• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring till laddning går ofta vid start

boppe

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
6385
Medlemskap
2024
Har ett problem med att en säkring som sitter under förarsätet ofta går precis vid start av bilen. Det blir någon form av "strömrusning" för man hör hur "segt" startmotorn drar runt. Effekten är sedan att bodelen inte laddar under körning och att startbatteriet inte laddas då jag har 230V inkopplat till bilen.
Byter jag sedan säkringen med motorn igång, så funkar allt och säkringen håller sig hel tills något annat starttillfälle.
Jag är ju ingen expert själv men har ju förstått så mkt att säkring har något med laddning och fördelning mellan bilbatteri o bodelsbatteri att göra.
Tacksam för idéer om vad detta kan bero på.

Min bil är en Pilote Pacific 661, årsmodell -99. Bildelen en Mercedes Sprinter 312D.

M v h Bosse:confused:
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Det låter som att bilen utav någon anledning tar startström från bodelsbatterierna, är möjligen startbatteriet dåligt? Detta skall egentligen inte kunna ske då det normal finns ett relä emellan start- och -bodelsbatterierna, men man vet ju aldrig? :)
 

boppe

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
6385
Medlemskap
2024
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Tror inte det är nåt fel på startbatteriet för startar jag efter att ha tagit bort aktuell säkring så är det inga problem. (har provat en massa olika varianter med säkring "i och ur".
Men tack för tipset i alla fall.

Mvh
Bosse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Då har du nog något fel på det relä som bryter mellan start- och bodelsbatteriet, det skall ju inte sluta förrän generatorn börjar ladda. Sådana kan gå sönder ibland så att de inte släpper. Sedan kan ju någon ha varit framme och gjort någon "specialkoppling" det kan hända mycket när bilarna blir några år?! :wink:

F.ö. är det inte säkert att startbatteriet är o.k. bara för att det får igång motorn nu på sommaren, det behövs inte så mycket ström. Vet du hur gammalt det är?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Jag hade samma problem med att den stora säkringen gick. Det visade sig att startbatteriet var slut. Efter byte av batteri funkar det som det skall.
 

boppe

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
6385
Medlemskap
2024
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Vet inte riktigt hur gammalt batteriet är men då jag kör igång efter vinteruppställningen har det inte varit några som helst problem att få igång bilen.
Det där delningsreläet, kan ett fel på det yttra sig på detta viset?? Att säkringen går genom någon form av strömrusning?? Jag förstår tyvärr inte kopplingen men det beror säkert på min okunskap. Kan du förklara för mig, litegrann?

Kan tillägga att jag har haft problem med ett el-trappsteg men detta har jag nu kopplat bort helt. Inbillade mig, ett tag, att det hela kunde bero på trappsteget och funktionen att detta skall åka in då tändningen slås på. Men trots att jag kopplat bort alla elkablar till detta trappsteg så verkar felet finnas kvar, dock inte alltid.

Tack för Era tips, i alla fall.

Mvh, Bosse
 

boppe

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
6385
Medlemskap
2024
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Ok jag förstår det där med att strömmen kanske går från bodelsbatteriet till startmotorn men varför går säkringen då?? Har heller inte haft några stora problem med att bodelsbatteriet laddar ur, bara det faktum att bodelsbatteriet inte laddar under färd om nämnda säkring har gått.

Sen borde det väl inte låta så "segt" när startmotorn, isåfall, får ström även från bodelsbatteriet. När felet uppstår låter det alltså så "segt" att man inte tror att motorn ska gå igång, vilket den dock gjort hittills.

M v h Bosse
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Bosse, det där skiljerelät, om det nu finns ett sådant, brukar vara kopplat så att reläspolen får spänning från D+ på generatorn. D+ får spänning först när generatorn kommit upp i varv och då kopplas batterierna ihop av reläkontakterna. Men slitna reläkontakter som belstas med stora strömmar svetsas ibland ihop så att reläet aldrig öppnar förbindningen mellan batterierna när generatorn stannat!
Om din husbil har elektronikblock, t.ex. EBL 99, då sitter skiljerelät oftast inne i denna EBL.
// Göte J
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Precis som Knut och Montreal (edit, och Göte J)gissar jag på att något är märkligt med skiljerelät samt fel på startmotorn.
Två fel sammtidigt alltså vilket inte är helt ovanligt.

Ditt skiljerelä verkar vara slutet när startmotorn kopplas in, det är inte vanligt men det kanske ska vara så?
Den säkring du beskriver är alltså den som avsäkrar kaben från bilens batteri till skiljerelät för bodelens batteri?
Är även bilens batteri under förarstolen där säkringen sitter? Man bör ha säkringen till bodelsladdningen (om man har någon) så nära bilens batteri som möjligt för att undvika en längre osäkrad kabel.
Jag undrar därför om är en originalsäkring och inget som kopplats in i efterhand?
Hur stor är denna säkring(A)?

Kuriosa:
Jag har sett en koppling på äldre fordon där man sammankopplar bilens och bodelens batteri med en 20-30A säkring över skiljerelät.
Detta för att få laddning till bilens batteri man har 230V som laddar bodelens laddare, Glömmer man bort denna säkring och startar bilen så löser den p.g.a. att bodelens batteri ger betydligt mer än 30A när motorn startas även när bilens batteri är OK.
Nu tror jag att din bil är så pass ny att laddning till bilens batteri när man ansluter 230V sker via EBL så detta var bara en liten anekdot.

Men, ditt skiljerelä verkar vara antingen permanet slutet(enkelt att mäta upp) eller kopplas in via tändningsspänning (stift 15 på tändningslåset) och därför hjälper bodelens batteri till vid start.
Alternativt är någonting heltokigt i EBL som gör att batterierna är samankopplade hela tiden.
Mitt sista alternativ bland mina gissningar gäller bara om din bil var 10 år äldre:
Då kan du ha ett helt trasigt skiljerelä(öppet) vilket gör att all laddning till bodelsbatteriet sker via den extra säkring (tänkt för bodels-230V laddaren även för till bilbatteriet) jag tidigare beskrev.
Men din bil är som sagt så ny att detta kan uteslutas.

Nu verkar det dessutom som din startmotor har slitna bussningar, ett fel som förr kallades för att "den fältar".
Rotorn har alltså så slitna bussningar att den ibland eller hela tiden tar i statorn och går då enormt tungt alt roterar inte alls.
Då kan den (som Kunt skriver) ta upp mot kortslutningsström och det kan variera från olika starttillfällen hur tungt den går beroende hur den ligger just när den slår till.
När sedan bilens batteri lämnar ett par hundra A går det säkert långt över hundra A genom kabeln från bodelens batteri vilket bränner säkringen.
Detta alltså för att batterierna är sammankopplade vid start samt att startmotorn konsumerar massor p.g.a slitage.

Allt detta är bara förslag på felmöjligheter och baseras på beskrivningen av felet, jag hoppas att jag inte missuppfattade beskrivningen av felet.

Mvh Alf
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Har man satt dit en för stark varningslampa för laddningen kan strömmen genom denna göra att relät drar så fort man slagit till tändningen då den också är kopplad till D+.
Elller att man kopplat något annat som ger ström till D+.
Det förklarar även varför fotsteget inte fungerar normalt.
//W
 
F

F.d. 17402

Guest
Sv: Säkring till laddning går ofta vid start

Hej!
Har du kollat jordkablarna mellan motor-chassi och växellåda -chassi. Hade problem i söndags när vi skulle lämna Simrishamn. Bilen ena stunden fullt ok sedan stendöd. Det var en jordkabel som hade gått av. Det är möjligt att strömmen tar 'fel' väg , därav att säkringen går.
Med vänlig hälsning,
Sune
 
Toppen