Vid senaste besiktningen blev min LMC Liberty 642 2006 underkänd på grund av att bältet på höger sida var slitet i kanterna vid spalten där det kommer upp från rullen. Som tur var, är jag beredd att skriva, för slitaget försvagade bältet väsentligt. Det visade sig tyvärr att det inte fanns några säkerhetsbälten att få tag i till en 19 år gammal FIAT Ducato men efter att ha botaniserat på Husbilsklubbens forum så fann jag ett tips från en medlem om Airbagbank.EU i Nederländerna som sätter i nya band på gamla bälten. På hemsidan: Airbagbank - Krockkudde-adressensom löser allt fanns alla uppgifter och jag fyllde i blanketten som jag senare skrev ut och la tillsammans med bältet när jag sände ned det till dem. Att montera ur och i bältet är lätt.
345:- kr tog Postnord för frakten ned och 1200:-kr till firman för arbetet och frakten hem. Reparationen gick snabbt men frakten tog en vecka vardera vägen.
Eftersom bilen inte gått många mil i år bör slitaget på bältet rimligen funnits längre tillbaka utan att bli upptäckt. Jag rekommenderar alla med lite äldre husbilar att kolla passagerarstolens bälte, speciellt om ni kört mycket med den stolen tom så bältet kunnat hänga och slänga.
345:- kr tog Postnord för frakten ned och 1200:-kr till firman för arbetet och frakten hem. Reparationen gick snabbt men frakten tog en vecka vardera vägen.
Eftersom bilen inte gått många mil i år bör slitaget på bältet rimligen funnits längre tillbaka utan att bli upptäckt. Jag rekommenderar alla med lite äldre husbilar att kolla passagerarstolens bälte, speciellt om ni kört mycket med den stolen tom så bältet kunnat hänga och slänga.