• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Såifa kortet

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Vill inte tanka på preems pappersmassa skit. väljer hellre okq8. visst det är dyrare men mindre problem med bakterier i tanken.
Hur tänker ni kring det?
Tänker väldigt bra om det, aldrig varit några problem med preems diesel, det är en skröna inget annat, kör du på pappersmassa blir det inte bra den saken är klar, kör du på preem evolution blir det mycket bättre.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Märkligt att Gunnar vår hedersmedlem ger tummen upp för Stibbe69 och hans inlägg om diesel och pappersmassa.
Varför skriver du ut priserna varje vecka (måndagar) om du är så emot preem och dess dieseln?
Vet du något som vi andra inte vet?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Ganska enkelt , jag v.b. uppgifterna från ÅFA som en del av mitt uppdrag i admin och som en service till de medlemmar som är intresserade av att veta aktuellt pris.

Efter många körda mil med husbil runt om i Europa kunde jag konstatera att det var stor skillnad på motorkraften beroende på hos vilket bolag jag köpte dieseln. Denna erfarenhet gjorde att jag ganska snabbt valde att tanka hos IDS, oavsett land i Europa.
Det är självklart fritt för dig och andra att välja de märken/tankställen som ni finner bäst.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om det är dålig diesel så borde väl inte så många transportföretag köra på det ?
Jag har ju ett gammalt förflutet inom transportbranschen och det där med Preems dåliga diesel är inte helt ogrundat. Precis när "tallojedieseln" kom var det lite problem med algtillväxt i tanken, speciellt på fordon som inte användes så mycket. Jag har för mig att det är löst för jag har inte hört något om det på de senaste åren. Däremot så upplever jag ingen direkt skillnad mellan olika bolags diesel här i Sverige om vi undantar de få ggr man lyckas få tag på blankdiesel. Sedan så får vi ju inte glömma att när Rudolf konstruerade sin motor så körde han den på jordnötsolja. Så motorn är från början konstruerad för att gå på vegetabiliska oljor.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ganska enkelt , jag v.b. uppgifterna från ÅFA som en del av mitt uppdrag i admin och som en service till de medlemmar som är intresserade av att veta aktuellt pris.

Efter många körda mil med husbil runt om i Europa kunde jag konstatera att det var stor skillnad på motorkraften beroende på hos vilket bolag jag köpte dieseln. Denna erfarenhet gjorde att jag ganska snabbt valde att tanka hos IDS, oavsett land i Europa.
Det är självklart fritt för dig och andra att välja de märken/tankställen som ni finner bäst.

Lite intressant läsning.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vill inte tanka på preems pappersmassa skit. väljer hellre okq8. visst det är dyrare men mindre problem med bakterier i tanken.
Hur tänker ni kring det?

Länken borde ju vara här i stället.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025

Länken borde ju vara här i stället.
Vill minnas att det var enorma problem med OKQ8:as diesel och algblommning, för en del år sedan. Tiden går så fort, så det är säkert 15år.
Jag har inte tankat deras diesel sedan dess (förutom en gång, då det var tomt i tanken - så jag hade inget val, där ute på landsbygden).

Under åren med dieselpersonbil, så tycker jag mig kunnat se att vår Passat kommit längre mellan tankarna med Preems produkt än de andra.
Och jag växlar mellan St1, Ingo, Statoil och Preem. Inga egentliga val, utan de ligger bäst till i olika riktningar hemifrån bara.

Husbilen har vi inte haft tillräckligt länge för att kunna se några skillnader (ofta blandat i tanken, från flera leverantörer).

Dock har jag tror att det varit inbillning, då många på nätet förkunnar att Preemdieseln skulle vara sämre än övriga.
Men artikeln styrker ändå den känsla jag haft om just Preem.

Sedan några månader, skaffade vi Åfa-kortet, så nu blir det bara Preem. Särskild då veckoterminspriset varit så fördelaktigt.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
På vilka bensinstationer kan man använda Allkortet? Är det bara Preem som gäller?
 

sundbergr

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
6755
Medlemskap
2028
Hej och tack Blaser och Tommy för er upplysning. Jag var i kontakt med Peter på Åfa och det var samma svar från honom. Vi i Husbilsklubben kan bara välja på dessa två varianter av kort. Dieselkortet eller Drivmedelskortet. Precis som Uffej påpekar också.
Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man får kortet om man blir godkänd?
//Roffe
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Hej!Vad ligger bränslepriser på nu?
För er som är medlemmar:
 
Senast ändrad:
Toppen