• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generatorn

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Allmänt.
Den generator som används i dagens bilar är en växelströmsgenerator och till skillnad mot den tidigare likströmsgeneratorn innehåller växelströmsgeneratorn ett antal likriktardioder för att likrikta växelströmmen till likström.
Antalet dioder är vanligtvis nio st, varav sex av dem är högeffektdioder och tre dioder är av lägre kapacitet och har till uppgift att likrikta strömmen för magnetiseringen av rotorn så att generatorn kan ladda.
Laddningsreläet som reglerar laddningen till batteriet är egentligen inget relä numera, det är halvledarbestyckat och reglerar mycket precist magnetiseringsströmmen till rotorn och därmed generatorns laddning.
Laddningsreläet kallas i dag vanligen regulator och känner regulatorn att spänningen från batteriet sjunker under 14,4 V så kopplar den in mera magnetiseringsström till rotorn och generatorn laddar mera.
Ökar spänningen över 14,4 V stryper regulatorn magnetiseringsströmmen och laddningen av batteriet minskar.

För att överföra magnetiseringsströmmen till rotorn används två st kolborstar - kol - och det vanliga är att kolen och regulatorn är hopbyggda till en enda enhet som monteras direkt på generatorn.

För att hjälpa igång generatorn med laddningen vid start av motorn kopplas ström från tändlåset via laddningslampan till rotorn som i detta läge via regulatorn är ansluten till B-.
Laddningslampan lyser då fullt ända tills dess generatorn börjar ladda då lampan får en lika stor plusspänning på båda sidor, ingen ström flyter då genom lampan längre och den slocknar och indikerar på så sätt att generatorn ger spänning.


[BREAK=Laddningsreglering på rotorns jordsida.]

Elektriskt principschema generator.


Reglering av magnetiseringen på rotorns jordsida.

Generator1.jpg

[BREAK=Laddningsreglering på rotorns plussida.]

Reglering av magnetiseringen på rotorns plussida.

Generator2.jpg

[BREAK=Felorsaker med motorn igång.]

Felorsaker med motorn igång.



Generatorn laddar ej, laddningslampan lyser:
Regulatorn trasig, batterikabeln skakat loss – vilket kan förstöra all påslagen elektronik i bilen (kolla ofta att kablarna sitter fast!), avbrott i magnetiseringsdioderna, avbrott i statorns lindningar, avbrott i effektdioderna,

Generatorn laddar ej, laddningslampan lyser inte :
Defekt laddningslampa eller lamphållare, tändlåset intermittent, internt avbrott inuti generatorn från D+ (kan vara avvriden vid montering av kabeln från laddningslampan), kabelbrott från laddningslampa till D+ på generator, kabelbrott från tändlås till laddningslampa, kabelbrott från B+ till tändlås, avbrott i rotorlindningen.

Generatorn laddar, laddningslampan lyser:
Ovanligt fel men kan teoretiskt vara ett defekt tändlås som felaktigt jordar laddningslampans anslutning efter start av motorn.


Generatorn laddar, laddningslampan lyser svagt:
Dåliga kabelanslutningar som orsakar spänningsfall i kabeln från generator till laddningslampa och tändlås, defekt regulator, otillräcklig jordning (klen kabel) av generator eller batteri, spänningsfall mellan B+ på generator och batteriet.
Kan också innebära att generatorn överladdar, mät spänningen!


Generatorn laddar dåligt, laddningslampan lyser svagt:
Avbrott i en eller flera effektdioder, avbrott i en eller flera magnetiseringsdioder, defekt regulator, utslitna kol, utsliten kollektor (släpringar) i generatorn, kollektorn sliten oval med studsande kol som följd, otillräcklig jordning (klen kabel) av generator eller batteri.


Generatorn laddar dåligt, laddningslampan lyser ej:
Kontrollera remspänningen på den rem som driver generatorn!


Generatorn överladdar:
Regulatorn defekt, kortslutning till jord från ett av kolen eller släpringen (ovanligt).
Med extern regulator, t.ex. på vissa Fiat kan överladdningen bero på spänningsfall från tändlås till regulator, oftast dåliga kabelanslutningar.


[BREAK=Jordproblem och tester]


Europeiska Fordar kan ha motorn dåligt jordad och detta kan orsaka en mängd olika fenomen, både vid laddning och vid start av motorn.

En första indikation på att generatorn laddar är att köra fram bilen mot en vägg och titta på strålkastarljuset på väggen dels när motorn står stilla och dels när den startas och varvas upp till c:a 1500 RPM.
En skillnad ska tydligt märkas. Varning, lossa aldrig batterikabeln när motorn är i gång, är inte generatorn defekt sedan tidigare så blir detta nästa säkert resultatet då.

En noggrannare undersökning görs med en voltmeter och med stillastående motor ska spänningen mätt direkt på batteriet vara 12 – 12,5 V, med motorn på tomgångsvarv c:a 13,5V och med 1500-2000 varv på motorn omkring 14 V.
Kopplas då tunga strömförbrukare in, strålkastare, extraljus, elsits mm, så ska ändå inte spänningen sjunka mer än några tiondels volt, regulatorn fungerar då som den ska.


Vid felsökning tillrådes försiktighet, bl.a. tipset att med tändningen påslagen jorda D+ på generatorn och då få laddningslampan att lysa kan fungera om alla dioder i generatorn är hela.
Men om en eller flera effektdioder är kortslutna så kan man då onödigtvis förstöra även magnetiseringsdioderna.
Laddningslampan kontrolleras alltså genom att ta loss kabeln på D+ som går till laddningslampan, slå på tändningen och jorda den losstagna kabeländen, lampan ska då lysa.
Samtidigt kan man med en 4 W 12 V testlampa (ej lysdiod!) få en indikation på om generatorn är hel, anslut mellan B+ och D+ på generatorn, slå på tändningen, då ska lampan lysa. Startas motorn ska lampan slockna helt – ej lysa svagt.

Kontrollera att generatorn har ordentlig anslutning till jord, jordfläta mellan generator och motorn samt motor till chassie alternativt direkt jordledning till batteriet.

Kontrollera också att fläktremmen/generatorremmen är tillräckligt sträckt, den kan slira ganska mycket med åtföljande dålig laddning utan att det hörs på något sätt.
Börjar remmen tjuta hör man tydligt problemet.

Kjell HBK25
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Generatorn

Man får lätt för sig att laddningsrelät/regulatorn bestämmer hur stor laddningsströmmen till batteriet blir. Men laddningsregulatorn sköter ju bara om magnetriseringen av generatorn så att ger ut konstant (någorlinda)14,4 volt oberoende av belastning och varvtal.
Laddningsströmmen bestäms av laddningstillståndet på batteriet och dess inre reststans Ri (+ yttre resistans i kablar). Dvs 14,4-Emk-batt/(Ri +R-yttre).
Detta till skillnad från elektroniska laddare som ofta har en konstantströmgenerator i sig dvs anpassar spänningen tills man får en viss strorlek på strömmen, och/eller pulsar laddningen och mäter o övervakar med en microprocessor.
// Göte J
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Generatorn

En undring med anledning av GöteJ:s kommentar ovan.
Hur styrs strömmen som laddar två olika batterier, t.ex, startbatteri och bodelsbatteri. De har ju oftast olika "mängd ström" kvar när man laddar via generatorn. Är det batteriets eget inre motstånd som tillåter rätt ström att flyta in i respektive batteri, oavsett det andra batteriets laddningsgrad?

EssoJ
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Generatorn

Enkelt kan man säga att det funkar som två vattenbehållare med gemensam matning som grenar sig och därefter har var sin backventil.
Vatten kommer att fyllas på i första hand på den behållaren som har det lägsta vattenståndet och när jämvikt råder i behållarna fylls båda samtidigt.

I verkligheten inverkar batteriernas ålder m.m. men i stort funkar det så.
(man kan jämföra dåliga batterier med att någon av vattenbehållarna i exemplet läcker)
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Generatorn

En undring med anledning av GöteJ:s kommentar ovan.
Hur styrs strömmen som laddar två olika batterier, t.ex, startbatteri och bodelsbatteri. De har ju oftast olika "mängd ström" kvar när man laddar via generatorn. Är det batteriets eget inre motstånd som tillåter rätt ström att flyta in i respektive batteri, oavsett det andra batteriets laddningsgrad?

EssoJ
Någonstans på kretsen till motorbatteriet sitter ett PTC-motstånd (Positive Temperatur Coefficient). Denna typ av motstånd hettas upp när ström flyter genom det. Med ökad temperatur ökar motståndet och begränsar strömmen till ex. 2 Ampere till motorbatteriet. Alltså prioriteras bodelsbatteriet.
Spänniingen är dock densamma, varför bodels- och motorbatterierna bör vara av samma typ.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Generatorn

Wizard nu blandar du ihop begreppen. Ptc-motståndet finns bara inkopplat när du laddar med 230v laddaren.
När det är bilens generator så är ju bilbatteriet parallellkopplat med bodelsbatteriet och då är det precis som Essio J säger batteriernas vardera laddningstillstånd och inre resisistans som bestämmer laddningsströmmen. Alltså 14,4-emkbatt1/ (Ribatt1+Ry.batt1), resp 14,4-emkbatt2/(Ribatt2+Ry.batt2). (Ohms lag I=U/R)
Och vad kan vi lära oss av detta? Jo om kabelarna till bodelsbatteriet är för lång och klen så att sammanlagda resistansen inte är försummbar i förhållande till batteriets Ri, då minskar strömmen.
Jag har läst att en del bytt orginalkablar till riktigt rejäla doningar, 35 mm2 eller nåt. Men man kan ju fundera på "Worst Case". Bodelsbatteriet av Gel-typ och urladdat och ett litet tag efter start när startbatteriet fått tillbaka den energi som förbrukats av startmotorn. Tål batteriet detta? Ja det beror nog på hur stor generatorn är och batterikapaciteten för ett gelbatteri tål ju inte större ström än en viss del av kapacitetssiffran ,(en 1/3-del ?).
En sak som egentilgen är självklar om generatorer är ju att ineffekt= uteffekt(UxI)+förlusteffekt(värme). Dvs försöker du elektrisk lasta generatorn mer än vad varvtalet tillåter då sjunker spänningen tills UxI får tillåtet värde.
// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Generatorn

Göte J - du ga nettopp forklaringen på hvorfor N+B gikk over fra Gel til AGM etter problemer med levetiden på batterier.
 
Toppen