• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Såg ni Rapport om kameror?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Nu var det väl så att hon som uttalade sig inte nämnde att det var olagligt att ha en bilkamera utan att det inte kunde medges tillstånd för detta. Samma sak gäller om man söker tillstånd att ha en kamera på stativ för att fota en kyrka, det medges inget tillstånd.
Varför?
Jo, för att det inte är relevant med tillstånd för privatpersoner att använda kameror på det sättet. Om det vore ett företag som vill montera en bilkamera i sin bil eller ett filmteam som ställer upp kameran på ett stativ, då ska det vara tillstånd.

Bilkameran är oftast inte "fast" monterad. Den sitter med sugpropp, tejp eller står på en bean bag. Så det måste ju givetvis jämföras med att ha kameran på ett stativ.

Bilkameran är även oftast manuellt manövrerad. Den pekar dit man pekar bilen. Den startar och stängs av manuellt via knapp eller via tändningsnyckeln.

Någon nämnde att man inte får filma allmänheten. Det får man visst. Vilket helsike det skulle bli för alla turisterna annars. En privat övervakningskamera får däremot inte filma allmänheten om det som filmas lagras på något vis. Jag är övertygad om att en portkamera som får med allmän trottoar är tillåten om man bara inte lagrar informationen.


/Teknokrat
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Det absolut säkraste framtidsyrket är byråkrat eller advokat. Andra yrken behövs inte.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Nu var det väl så att hon som uttalade sig inte nämnde att det var olagligt att ha en bilkamera utan att det inte kunde medges tillstånd för detta.

En övervakningskamera utan tillstånd som spelar in utan manövrering dit allmänheten har tillträde bryter mot kameraövervakningslagen.

Bilkameran är oftast inte "fast" monterad. Den sitter med sugpropp, tejp eller står på en bean bag. Så det måste ju givetvis jämföras med att ha kameran på ett stativ.

Det saknar betydelse i fall den är fast monterad eller inte. En bilkamera är uppsatt så att den, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning. En kamera på ett stativ lämnas inte på för att timme efter timme spela in utan att manövreras.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

En bilkamera är uppsatt så att den, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning. En kamera på ett stativ lämnas inte på för att timme efter timme spela in utan att manövreras.

En dashcam är inte uppsatt för personövervakning utan snarare trafikövervakning, de enda personerna som kan fastna på bild är de som eventuellt korsar gatan på övergångsställe. Även då är det svårt att identifiera personer.

Dessutom sparas inte videosnuttarna under någon längre tid eftersom de ständigt skrivs över med nya upptagningar. Syftet är att man kan se det senast inspelade före en eventuell trafikolycka.

Jag tvivlar därför på att svensk domstol kommer att förbjuda sådana kameror som är tillåtna i stora delar av övriga världen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Vi får nog vänta på någon prejudicerande dom i ärendet.
Otaliga äro de GoPro kameror som sitta på hojåkare!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

En dashcam är inte uppsatt för personövervakning utan snarare trafikövervakning, de enda personerna som kan fastna på bild är de som eventuellt korsar gatan på övergångsställe. Även då är det svårt att identifiera personer.

Dessutom sparas inte videosnuttarna under någon längre tid eftersom de ständigt skrivs över med nya upptagningar. Syftet är att man kan se det senast inspelade före en eventuell trafikolycka.

Jag tvivlar därför på att svensk domstol kommer att förbjuda sådana kameror som är tillåtna i stora delar av övriga världen.

Spelar ingen roll vad syftet är med en dashcam. Går det att känna igen eller identifiera personer så krävs tillstånd. Kolla bara hur det gått med alla nedsläckta offentliga webbkameror som fått stänga ner pga de ansågs vara personövervakning men syftet var något helt annat. Inte ens jägarna får sätta upp kameror i skogen för att fota djur!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Då kan man säga adjö till de naturprogram där man t ex filmat en myrstack under ett antal timmar. Någon kan ju sticka fram huvet framför linsen och bli filmad.
Jag manövererar min dashcam genom att sätta i sladden i cigarettändaruttaget. När man är i världsförbättrar landet Sverige får man väl dra ur sladden några sekunder lite då och då när "inga faror" hotar.
Undrar om man kan bli fälld då??????
:rolleyes:
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

En dashcam är inte uppsatt för personövervakning utan snarare trafikövervakning, de enda personerna som kan fastna på bild är de som eventuellt korsar gatan på övergångsställe. Även då är det svårt att identifiera personer.

Dessutom sparas inte videosnuttarna under någon längre tid eftersom de ständigt skrivs över med nya upptagningar. Syftet är att man kan se det senast inspelade före en eventuell trafikolycka.

Jag tvivlar därför på att svensk domstol kommer att förbjuda sådana kameror som är tillåtna i stora delar av övriga världen.

Är det någon som sitter inne med kunskap om hur det förhåller sig i övriga Europa? Ryssland verkar ju inte vara nåt problem, men det dröjer nog innan jag tar husbilen dit.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Intressant info som jag hittade från en jurist på länsstyrelsen:

"Maria Ricknäs är jurist på Länsstyrelsen i Stockholm. Hon uppger att frågorna om bilkameror har ökat, även om ansökningar om tillstånd lyser med sin frånvaro.

Vi bedömer bilkameran som vilken kamera som helst. Den ska styras manuellt, det vill säga sättas på och stängas av manuellt och vara handhållen, för att inte vara tillståndspliktig."

Länsstyrelsen i Stockholm har gett ett bussbolag avslag på en ansökan när företaget ville filma nya chaufförer och hur de körde under utbildningen.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Sila mygg och svälja elefanter!
En kamera i framrutan är ett inte mot kontokort där det går att följa när, var och vad man köpt. Med mobiltelefonen kan man avläsa var telefonen befunnit sig varje minut den varit påslagen och därmed förmodligen innehavaren också.
I en kamera kan man bara bli sedd när man paserar linsen. Jag för min del föredrar att bli filmad när jag kliar mig där bak, framför att hela tiden 24 timmar dygnet bli övervakad på nämnda sätt. Det diskuteras redan riktad reklam, köper du en limpa bröd och skannar in denna så får du reklam på smör o ost bums.
Detta tycker jag är sju resor värre.
Jag har kontantkort till telefonen och använder kontokort endast där det inte går att tanka för kontanter.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

En övervakningskamera utan tillstånd som spelar in utan manövrering dit allmänheten har tillträde bryter mot kameraövervakningslagen.



Det saknar betydelse i fall den är fast monterad eller inte. En bilkamera är uppsatt så att den, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning. En kamera på ett stativ lämnas inte på för att timme efter timme spela in utan att manövreras.

Min "semester"-bilkamera spelar inte in utan att jag är på plats.
Att en kamera "kan" användas för personövervakning kan inte vara skäl till att den skulle vara otillåten. Alla kameror "kan" användas för det ändamålet. Det måste väl vara så att en kamera som "är" ansluten på ett sådant sätt att den kan användas för personövervakning är otillåten.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Problemet blir ju när man typ blir stoppad för nån bagatell och polisen tycker man har fel attityd. Börjar han då kolla och utnyttjar sitt tolkningsföreträde så kan det nog bli ganska komplicerat..

Brukar själv ha ett par Nikonhus liggande i framsätet och det blir tjafs varje gång; vad skall du ha dom till, vad gör du, vart skall du m.m.

/M
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Det verkar inte vara förbjudet att montera husbilen på bilkameran.
Finns inget i kameraövervakningslagen om den varianten.
Skall pröva om det går bra :D.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Undrar om det här är lagligt :spinny:
 

Bilagor

  • ingangsbildliggande.jpg
    ingangsbildliggande.jpg
    90,4 KB · Visningar: 3

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Skulle det vara lagligt så är det ju bara att sätta cykeln på cykelstället så är saken klar..

/M
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Hej på ER.
Om jag använder min dash-cam när vi är ute i Europa, och någonting händer, gäller då Svensk lag ?eller ??????? Nyfiken!
Janne B-227
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.882
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Nej, landet man befinner sig i bestämmer lagar som ibland kan vara harmoniserade genom EU eller annan sammanslutning.
Svenska lagar gäller bara i Sverige men man kan lagföras i Sverige även för vissa brott begågna utomlands. Dock inte kameraövervakning......
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Det framgår inte om Garmin har WiFi som BlackVue.

image.jpg
Ebay
 
Toppen