• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetsbälte på Hobby m.m.

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Varning ! Varning! Vid köp av Hobby Siesta 2014 (vet ej hur det ser ut på tidigare modeller)!

1. Säkerhetsbätena i bodelen felmonterade och konstruerade (Upptäcktes vid montering av barnstol)!
2. Tjänstevikten t.ex. 2979kg i brochyren blev 3290kg då bilen registrerats, bilen vägdes efter registreringen på sv.Bilprovning i Hbg 2910 kg med full gasflaska och halva tankar inkl. förare. Här försvann lastvikten enl.reg.handlingarna (endast 210kg kvar till 3500kg)!!!!
Förvisso kan du väga upp den till 3650kg till det låga priset av 5000kr.
Har någon frågor ang. bältena så hör av dig! Foto finns.
 
Senast ändrad:

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälte på Hobby m.m.

Om den vägdes till 2910 Kg efter regbesiktningen, var kommer de övriga kilona upp 3290 ifrån?

Frågan har ställts till ForsbergsFritidscenter och till Transportstyrelsen, men inget klart svar! Det verkar som man har någon typ av schablonvikt för Hobby husbilar oavsett utrustning? Frågan ställdes till Transportstyrelsen huruvida jag kan registrera om den, men svaret på detta hade glömts i svaret, så frågan får ställas om till Transportstyrelsen.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälte på Hobby m.m.

2. Tjänstevikten t.ex. 2979kg i brochyren blev 3290kg då bilen registrerats, bilen vägdes efter registreringen på sv.Bilprovning i Hbg 2910 kg med full gasflaska och halva tankar inkl. förare. Här försvann lastvikten enl.reg.handlingarna (endast 210kg kvar till 3500kg)!!!!
Förvisso kan du väga upp den till 3650kg till det låga priset av 5000kr

Om din bil är vägd till 2910 kg så har du väl 590 kg lastvikt? Vad är problemet?

/Håkan
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälte på Hobby m.m.

Om din bil är vägd till 2910 kg så har du väl 590 kg lastvikt? Vad är problemet?

/Håkan


Problemet är att tjänstevikten i reg.handl. inte stämmer med bilens vikt och den dagen jag skall sälja denna bil med en lastvikt på 360kg fast den är uppklassad är det ju inte den bil du väljer i första hand när du läser en annons.
Dessutom beräknas dina böter vid övervikt för personbil klass 2 i förhållande till lastvikt enl. fordonshandling.
Varför inte rätt från början?
Matte har jag annars inte så stora problem med!
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälte på Hobby m.m.

Det där med hittepå tjänstevikter är ett känt problem.
Om jag skulle köpa en bil skulle jag se till att väga den innan....lätt sagt.
När man köper nytt torde man kunna lita på säljarens uppgifter.

Blev dock mer intresserad av bältes felet. Lägg gärna upp en bil här i forumet.

Lycka till med vikten, 5000:- för 140kg är ju inte kul.
Att dessutom få begränsningar o dyrare omkostnader för den lilla skillnaden är ju surt.
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälte på Hobby m.m.

Säkerhetsbälte (13).JPGHär kommer fotona på hur bilbältet fungerade i sin montering:
 

Bilagor

  • 1 Säkerhetsbälte utgångsläge.JPG
    1 Säkerhetsbälte utgångsläge.JPG
    1,5 MB · Visningar: 5
  • 2 Säkerhetsbälte bältet sträcks dynan fram.JPG
    2 Säkerhetsbälte bältet sträcks dynan fram.JPG
    1,6 MB · Visningar: 5
  • 3 Säkerhetsbälte bältet sträcks skiva fram.JPG
    3 Säkerhetsbälte bältet sträcks skiva fram.JPG
    1,6 MB · Visningar: 5
  • 4 Säkerhetsbälte skivans rörelse vid belastning.JPG
    4 Säkerhetsbälte skivans rörelse vid belastning.JPG
    1,3 MB · Visningar: 6
  • Säkerhetsbälte.JPG
    Säkerhetsbälte.JPG
    1,5 MB · Visningar: 5
  • Säkerhetsbälte (4).JPG
    Säkerhetsbälte (4).JPG
    1,1 MB · Visningar: 7
  • Säkerhetsbälte (5).JPG
    Säkerhetsbälte (5).JPG
    1,2 MB · Visningar: 6
  • Säkerhetsbälte (6).JPG
    Säkerhetsbälte (6).JPG
    1,3 MB · Visningar: 5
  • Säkerhetsbälte (7).JPG
    Säkerhetsbälte (7).JPG
    941,3 KB · Visningar: 5
  • Säkerhetsbälte (8).JPG
    Säkerhetsbälte (8).JPG
    922,8 KB · Visningar: 3
  • Säkerhetsbälte (10).JPG
    Säkerhetsbälte (10).JPG
    1,3 MB · Visningar: 4
  • Säkerhetsbälte (11).JPG
    Säkerhetsbälte (11).JPG
    1,1 MB · Visningar: 4
  • Säkerhetsbälte (12).JPG
    Säkerhetsbälte (12).JPG
    1,1 MB · Visningar: 5

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälte på Hobby m.m.

Problemet är att tjänstevikten i reg.handl. inte stämmer med bilens vikt och den dagen jag skall sälja denna bil med en lastvikt på 360kg fast den är uppklassad är det ju inte den bil du väljer i första hand när du läser en annons.
Varför inte rätt från början?
Matte har jag annars inte så stora problem med!

Jag håller med dig att tjänstevikten borde stämma bättre, jag har ju faktiskt samma förhållande på vår husbil.

Men jag ser inte detta som något problem, du har ju fortfarande nästan 600 kg lastvikt. Ska du sälja din bil så kan du ju skaffa ett vågkvitto som visar vad bilen väger, sen att det står en annan uppgift i handlingarna kan ju kännas dumt, men spelar ju egentligen ingen roll, iaf inte för mig.

/Håkan
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälte på Hobby m.m.

Jag håller med dig att tjänstevikten borde stämma bättre, jag har ju faktiskt samma förhållande på vår husbil.

Men jag ser inte detta som något problem, du har ju fortfarande nästan 600 kg lastvikt. Ska du sälja din bil så kan du ju skaffa ett vågkvitto som visar vad bilen väger, sen att det står en annan uppgift i handlingarna kan ju kännas dumt, men spelar ju egentligen ingen roll, iaf inte för mig.

/Håkan

Återigen!
Med fyra vuxna och last kan man även komma att överträda, men man skall inte!
Dessutom beräknas dina böter vid övervikt för personbil klass 2 i förhållande till lastvikt enl. fordonshandling.
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälte på Hobby m.m.

Några svar på frågor till Transportstyrelsen!

Hur går man vidare???



Fråga: Är tjänstevikten en schablon vikt?
Köpte husbil som skulle ha tjänstevikt på 2979kg (enl.brochyr).Vid registrering
var tjänstevikten 3290 kg. Bilen vägdes efter registrering på Bilprovning i
Helsingborg 2910 kg + förare.
Varför registreras husbilen till annan vikt än verklig tjänstevikt??
Kan jag registrera om husbilen till verklig tjänstevikt??


Svar:Tjänstevikt är fastställd av tillverkaren och framgår i CoC dokument för varje bil.
Vad är som räknas in i en husbils tjänstevikt är massa av fordon med karosseri i
körklart skick, inklusive kylvätska, oljor, bränsle verktyg, reservhjul och förare.
För campingfordon (som dil bil är) skall också massan som motsvarar av
färskvatten-och gastankar fyllda till 90% medräknas.
Med vänlig hälsning
Riina Uibo
Handläggare*
Trafikregistret*


SVAR: Säkerheten får man sannerligen inte ta lättvindigt! Du bör snarast reklamera de felaktiga bilbältena. Detta är en konsumentfråga och du ska alltså vända dig till företaget som sålt den felaktiga varan till dig. Om felet inte är avhjälpt till nästa kontrollbesiktning kan bilen bli underkänd.


Svar: Helfordonsgodkända bilar som importeras fabriksnya av registrerade importörer genomgår ingen registreringsbesiktning här i Sverige. Man får hoppas på att tillverkaren håller vad man lovat då man fått typgodkännandet och levererar exakt likadana fordon som det fordon som man fått godkänt från början.

SVAR: Det görs typefterkontroller. Bilar som är tagna i bruk lånas in från sina ägare mot ersättning och genomgår provningar i Sverige eller utomlands. Varje år får ett antal svenska bilägare erbjudande om att låta sin bil delta i typefterkontroll. Dock är man knappast ute efter avvikelser i tjänstevikt utan mer avgasreningens effektivitet.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg*
Enhet Support
Transportstyrelsen
 
Toppen