• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkring från startbatteriet

ejmuld

HBK Intresserad
Kommun
Gävle
Hej, jag har köpt mig en husbil. Fiat Ducato 2,5tdi- 1996, skåp: CI Meridien L 600. Jag kan inte finna några manualer om bodel. Sedan märkte jag att när vi åkte iväg startade vi kylskåpet på batteridrift, men efter bara en liten stund så var bodelsbatteriet dött. Kollade vid startbatteriet och där saknas en säkring men jag vet inte vilken storlek jag ska stoppa i. Lägger in lite bilder. Det är den blåa kabeln som går från startbatteriet till bodelen vad jag kan förstå. Jag har solceller, funkar det bra att köra generator laddning mot mitt bodelsbatteri?

Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej, jag har köpt mig en husbil. Fiat Ducato 2,5tdi- 1996, skåp: CI Meridien L 600. Jag kan inte finna några manualer om bodel. Sedan märkte jag att när vi åkte iväg startade vi kylskåpet på batteridrift, men efter bara en liten stund så var bodelsbatteriet dött. Kollade vid startbatteriet och där saknas en säkring men jag vet inte vilken storlek jag ska stoppa i. Lägger in lite bilder. Det är den blåa kabeln som går från startbatteriet till bodelen vad jag kan förstå. Jag har solceller, funkar det bra att köra generator laddning mot mitt bodelsbatteri?

Bilder - 5 new items by emil löfqvist
Det verkar var mycket hemgjorda kopplingar där, helt öppet under bilen inte bra, se till att dra om kablarna så dom är skyddade, sedan är frågan vad säkringarna går till, du har två på bilden, men prova en 30A och se om kylen fungerar, det går ju att köra den på gasol om du har en gasolinstallation som är godkänd för drift under färd.

Toppen