F
F.d. 4326
Guest
torsdagen den 7:e Juni harde jag fått besiktningstid till ny inbytade MB508:an. 14.40 skulle jag vara i Landkrona för besiktning. Så på morgonen tog jag med skönheten till jobbet i Helsingborg för att arbeta några timmar. 13.45 lämnade jag jobbet för att vara ute i god tid om något strulade. Tog E6:an söderut men efter ca 1 Km började motorn hosta och hosta och hosta för att sedan stanna. ROLIGT att sitta på vägrenen med en mycket vältrafikerad E6. Provade få igång den och plötsligt går den igång, 500m för att sen stanna och vara heldöd. Blir man deprinerad eller??. Ringer en föredetta kollega som arbetat som tekniker på Philipssons. Han kommer inte på något annat än soppatorrt, en sådan bil stannar inte när den kommit igång som han sa. Jaha ringer fadern som bor i Landskrona och ber honom köpa soppa samt ta med en bogserlina för säkerhets skull. Det hör till saken att säljaren poängterade särskilt att bränslemätaren kunde man lita på, jag hade ju kvarts tank. 45 min senare anländer han, soppa tankas med livet som insats. tappra startförsök men ingenting händer. Så då beslutar vi oss för att bogsera till Rydebäck av motorvägen, till en mack och 20 liter diesel tankas. Bränslesystemet luftas efter kollegans råd, vipps så kommer det diesel från luftningsnippeln. Provar att starta, går igång direkt. Men besiktningstiden är avbeställd, så det är bara att åka hem igen. Ringer då bilprovningen och får en tid dagen efter 07.50. Klipper denna och åker dit, får 4:ra poäng DVS 2 tvåor bromsarna fram liger på och gasolen läcker. Så det är bara att fixa, tycker det är bra på en bil som stått stilla i två år. Och utan att göra något. Så nu kan jag köra åtminstånde 1 månad, får väl boka tid för ombesktining nu direkt så den blir klar. Så kan det gå med gamla husbilar, men är iallafall en erfarenhet rikare. Hur man luftar en dieselbil 

Senast redigerad av en moderator: