• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Säkerhetsbälte

Janneason

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Kumla
Har hämtat ut husbilen (Burstner T640 Marano -08 (Fiat Ducato)). Upptäckte att råttor gnagt på säkerhetsbältet på passagerarsidan. Har försökt att googla var man kan köpa nytt men hittar inget. Någon som har tips om var man kan köpa ett nytt bälte?
 
Senast ändrad:

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
beror på att återförsäljaren inte får sälja dessa artiklar till privat personer eller verkstäder som inte er godkända för hantering av dessa produkter,
krävs speciella tillstånd från Polis och brandkåren för att få Montera och hantera dessa reservdelar, samt godkända lokaler.
du blir tyvärr tvungen att lämna in bilen på en godkänd verkstad då detta er en reservdel med pyroteknisk utrustning.
 
F

F.d. 4220

Guest
Kolla om den har bältessträckare eller andra säkerhetssaker runt.

Om inte så är det ganska lätt att byta. Min bil är en MB '05, så den är ganska gammal och på den var det inga problem alls.
Bara att ta bort några plastpaneler och så sitter själva bältet med tre skruv.
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Hej! Har råkat ut för detsamma 2 gånger på höger sida. Tag bort plasten runt den nedre delen där rullen sitter. Lossa rullen och notera part nummer. Gå in på Ebay och sök på detta nummer. Jag gjorde så januari 2016 och fick hem ett bälte för 595:- I juni 2107 var det dags igen. Kostade då 631:-. För att undvika detta täta utrymmet nere under där rullen sitter tex med fogskum eller annat. Så gjorde jag och har ej haft några problem efter detta.
Hälsningar Thomas
 
Toppen