• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta säkerhetsbälte

Framking

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2024
Hej!

Är det någon som vet om man själv kan/törs byta bilbälte?
Jag har en Fiat Ducato 2007 och behöver byta bälte på passagerarsidan fram.

Min första tanke var att det inte borde vara så svårt, men sedan hörde jag någon prata om en ev. krutladdning... så hittills har jag inte vågat mig på ett byte.

Jag har beställt och fått hem själva bältet, men nu är det som sagt fegheten som sätter stopp

/Anso
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Byta säkerhetsbälte

Koppla bort batteriet som sagt och glöm INTE koppla bort 230V till bilen!
Annars har du likt förbannat 12V på bildelen via elblocket.
Koppla även bort bodelsbatteriet ifall något skulle vara felkopplat.

Det som kan vara tråkigt är att få en airbaglampa som lyser och inte går att släcka utan diagnosverktyg. Att det skulle smälla en bältessträckare är inte troligt även med batteriet kopplat.

Men gör strömlöst!
 

Framking

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2024
Sv: Byta säkerhetsbälte - uppdatering

Med hjälp av era goda råd så tog jag då mod till mig och påbörjade bytet. Bort med batteripol, monterade bort plastpanelen, lossade alla bultar till bältet bara för att upptäcka att Mekonomens "universal"bälte inte passade i själva infästningen. Och just där vill man ju inte gärna chansa då det är en hyfsat vital del av bältet.

Arbetet avslutades i missnöje, det gamla bältet (med ett liiitet hack i) monterades tillbaka och plastkåpan tillbaka på sin plats. I morgon till Mekonomen för att returnera eländet och nytt originalbälte är beställt (till en väsentligt högre kostnad :swoon: )

Annars gick allting bara bra - busenkelt :)

Tack för hjälpen - och se upp med Mekonomen!

/Ann-Sofie
 

MilleMange

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2024
Hej, jag behövde byta bälte efter musbesök och jag beställde ett nytt på ebay. Sökte på artikelnumret nedan. Sitter samma i många lätta lastbilar verkar det som... I min 2009:a så finns inga bältessträckare och därför inga krutladdningar i anslutning till bältet. Lycka till!
 

Bilagor

  • 20201018_132646.jpg
    20201018_132646.jpg
    1,1 MB · Visningar: 46
  • Screenshot_20201004-190014_eBay.jpg
    Screenshot_20201004-190014_eBay.jpg
    168,5 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:
Toppen