• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så kopplar du starthjälp för att få igång Fiat

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Nu är jag verkligen ut på lös mark eftersom alla vet detta. Men jag visste inte detta förra veckan så jag hoppas att jag delger lite kunskap.

Som jag hoppas att du vet är ditt startbatteri placerad under mattan och plastlocket under ratten i cockpit. Naturligtvis är det ett elände att få dit ett par startkablar för att få igång kärran.

Men...

Men det finns ett enklare sätt!

I motorutrymmet finns en box som du kan öppna. I den här boxen finns ett bleck där man kan klämma fast plus-pol-klämma. Det finns även en gängad tapp som agerar som minus-pol där man kan klämma fast minusklämman.

Kolla här när jag mäter spänningen:

Fiat Start Batteri.jpg

Proben har jag klämt ner vi plus-polen. Minus-proben håller jag mot den gängade tappen. Under min tumme. Skitsvårt att få till allt på bild då man alltid saknar en hand. Men jag tror du förstår.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Instruktionsbok???

Vem läser sådant trams???

Pålle
Jag!
Eftersom jag jobbat med bl a teknikinformation vet jag att tillverkarna inte lägger ut pengar på onödiga manualer od.
De flesta har ingen aning om hur många krav på garanti som blir avslagna på grund av handhavandefel.
Jag har blivit smädad för jag läser manualen innan jag ens packat upp grejen.
o_O
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Bara fegisar......... Det samma gäller när man köper något som skall monteras när man kommer hem. Helt kallt skall man börja med att bränna upp den helt onödiga instruktionen hur monteringen skall ske :cool:.

M.v.h. JANKRO.
Jasså...
En förträfflig pysselbord, typ Finn 5 fel.
Vi vet ju hur de skall va, då e de kul å se vad för fel dom gjort
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är olika på olika årsmodeller av halvintegrerade Ducato. Någonstans mellan -05 och -20 kom ändringen.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Kan man använda bodelsbatteriet för att få igång ett urladdat startbatteri?
Genom att koppla startkablar mellan bodelsbatterierna och startbatteriet, eller riskerar man att förstöra något då?

Ett alternativ är förstås att ta loss ett bodelsbatteri - och använda startkablar bara för att få igång husbilen.
Det borde funka, även om bodelsbatteriet inte är det bästa för startström
Inte alltid man står, så man kan få extern hjälp.
 
Toppen