• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söderut...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sverige blev for kallt, sa jag bestamde mig att resa soderut. Genom Danmark, Tyskland, Holland, Belgien och nu framme i Frankrike. Dar jag stannat utmed kusten, nara en stor strand. Havet ar 19.5 grader, sa i morgon far det bli ett bad. Det markliga i mit tycke ar att inte nagonstans har man kollat vaccination mot Covid-19. Borde ju kolla vid gransen nagonstans kan man tycka..

Upplever att trafiken genom Europa bara blir varre o varre, massor av koer och stopp pa motorvagarna, spenderade timmar pa det, men antligen framme pa de franska betalvagarna kunde man slappna av o njuta av korningen utan massa lastbilar o trangsel. I bland ar det vart de dar extra kronorna for att fa njuta.

men men.. nu ar det Baguett med smor, brie och farsk tomat som galler.. och en och annan droppe druv juice ;)

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag slar lager har en vecka. Franska atlantkusten ar fin just nu. extremt mycket husbilar i krokarna, sa jag tog in pa en Camping for 12 euro dygnet med el, vatten o allt annat som ingar pa en camping. De har egen strand vilket ar gott. lastade av scootern idag (Vespa 300cc) och korde runt i byn. Mycket turister, gissar att det blir lugnare i veckan. Manga som ar har over helgen verkar det som. Campingen ar mycket lugn och jag fick valja var jag ville sta, vilket ar trevligt. Korde runt till jag hittade "min" plats. har vatten, el och avlopp i aktern pa bilen vilket gor det smidigt att fylla o tomma mina fasta tankar. Har en lucka i grasmattan som jag far lyfta nar det blir dags att tomma.

Nagot som forvanar mig ar att man i de storre butikerna trangs, folk springer i stort pa varandra. Jag tog en stor shopping vagn som jag anvande till att mota bort de som var for nargangna. Inte konstigt att man har sa manga covid fall har, nar folk inte fattar. Men det e klart, de hogg ju huvudet av alla de smarta pa 1700-talet ;)

fick aven visa covid vaccinations dokumentet, jag gick till ett pizza hak. Da jag gillar franska pizzor sa var det sjalvklart ett maste. Hittade ett stalle som var ode men med uteservering. Men dar fick jag inte komma in om jag inte visade mitt vaccin pass.

Planen ar en heldag pa stranden i mon, blev sa mycket fixande idag med att fixa ny plats o handla baugetter, vin, ost o mat.

//Freddy

received_902577200364765.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Frankrike är kanon! Vår grej i Frankrike är att strosa runt på småvägar, vinodlingar, längs kusten, handla manuellt i små byar, alltid "tradition" baguette (levain = surdeg) + trevliga ostar + gott vindrövs-saft. Testa gärna havsprodukter längs kusten och ha en fortsatt trevlig resa...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
, nar folk inte fattar. Men det e klart, de hogg ju huvudet av alla de smarta pa 1700-talet ;)
Oftast är det inte så bra att vara smart i livet... Vilket de säkert kom på innan bilan föll..:eek:...
Hade de däremot också varit kloka, då hade de säkert inte hamnat med en bila 2 meter över nacken... :twitcy:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Lata dagar gar fort....

I gar var det nastan olidligt varmt, hade 37 grader i bilen pa kvallen, inte jatte skont.. Hade som tur ar kopt vattenspray flaska i butiken tidigare, det tillsammans med 12v flakten funkade bra. Jobbade med att fa igang min AC, campingens strom ger bara 5A. saledes kopplade jag upp min victron multiplus sa att den gar pa "assist" vilket gor att den tar 5A fran campingen och resten fran mina Lifpo4 batterier.
Detta fungerade ypperligt i en timma, darefter bestamde sig multiplusen att ta mer fran camping natet and de forinstallda limiten pa 5A, darav slocknade allt.. slog av AC och korde tv o data pa invertern ett par timmar till innan sangdags. Batterierna var fortfarande pa 70%.

Nu pa morgonen bad jag dem att fixa elen, da min sakring i stolpen lostut, men sakringarna ar inlasta sa man inte kommer at dem...
Men idag ar det svalare, bara 26grader ute och inne, helt ok.

I morgon lamnar jag o kor norrut, ska pa utbildning. Vart femte ar maste jag gora mina forstahjalpen, rokdykar o raddnings farkoster uppdatering.
Alltid kul att leka med elden ;)

(Pga otrevliga personer "stalkers" sa anger jag aldrig exact var jag ar, forst efter att jag lamnat eller passerat kan det dyka upp... Alltid bakom VPN vilket aven gor att mina digatala spar ar svarare att folja... , hoppas pa overinseende med det. )


//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Vart skall du göra din safety? Öckerö eller Vaxholm?
(Pga otrevliga personer "stalkers" sa anger jag aldrig exact var jag ar, forst efter att jag lamnat eller passerat kan det dyka upp... Alltid bakom VPN vilket aven gor att mina digatala spar ar svarare att folja... , hoppas pa overinseende med det. )
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Ibland undrar jag varför man semestrar med husbil i Sverige.
Befinner mig nu på en camping i Kroatien. 4 stjärnor till ett pris av 18€. Nybyggda servicehus, stora pitcher med fri bra wifi. 200 meter till havet med glasklart vatten. Dieselkostnad mellan 13kr—15kr genom Europa. Öl en halv liter för under 30kr. Inga tiggare utanför affärerna. Bra mat och billigt att äta ute på restaurang,vilket man kan kosta på sig varje dag. Här på campingen är över 90% tyskar, trevliga att småprata med på kvällarna. Några enstaka svenskar har letat sig ner till Kroatien. Det enda som påminner om Corona är att munskydd bärs i affärerna.
 

Bilagor

  • AF3C2D79-6EB3-4B70-9906-CAA149531F3B.jpeg
    AF3C2D79-6EB3-4B70-9906-CAA149531F3B.jpeg
    3,6 MB · Visningar: 46

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det här passar troligen bättre i gnälltråden men jag blir så AVUNDSJUK på alla er som åker omkring och är överallt hela tiden. Fint väder och grejer har ni också.
Nä, sälja hus, hund, barn och hustru sen kanske man kan pensionera sig och komma iväg och göra er sällskap.bye.gif
 
Toppen