• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring före invertern

Kurt August

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Larsmo
HBK-Nr
30316
Medlemskap
2023
Hej! Har en Dethleffs Trend som blev köpt i sommras (2020) och då installerades en inverter på 1500 W. Bilsäljaren satte en 250 A säkring före invertern. Skall det verkligen vara så här stor säkring? Enligt mina egna uträkningar skulle en 125 A säkring räcka. Blir det en strömstöt då invertern kopplas på som fordrar en stor säkring?
Hälsn. Kurt August
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En viss strömrusning vid start kan nog hända. Men betänk också att de saker som är kopplade på 230V-sidan också kan ha höga startströmmar. Växelriktare brukar kunna leverera långt över nominell effekt under en kort stund.
Den tredje saken att ha ögonen på är hur grova kablarna är. Säkringen är ju egentligen avsedd att skydda 12V-kablaget för överlast. Så säkringen skall vara dimensionerad efter tvärsnittsarean på kablaget.
Själva invertern har en massa inbyggda begränsare så det är nog inte främst där man skall vara orolig för kortslutning o.dyl. Betydligt farligare är att pluskabeln med åren skavs och får kontakt med chassi. Då gör säkringen nytta.

MVH
Hans
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ju större säkring desto mindre spänningsfall över säkringen.
Säkringen sitter där för kortslutningsskydd.
Den löser garanterat ut ändå.
Jag har en 500A automatsäkring på min matning och den löser direkt på kortslutning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det handlar ju mest om brandfaran, har man glödande rykande kablar är det väldigt svårt att göra något utan verktyg speciellt som det kanske är ett trångt utrymme. Och jo 1500w / 12v är 125A. Och då gäller det nog att ha ett gäng med sej för det blir på marginalen hela tiden och man vill ju inte ha en varm säkring som kanske börjar smälta plast.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
684
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vår tidigare Kabe hade en huvudsäkring på 50A. När 1800W inverter installerades så sattes det en 250A säkring på batteripolen och kablarna (50cm) till invertern var på 35kvmm. 250A säkringen ska ju skydda batteriet för överbelastning och startströmmen av Invertern var definitivt betydligt mer än det nominella 150A.
 
Toppen