• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sänka förar och passgerarstolen i en Fiat CI Riviera 2003

lencar

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
6381
Medlemskap
2025
Hej,

jag är en nybliven husbilsägare! till en CI Riviera 55 ifrån 2003, Fiat Ducati chassie.

Min fråga är , är det någon av er som har bra tips på hur jag kan sänka passagerarstolen och förarstolen?
Förarstolen är satt på lägsta läget! Passagerarstolen går ej att justera i höjdled. När min pärla "Maria" sitter i passagerarstolen så fattas det ca 10 cm för att hon skall nå ner till golvet!! Måste antagligen investera i en pall så hon får stöd för fötterna.

tacksam för alla tänkbara varianter på lösningar.

//Lennart C i Kärna X

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Sv: Sänka förar och passgerarstolen i en Fiat CI Riviera 2003

Hej!
Jag har också problem med att nå ner till golvet i passagerarsätet. Lösningen för min del blev en förvaringslåda köpt på Clas Ohlson med måtten 40x30x12. På locket limmades en bit dörrmatta. Den här enkla och billiga lösningen fungerar utmärkt både som fotpall och förvaringslåda för kartor m m.

Hälsningar Gunni

Bilagor

• Fotpall.jpg
    Fotpall.jpg
    816,5 KB · Visningar: 11
F

F.d. 29503

Guest

Hej!
Vi har en CI Riviera 55P från 2006 också med FIAT chassi.
Jag hade samma problem som din Maria och tyckte att pall-lösningen kändes
mindre bra.Vi fick underredet bytt på Bossings verkstad i Linköping i samband med service och det var inte helt lätt enligt "meken".
Vi hade planer på att byta själva eftersom Tomas är rätt händig o brukar fixa det mesta men nu var vi glada att vi inte försökte. De fick bl.a kapa lite av "golvplåten" bakom stolen.
Men nu sitter jag perfekt.... vilket var jätteskönt
i somras då vi gjorde en fem veckors trip i syd europa:).

F

F.d. 51350

Guest

Hej.
Vi har precis samma problem. Jag som är 160 cm får sitta och dingla med benen , det fattas också mellan 5-10 cm till golvet och vi har också pratat om att ha någon låg pall eller nåt annat fotstöd....Någon som vet hur man sänker passagerarstolen ?

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Problemet (tycker jag) med att sänka stolen blir att det blir fel
höjd i förhållande till bordet, på de modeller där framstolarna
ingår i sittgruppen. Då kommer bordet att kännas för högt.
// Janne

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Jag brukar alltid ha ett flak öl där , passar utmärkt att ha fötterna på . Samtidigt så finns det ju lite backup öl. :twitcy:

Rolf bagaren

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
13692
Medlemskap
2026

En barnbadrumspall från Ikea funkar till min sammanboende husföreståndarinna. Billig och bra!

Toppen