• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkringsproblem

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2025
2 ggr har 20A säkringen gått .... Varför ?
1'gången har jag laddat m 220V säkringen hade gått o inget fungerade.
2'a gången idag laddat m 220V o satt på kyl/frys på 5 för några dagar sedan. Inga problem kyl kall o allt fungerar. När vi ska åka försöker vi sätta kyl/frys på 12V .... går inte lampan lyser rött. Slår på gas o kör för att undersöka problemet senare. 20A säkringen har smält men tråden hel ( se bild). Det var väl därför övrigt fungerade.

Kan någon förklara varför dylikt händer ???
 

Bilagor

  • 20230818_132806.jpg
    20230818_132806.jpg
    829,1 KB · Visningar: 63
  • 20230818_130706.jpg
    20230818_130706.jpg
    679,4 KB · Visningar: 64
Jag utgår från att det är två olika värmeelement ett för 12v och ett för 230v.
Då är min första tanke att det är dålig kontakt vid aktuell säkring som medför värmeutveckling. Tillräckligt för att smälta plasten men inte tråden. Långvarigt strömuttag som ligger nära gränsen kan också skapa detta fenomen.
Det som talar emot detta är att det inte går att starta på 12v. vid första försök eller har jag misstolkat dig?
Vad är "övrigt fungerade"? Den är ju bara för kylen.
Jag hade börjat med att mäta strömuttaget på aktuell säkring.

Lycka till.
 
Oftast att det har varit dålig kontakt vid säkringen och strömuttag varit på gränsen men inte över. Måste ni manuellt slå över till 12 V när ni ska åka? Det brukar kylen göra automatiskt när man startar, annars har man aldrig kylen på 12V.
 
Oftast att det har varit dålig kontakt vid säkringen och strömuttag varit på gränsen men inte över. Måste ni manuellt slå över till 12 V när ni ska åka? Det brukar kylen göra automatiskt när man startar, annars har man aldrig kylen på 12V.
Vi måste slå om från det ena till det andra.
Vad är över uttag ??? Skall man välja lägre kyla än 5 när man vill att det ska vara kallt när man startar ?
 
Ser mer ut som en ordentlig kortslutning, säkringen är ju helt sönderbränd. Skulle tro nån kabel nött bort isolering mot något. Kolla kabeln mellan säkringsdosan o kylen så hittar du nog felet.
 
Min första åtgärd hade varit att kolla bakplanet på säkringsplinten (eftersom värme har uppstått kring säkringen som tyder på dålig kontakt).
Om det ser OK ut där hade jag gjort som "Globetrotter" skriver Mäta strömuttaget genom säkringen.
Börjar du med att mäta strömuttaget och det är kortslutning i elementet och du har dålig kontakt i bakplanet vid säkringen kan du få ett mätvärde som kan se OK ut.
 
Min första åtgärd hade varit att kolla bakplanet på säkringsplinten (eftersom värme har uppstått kring säkringen som tyder på dålig kontakt).
Om det ser OK ut där hade jag gjort som "Globetrotter" skriver Mäta strömuttaget genom säkringen.
Börjar du med att mäta strömuttaget och det är kortslutning i elementet och du har dålig kontakt i bakplanet vid säkringen kan du få ett mätvärde som kan se OK ut.
Ska kolla baksidan.
Ännu har inte säkringen gått igen trots 220V inkopplad o kyl/frys i drift funkar
 
Jag utgår från att det är två olika värmeelement ett för 12v och ett för 230v.
Då är min första tanke att det är dålig kontakt vid aktuell säkring som medför värmeutveckling. Tillräckligt för att smälta plasten men inte tråden. Långvarigt strömuttag som ligger nära gränsen kan också skapa detta fenomen.
Det som talar emot detta är att det inte går att starta på 12v. vid första försök eller har jag misstolkat dig?
Vad är "övrigt fungerade"? Den är ju bara för kylen.
Jag hade börjat med att mäta strömuttaget på aktuell säkring.

Lycka till.
Första gången när säkringen brann av dvs ingen tråd fungerade inget dvs lyse mm.
Andra gången ... bara kyl frys som inte gick att manuellt slå om till 12V
 
Säkringen tyder på att det har varit dålig kontakt och därför överhettning. Problemet är att då har förmodligen härdningen gått ur kontakterna på baksidan av säkringshållaren. Då måste dessa bytas annars uppstår samma fel igen.
 
 
Tillbaka
Toppen