick BMS jobba hårt vid landström och hade troligen gjort så i två år innan vi köpte bilen. Jag ställde ett lägre värde på 90 Ah och BMS lugnade sig. Det var dock troligen redan skadat så efter ett år rasade batteriets inbyggda BMS. Dvs en en livslängd på 3 år! Fick ett nytt LiFePo4 batteri av Forsbergs. Har idag en Victron 230 laddare, men det behövs egentligen inte om man kan få en bra laddkurva från bilens EBL eller originalladdare, vilket de flesta kan leverera. Men var försiktig med att låta det inbyggda BMS:t i ett dropin batteri styra laddningen. Det är det inte byggt för, utan bör ses som en säkerhet, som egentligen inte ska behöva agera vid normal hantering. Hade sedan tidigare Victron DC-DC laddare och Victron solcellsregulator, vilket oftast inte heller behövs.
Jo, tack för varningen som kan vara på sin plats. Jag har alltid varit försiktig med behandlingen av batteriet. Har jag stått på landström någon dag har jag alltid kopplat ur laddningen genom att ta ur säkringen till laddaren för att inte låta batteriet stå på underhållsladdning för länge. Detta även om proffesionella experter utryckt att det är onödigt, då BMS:n lätt klarar det. Som sagt så funkar det för mig i alla fall....Men var försiktig med att låta det inbyggda BMS:t i ett dropin batteri styra laddningen. Det är det inte byggt för, utan bör ses som en säkerhet, som egentligen inte ska behöva agera vid normal hantering...
Jo, tack för varningen som kan vara på sin plats. Jag har alltid varit försiktig med behandlingen av batteriet. Har jag stått på landström någon dag har jag alltid kopplat ur laddningen genom att ta ur säkringen till laddaren för att inte låta batteriet stå på underhållsladdning för länge. Detta även om proffesionella experter utryckt att det är onödigt, då BMS:n lätt klarar det. Som sagt så funkar det för mig i alla fall.