• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkra djur i bilen

maxen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har två Golden retriver som vi åker runt med.
Hitills har vi haft kompostgaller mot förardelen, men det är inte optimalt.
Vi funderar på om det finns sele som man kan få fast dem. Man vill ju skydda dem och oss själva. Våra vovvar tycker ju inte om att sitta fast, när vi kör längre sträckor.
Något tips?:ball-icon:

MVH
Maxen
 
F

F.d. 6351

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Hejsan , Det finns ett säkerhetsbälte för djur i olika storlekar i välsorterade djuraffärer. Våran lille hund väger 8 kg. Vi förlänger hans bälte med spännband fastsatt orentligt i golvet så att han kan gå lite fritt och även hoppa upp och lägga sig i soffan bakom oss. Perfekt.. Det är till för att sättas fast i ett säkerhetsbälte i bilen, som vi alltid gör, men detta funkar också..
Lycka till. Lena
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Vi har tre flat coated retrievers á 30 kg, och drömmer inte ens om att spänna fast dom på något meningsfullt sätt i någon form av bälte, även om vi har 4 st sådana att tillgå. Att hålla dom instängda i garaget anser vi inte heller vara något alternativ, och naturligtvis inte heller att ha burar inne i bilen.

Så länge det inte är någon lag - i Sverige - på att ha hundarna bältade, så har vi bara alternativet att ha dom inne i dinetten - två soffor mitt emot varandra med nerfällt bord emellan och ett elastiskt lastnät i bilens längdriktning, som håller dom inne där. Skulle det hända en olycka, så inser man ju att dom ändå kan flyga omkring. Men dom skulle ändå fångas upp initialt av den kraftiga väggen mot förarhytten. Att låta dom vara lösa i bilen och endast ha ett tunt kompostgaller, som hindrar jyckarna från att gå fram till oss är ju knappast godkänt.

Men vad är då alternativet? Jo, att sluta åka husbil över huvud taget!!! Så enkelt och så svårt är det att lösa denna fråga tyvärr.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Så gott man kan ha i husbilen , väntar på tomten.:santa-2-icon:

DSCN7579.JPG
 
F

F.d. 6217

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Hej Maxen...
Vi kör husbil med våra två stora hundar Rhodesian Ridgeback + Spansk Vinthund,SOS ... vi bytade bil till en helintegrerad bla. med två långbäddar baktill, där vi kunde sätta ett kompostgaller för sängarna baktill i bilen, samt fixat en skiva emellan sängarna så våra hundar får en stor plats att åka i... då vi kör är kompostgallret för och fungerar både säkert och skönt för våra vovissar... Vänligen Mona 594
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Lite nyfiken CONCURRO, varför det inte skulle gå att ha hundarna bältade ?
För oss fung. det kanon !

Roger O Britt :spinny:
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Säkra djur i bilen

Ni som har era hundar i selar, försök att ha så litet "slack" som möjligt i selarna. Krafterna ökar mycke med varje cm extra. Samma gäller med avståndet till vägg eller dyligt, för lösa hundar.
Bosse B
 

maxen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
Sv: Säkra djur i bilen

Hej!
Vad ni ligger godis på rygg.
Så gör även vår Max (Golden Retriever) helst mellan oss i sängen med egen kudde


MVH
Maxen
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Svaret till "Husse" är helt enkelt, att vi inte vill utsätta dem för det obehaget som fastspänning i bälte medför. För ska det vara någon mening med att sätta bälten på hundar (och på människor) så ska bältena sitta tight utan slack, som också "bosse b" så riktigt påpekar. Om bältena har ett slack, så kommer jyckarna på det lilla begränsade utrymmet där säten med bälten finns att trassla in sig i varandra. Tro mig - vi har försökt allt.

En hund, t ex en liten mops, kan man ha i handskfacket, där har vi t o m air condition! Men tre stora hundar i en vanlig husbil är enligt vår mening nästan ett olösligt problem. När vi vinner storkovan, får vi köpa en ovanlig och tillräckligt stor husbil i två miljonerklassen eller så, där man kan få plats med specialburar i ett eget hundrum. Fram till dess så får det bli vår kompromiss.
 

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Säkra djur i bilen

Vi åker runt med 3 Golden Retriever i vår husbil och har gjort om en del av garaget till "hundrum"! Jag har även sågat upp ett lagom stort hål under sängen och satt dit ett galler som går att skjuta för när vi kör.. Har gjort ett extra golv och på det viset så kommer golven i höjd med varandra.. Det fungerar superbra!! Våra hundar ligger därinne även när vi står still. Det har gott om plats att både ligga på rygg och sträcka ut!

Glada hundhälsningar Ingvar och AnnBritt
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Det där låter bra, Starcadia!
Jag anar, att ni har ett både stort och ganska högt garage under en dubbelsäng där bak, och då kan jag gott föreställa mig möjligheterna. Någon bild vore kul att se.

Vi har ett ganska litet garage och två våningssängar på tvären baktill, och trots bilens längd om 7,33 så kan vi inte ordna det så. För att få en riktigt bra lösning börjar jag mer och mer tro på att vi måste göra en genomgripande ombyggnad.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Säkra djur i bilen

Har för mej att jag såg en T.E.C. för ett par år sedan, som var inredd för hundar, från fabrik.
Bosse B
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Jag har även sågat upp ett lagom stort hål under sängen och satt dit ett galler som går att skjuta för när vi kör.. Har gjort ett extra golv och på det viset så kommer golven i höjd med varandra..
Glada hundhälsningar Ingvar och AnnBritt

Jag skulle också gärna vilja se en bild på en sådan lösning (eller liknande) om det vore möjligt...dvs om någon har eller har lust att ta bilder.
Karin
 
H

hianders

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Hej! Gå in under Våra husdjur (Ämneskategori till höger) och titta under Husdjur i husbilen. Där finns många bilder på lösningar, bl a vår. Vi har också gjort ett extra golv i garaget, 1/3 av utrymmet ca, och där ligger våra fyra hundar, se Avataren, under färd med ett galler in til bodelen mellan sängarna. Vi har också tagit upp ett hål där. Fungerar ypperligt!

Lycka till!

fru hianders
 
F

F.d. 25014

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Ursäkta, att man påminner om att från den 1 maj-08 är det nya regler som gäller från jordbruksverket:
hur hundar ska fraktas i bil.
Hund räknas som en last o skall därför fraktas därefter....
Så hundar skall fraktas i bur eller i så kallat
selbälte för hund.
Om Polis stoppar o ser att lös hund finns i bilen
så kostar det 2800kr i böter.
Så man är medvetna om att lös hund i bilen kan bli dyrt.
Bara en påminnelse av vad som kan hända

God hund & husbil sommar

Från



 
F

F.d. 8812

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Vi har byggt om vår soffa! Höjde och breddade den något! Visserligen blev soffan lite högre än normalt men det blev två rejäla burar till hundarna!

IMG_1150.JPG IMG_1151.JPG
 
F

F.d. 25014

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Bra jobbat Tobbe & Lollo. Det var snyggt gjort
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Säkra djur i bilen

Signaturen Ulfheds uppgifter i inlägget ovan har satt mig i arbete. Jordbruksverket är ansvarig tillsynsmyndighet, och jag har idag både talat med ett antal sakkunniga och läst massor av förordningar.

Uppgifterna om krav på att sätta bälten eller dylikt på hundar vid transport i husbil resp böter om 2800 kronor (per hund eller???) om man inte gör det eller förvarar hundarna i bur eller liknande avvisas av Jordbruksverkets upplysningscentral. Det vore därför lämpligt att "ulfhed" kommenterar varifrån han hämtat sina uppgifter i denna viktiga fråga.

Det är ju en självklarhet att var och en använder gott omdöme och ordnar det så gott det går för sina hundar i husbilen. MEN - skulle det komma lagar, förordningar och bötesskalor av den typ som "ulfhed" påstår, så vore det ju i princip "kört" för hund i husbil. Diverse selar och bälten, egenkonstruerade burar o dyl skulle ju då behöva provas, godkännas mm så att man visste att dessa anordningar gör sitt och jobb och i sedvanlig ordning uppfyller de prestandakrav, som i dag alltså INTE finns!!!
 
Toppen