• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sänkt bränsle pris 2024

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Kommer priserna att sänkas nu från 1/1 2024?
Någ som är insatt på området?

"På kort sikt kan utfallet påverkas av att företagen sitter fast i redan ingångna kontrakt och därmed inte kan sänka sina kostnader. På längre sikt är det Konjunkturinstitutets bedömning att en sänkning av reduktionsplikten till 6 procent kan sänka dieselpriset med omkring 5 kronor."
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vad jag förstår så sänks priset vid nyår.... om inte drivmedelskedjorna bara gör blygsamma sänkningar och behåller mellanskillnaden själv
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Här är lite som går att läsa på SVT. El- och alkoholskatter höjs 2024
Dvs man skall sänka skatten några ören på bensin och diesel.
samt höja rejält på el-energiskatten, jättekul!
Förra gången man sänkte bränsleskatten höjdes priset av oljebolagen.
Då ju skatten är procent av priset höjdes skatten automatiskt.....
Detta kommer troligen att ske nu oxo.

För att vara lite pessimistisk.

Roysan
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Reduktionsplikten för diesel sänks från 30% till 6%, 1 januari 2024. Det i sig borde betyda ca 4 kr billigare per liter.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
en sänkning av reduktionsPLIKTEN till 6 procent kan sänka dieselpriset med omkring 5 kronor."
Ändrade till versaler i Roadliners text för att markera just ordet "plikt" och att det är just plikten som ändras den 1/1 2024. Mina svenskkunnskaper säger mig att oljebolagen är förpliktiga att blanda i 30% alternativt bränsle i dieseln men efter nyår är man inte tvungen att blanda i mer än 6%. Hur mycket de sedan blandar i vet vi inget om, det blir väl en bedömning av pris kontra miljö från deras sida.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Var på Teneriffa i höst och där kostade bränsle 1.35 euro ca 15kr litern . Vi håller tummarna att vi närmar oss detta för det var ju många år sen vi var där
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ändrade till versaler i Roadliners text för att markera just ordet "plikt" och att det är just plikten som ändras den 1/1 2024. Mina svenskkunnskaper säger mig att oljebolagen är förpliktiga att blanda i 30% alternativt bränsle i dieseln men efter nyår är man inte tvungen att blanda i mer än 6%. Hur mycket de sedan blandar i vet vi inget om, det blir väl en bedömning av pris kontra miljö från deras sida.
Då får väl vi som konsumenter vara tydliga med vad och hos vem vi tankar! Här har vi verkligen en konkurrenssituation.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Min gissning är att bolagen kommer att ändra deklarationen av dieselns innehåll till ”med upp till 30% inblandning….” och därefter blanda in 6% och fortsätta ta betalt som tidigare. Bra affär för drivmedelsbolagen. Det är svårt för oss som konsumenter att veta vad det är vi fyller i tanken.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Min gissning är att bolagen kommer att ändra deklarationen av dieselns innehåll till ”med upp till 30% inblandning….” och därefter blanda in 6% och fortsätta ta betalt som tidigare. Bra affär för drivmedelsbolagen. Det är svårt för oss som konsumenter att veta vad det är vi fyller i tanken.
Tror jag inte. Jag har stor tilltro till innehållsdeklarationerna på de produkter jag köper. Står det oxfilé är det sällan högrev. Det finns också kontroll- och tillsynsenheter på vägen. Så vi ska helt enkelt ha runt fyra kronors lägre pris på dieseln. Sedan ska det gamla utspädda blasket tankas bort först! Så jag står inte vid macken på nyårsdagen!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tror jag inte. Jag har stor tilltro till innehållsdeklarationerna på de produkter jag köper. Står det oxfilé är det sällan högrev. Det finns också kontroll- och tillsynsenheter på vägen. Så vi ska helt enkelt ha runt fyra kronors lägre pris på dieseln. Sedan ska det gamla utspädda blasket tankas bort först! Så jag står inte vid macken på nyårsdagen!
Coolt! när tänker du tanka?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Min gissning är att bolagen kommer att ändra deklarationen av dieselns innehåll till ”med upp till 30% inblandning….” och därefter blanda in 6% och fortsätta ta betalt som tidigare. Bra affär för drivmedelsbolagen. Det är svårt för oss som konsumenter att veta vad det är vi fyller i tanken.
Den typen av märkning har förekommit tidigare, för flera år sedan hade ju Preem en märkning på sina pumpar som sade att dieseln innehöll upp till 50% förnybart.
Vad den verkliga inblandningen blir framöver påverkas väl av priset på det förnybara vs priset på den gamla fossildieseln. Priset för båda påverkas kontinuerligt av balansen mellan tillgång och efterfrågan. Så vem vet, kanske det i genomsnitt kommer att vara betydligt mer förnybart innehåll än lagen kräver. Den som misstycker får väl åka till en blankdieselpump och trösta sig ;)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Den typen av märkning har förekommit tidigare, för flera år sedan hade ju Preem en märkning på sina pumpar som sade att dieseln innehöll upp till 50% förnybart.
Vad den verkliga inblandningen blir framöver påverkas väl av priset på det förnybara vs priset på den gamla fossildieseln. Priset för båda påverkas kontinuerligt av balansen mellan tillgång och efterfrågan. Så vem vet, kanske det i genomsnitt kommer att vara betydligt mer förnybart innehåll än lagen kräver. Den som misstycker får väl åka till en blankdieselpump och trösta sig ;)
Blir det så.... så kan du gissa att jag kommer söka trösten i blankdiesel...
 
Toppen