• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säljare Bra vs. Sämre

F

F.d. 24100

Guest
Hej

Hittade ingen tråd som ängnade sig åt säljare bra vs sämre

Jag hittade en Hymer B 584 på blocket där miltal var 8000 och tillv.år -01, men då man tycker om att surfa hittade jag en exakt samma på mobil.de samma bilder osv , men där står det att den har gått 24000mil och är tillverkad 2000. Så man fick lite kalla fötter och ringde CJ Husbilscenter Vbg som importerar från Holland. Han sade att de kanske tagit hans bilder ?!
Har någon haft med denna säljare att göra ??

Och kan man på något sätt avgöra om den gått 24000 eller se tillv.år på något annat sätt än hans ord och papper ?

Tack på förhand
/Tord
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Förra året köpte vi vår Beisl på Fordchassie av denne säljare som då var en helt vanlig privatperson som köpte hem husbilar från Holland och Tyskland parallellt med sitt jobb som lastbilschaufför. Vi fick fullständig dokumentation och ett mycket, mycket bra pris på bilen. Självklart var det lite att göra, bl a svetsa lite rost och hjulinställning. Totalt sett har vi ändå gått plus på vår affär jämfört med vad vi skulle behövt betala för motsvarande bil av annan säljare. Nu var summorna betydligt lägre och bilen betydligt äldre samt att bilderna i annonsen som rörde vår bil var från plats och ställe utanför Varberg, alltså vågade vi satsa.

Även jag har surfat och hittat samma bil på mobile.de och finner det ganska anmärkningsvärt att exakt samma bilder finns i två olika annonser. Vem har lånat vems bilder och varför, är ju en fråga som inställer sig. Förslagsvis kontaktar du den tyska säljaren och ser om du kan bli lite klokare av det. Är deras bil såld men inte borta från mobile.de är det läge att konfrontera CJ med faktum. Är den inte såld kan du ju be CJ att få ta en titt på bilen. Får du då se bilen så kan man kanske utgå från att CJ har lånat bilder - frågan är då varför han inte säger det?

Det hela låter mycket märkligt. Vi har bara bra erfarenheter av Kennet på CJ och skulle utan vidare rekommendera honom om det inte var för den här märkligheten. Kolla med tyskarna så får du nog besked. Det skulle vara trist om det visar sig att CJ är oseriösa och jag hoppas på att det finns en naturlig förklaring. Hör gärna av dig om du får besked i frågan.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Vad är priset i Holland och vad är priset i Sverige? Det finns säljare som tar hem bilar efter det att de blivit sålda. Mätarställningen kan vara rent bedrägeri om det är samma bil.
 
F

F.d. 24100

Guest
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Tack för svaren :)

Jag pratade med Kennet och sa att jag hittat exakt samma på mobile.de och hans Hollänska kontakt har sagt att de ibland stjäl bilder och de skall kontakta dem imorgon och få dessa borttagna.
Kennet har fått länken.

Jag har mailat tyskarna och bett om något serie nummer för att utröna om det är samma bil eller inte.

Priset av Kennet är SEK189'000 och tyskarna €18'000.

Jag hoppas att få se alla dokument när vi kollar på bilen.
Brukar det finnas stämplat någonstans tillverknings år (ex motor, chassi ) ?

Med lite tur så kanske man får sin första bil snart :spinny:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Ok, nu är jag lite konspiratoriskt lagd och tycker att det är kul att spekulera. Jag kan ha hur fel som helst men så här tänker jag:

Säljaren i Sverige hävdar uppenbart att bilderna är hans och att annonsen på Mobile.de har stulna bilder?
Ok, ändå finns det fler bilder i annonsen på Mobile.de än på Blocket och dessa extra bilder är garanterat också från samma bil. Gummimattorna nedanför passagerarstolen kopplar ihop bilderna och bekräftar därmed detta.
Hur kom tyskarna över bilder som aldrig lagts upp på blocket ??

Man kan även se en packbox sticka fram på bilden på Blocket. Misstänkt lik packboxen som syns på Mobile.de annonsen.
För att inte tala om klistermärkena i framrutan som slutligen knyter ihop bilderna på blocket med frontbilden på bilen tagen utanför den tyska husbilsfirman med firmaskyltarna fullt synliga. Just den tyska husbilsfirma som då tydligen skall ha tagit bilderna från Blocket :confused::confused:

Jag skulle snabbt skriva ut bilderna och annonsen från Mobile.de innan den försvinner och om dessa bilder sen stämmer med bilen så kan du nog vara rätt säker på att det som står i den tyska annonsen är det som stämmer…
Sen kan du givetvis kolla serviceböcker och annat också.

Som sagt, det kan finnas en logisk förklaring till denna ”röra” men den måste vara ruskigt bra för att vara övertygande….:cool:
 

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Tittar man på de bilar som denna säljare har på blocket, finns flertal om inte samtliga med på mobile.de.

Endast min observation då även jag reagerade när jag hittade samma bilar på mobile.de.

Har dock inte haft kontakt med säljaren och har inga synpunkter om denne.

Samma bil, olika miltal

Annons på blocket


Annons på Mobile.de
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24100

Guest
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Jag har printat bilder och tar med dessa, det kan ju faktiskt vara så att Kennet kanske är det första offret i detta led, hans Hollänska säljare kan vara boven.
Återkommer i under helgen med resultat.

Mvh Tord
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Allt tyder på att detta är en säljare man bör hålla sig ifrån. Ett mindre antal billigare importbilar som säljs på blocket utan egna lokaler och verkstad är redan det en varningsflagga. Det finns så många fina och prisvärda begbilar på blocket så här behöver man inte ta risker. Att köpa en husbil är att köpa en komplex produkt där mycket kan gå fel. Det finns välrenomerade handlare som redan idag håller en prisnivå bara obetydligt över den tyska så jag rekomenderar att du tittar hos dem. Själv rekomenderar jag husbilslandet som alltid har ett större antal bilar i lager.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Spännande!

Konstigt bara om en van importör låter sig bli så enkelt lurad på flera bilar från samma bilfirma i Tyskland. Det förklarar heller inte storyn om de stulna bilderna....

Ett snyggt sätt att lägga upp det på kan vara att ha en tredje part som köper en långmilare, skruvar ner mätaren, fifflar med papprena och sen säljer till importören i Sverige. Givetvis är det endast på pappret som bilen haft en mellanhand. Förmodligen får handlaren ett väldigt tydligt kvitto från den "tredje parten" där de nya milen m.m. tydligt framgår för att kunna hävda sin egen oskuld ifall en spekulant/köpare upptäcker hur det verkligen ligger till med bilen.
Det skulle heller inte förvåna mig om den tredje parten är en privatperson.

Nä, nu skall jag sluta spekulera.:D
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Mätarskruvning är straffbart i Tyskland, så ej i Sverige. Alltså är det sannolikt importören som låter skruva mätarna efter att de lämnat Tyskland för att sedan sälja med vinst.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Ja nog ligger det en hel kennel begravd här.

Av hans 4 annonser är de 2 annonser på bilar som även hade en Mobile.de annons kvar nu plötsligt borttagna. Fortfarande ligger dock en Carioca ute och den kommer bevisligen från samma handlare i Tyskland...

Blocket
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Riskfritt, "låna" annons av tysk handlare, när kund finns hämta hem bilen o sälj. Lågt lagersaldo coh kanske bra rabatt hos den tyska handlaren?

Den "premie" man betalar för att köpa av en firma är ju tillgång till firmans service och garantier...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

En sökning på AllaBolag (CJ Husbilcenter - Företagsinformation) visar att det handlar om en enskild firma, vilket väl knappat innebär något större trygghet när det handlar om objekt för flera hundra tusen.

Anmärkningsvärt är, att angiven årsomsättning ligger i intervallet 200 - 299 tusen kronor. Det blir ca 1 husbil per år...
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Ja nog ligger det en hel kennel begravd här.

Av hans 4 annonser är de 2 annonser på bilar som även hade en Mobile.de annons kvar nu plötsligt borttagna. Fortfarande ligger dock en Carioca ute och den kommer bevisligen från samma handlare i Tyskland...

Blocket

Lite roligt att varenda ord i annonsen inleds med versal, utom just i meningen med mätarställningen... ;)
 
F

F.d. 24100

Guest
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Kan nämna att jag ringde Kennet och fråga varför bilen var borttagen och svaret blev

Kennet : "Ja den är såld"
Tord : "Har någon köpt den utan att se den ?"
Kennet : "Ja, den var en som köpte den igår"
Tord : "öhhhh OK"

Personligen skulle jag inte lägga 190'000 på en vara som jag inte sett eller kört.

Jag kommer nog inte kolla närmare på hans andra annonser, utan
@Johnssma, Kan väl nog hålla med att hans omsättning e lite låg för att sälja husbilar....

Tack för alla svar och sprid vidare :)
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Jag tycker rubriken på denna tråd bör ändras till: Varning för CJ Husbilscenter

Informationen om sånt här uppenbart fiffel och mygel av Kennet Apelgren bör spridas så inte någon luras att köpa en skruvad husbil från denna uppenbara bondfångare!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Riskfritt, "låna" annons av tysk handlare, när kund finns hämta hem bilen o sälj. Lågt lagersaldo coh kanske bra rabatt hos den tyska handlaren?

Den "premie" man betalar för att köpa av en firma är ju tillgång till firmans service och garantier...

Tror du har helt rätt..

Och det Ingrid o Pålle visar, tyder det på att nästintill allt säljs svart.
Blocket vimlar av svartförsäljare.

Oftast är det samma personer som hoppar från bransch till bransch för att sko sig och inte ha ett hederligt 9-17.00 jobb.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Jag tycker rubriken på denna tråd bör ändras till: Varning för CJ Husbilscenter

Informationen om sånt här uppenbart fiffel och mygel av Kennet Apelgren bör spridas så inte någon luras att köpa en skruvad husbil från denna uppenbara bondfångare!

Jag blir galen på lurendrejeriet som sker med hjälp av internet, tyvärr byter dom namn på företaget så fort det börjar bli infekterade.

Kan tänka mig att han inte har det så kul just nu, pinsamt att bli påkommen!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Säljare Bra vs. Sämre

Det går tydligen bra för CJ Husbilscenter och Kennet Apelgren.
Nu har även annonsen på Cariocan tagits bort...

Minst 3 av hans bilar "sålda" sedan igår eftermiddag när denna tråd startades. :rolleyes:

Jag hoppas andra som köpt bil där tidigare kontrollerar att allt stämmer med framförallt kamremsbyten.
Kamremsbyten och service kostar pengar och om mätare skruvas för att tjäna pengar så fuskas det garanterat minst lika mycket med papprena på utförda servicar.
 
Toppen