• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Säkringen ryker när inne belysningen tänds i förarhytten.

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Har väldigt märkt problem med inne belysningen som sitter i förra hytten. Jag har tre kablar, svart, röd, vit. Svart jord och den har sin plats på lampan. Sen har jag en vit kabel och en röd kabel. Den röda kabeln har ständig ström och man kan slå på lyset av och på när man känner för det. Men när jag slår på strömmen manuellt och mäter bläcket som den vita kabeln ska vara på så visar blecket 12,57 V. Om jag nu kopplar på den vita kabeln och öppna dörren då kommer det ström från två kablar in på samma bläck och säkringen går. Jag kanske förklarar uppåt väggarna men jag skickar med bilder så ser ni två av de sladdarna som är inkopplade. På ena bilderna så ser ett bläck som det inte är någon sladd på där ska den ena kabeln sitta som jag är tvungen att koppla bort för annars går säkringen. När vi köpte bilen så funkade allting och året efter så började detta konstiga fenomen. Jag har mätt den ena kontakten som sitter vid dörren men inte den andra för att kablarna är för korta men den ena brytaren är hel när jag kör pipfunktion på multi etern. Jag fattar inte hur det här är kopplat. Alltså när jag tände lampan inne i bilen och samtidigt öppna dörren så kommer det ström från två kablar in i lampan. I samma veva som man kopplade bort den ena kabeln för att säkringen inte skulle gå så flippar vi larmet ut också. Slå på larmet så börjar den pipa var 3:e sekund efter den är larmad så det larmet är tvunget och stänga av.
Husbilen är en Fiat Knaus C510 -1996

Bilagor

• IMG_1678.webp
    IMG_1678.webp
    271,7 KB · Visningar: 36
  • IMG_1679.webp
    IMG_1679.webp
    173,4 KB · Visningar: 36
Om jag inte är ute och cyklar så jordar dörrkontakten strömmen genom lampan så att den får minus så det är alltså den kabeln som ska gå till dörrkontakten om du sätter plus på den kontakten får du kortslutning när du öppnar dörren. Ett tips ta alltid ett foto av hur kablarna sitter innan du lossar något, minnet är kort. Det kan vara så att det är två fel ett i strömbrytaren och där kan det vara så att minus är chassijord med ett bläck som ger kontakt när man trycker fast armaturen i plåten, svårt att mäta ner den är lös då. Kan bli glapp kontakt mot plåten så lampan lyser lite som den vill det andra kan du ha fixat själv?

När jag tog ner innertaket så tog jag bilder.
Sen står färgerna på lampkontakterna oxå.
Jag ska kolla upp kontakterna igen. Dock är kabeln på vänster sida lite kort.
Allt började när vi skulle mäta varför bilen drog ström, avstängd.
Jag nämnde innan vi började att det är säkringen till innerbelysningen / ciggtändare som vi ser skillnad. Och där satt boven. Det var då jag kopplade bort ena kabeln.
Men ska kolla upp.

Kontakten som sitter vid dörren har 2 sladdar. Enligt multimetern så är den hel.
O andra sidan kostar inte dem kontakterna så mycket.
När lampan är släckt inne och jag öppnar dörren så tänds inte lampan.

Kontakten som sitter vid dörren har 2 sladdar. Enligt multimetern så är den hel.
O andra sidan kostar inte dem kontakterna så mycket.
När lampan är släckt inne och jag öppnar dörren så tänds inte lampan.
De där kontakterna är så enkla så de går knappast sönder, förmodligen har du kopplat fel på plus och Minus någonstans så att du får kortslutning.
Tänk på att du får Jord/minus från dörrkontakterna.

Ok, då är det i lampan det strular för det är bara där jag kopplat bort sladdar.
Ska ändra lite. Ändå märkligt att jag kopplat in efter vad det står på lamphållaren.
Tack för svar.
Återkommer om det löser sig.

Vanligt att fel att en lampa tömmer batteriet har haft det i bagaget på flera bilar den har aldrig brutit kontakten en lite 5 watts lampa har tömt batteriet när man kört korta sträckor.

Tillbaka
Toppen