• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerheten på Ullaredscamping?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har totalt i år legat 3 nätter på Campingen i Ullared.
Gillar campingen och priset, samt att frun får sin egen tid i affären utan att jag stressar inne i affären.

Under detta år så har tiggar antalet ökat enormt, tycker synd om dem och skänker pengar då och då. Förstår att det är ett bra ställe att vara på då man hittar mycket pantburkar vid alla matställen utanför ullared.

Men nu har de hittat till campingen, tycker inte det är okej att obehöriga stryker omkring bland obevakade husbilar och husvagnar.
Missuppfatta mig nu rätt, det är helt okej att leta burkar, men flera gånger så kom jag på 2-3 män med att stryka omkring längst bort på campingen mot skogen när jag rastade hunden, där finns inga sopstationer och glest mellan ekipagen.
Jag tog en runda i skogen kom ut bakom dem och de blev lite stressade av min plötsliga närvaro då de stod bakom en husbil med förtält, kunde inte se att de hade gjort nått och de stack iväg väldigt fort. Märkte av detta redan under påskhelgen men då var det helt fullt så det fanns ögon över allt men de gick fram och tillbaka mellan kiosken och skogsbrynet.

Securitas åker om kring på kvällen efter 20.00 men då är ju alla i sina husbilar så då skulle inte denna säkerhet behövas utan mitt på dagen!

Har funderat på att skriva till camping byn, men känner att det nog inte skulle bry sig så mycket om inte flera har iakttagit samma problem.

Nån mer i HBK som märkt av detta?
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Nej jag har inte stött på detta i Ullared. Dock var vi i Skåne för fjorton dagar sedan då var det en utlands registrerad husbils ägare som kände runt på vår luckor. Han upptäckte inte att vi fanns i bilen och Lotta reagerade inte med en gång på denna aktivitet.
Det är oroande att att du känner att det kanske inte tas på allvar från Ullared.
Kommer att försöka skicka denna länk till Campingen.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Tror de är väl medvetna om problemet då det varit mycket "bus" runt omkring Ullared den senaste tiden Slangade bilar, småinbrott etc
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Är det inte att slå sig själv på fingrarna när man ger bort pengar?
Kan vara en anledning att dom känner igen en som snäll och vill ha mer och söker upp och ser chansen till annat än tigga.

/Pelle

Ett säkert sätt att få flera tiggare. De drar också med sig flera sidoverksamheter. Ge pengarna till riktigt bistånd i stället så förstör ni inte för oss andra. Folk med samma bakgrund lägger asfalt, tvättar tak och en massa annat som givetvis inte beskattas. Helt klart en baksida med den fria EU rörligheten.:mad:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Du har säkert helt rätt, troligen så kommer det bara fler om man ger , men ibland när man har några slantar i fickan så blir det bara så, med mänsklighet?


Dom flesta som säger att det är bättre att ge till en organisation ger inget till dom heller, vissa klarar av att se människor i nöd, inte jag.

Jag vill inte bli en sämre människa för att inte politikerna gör sitt jobb, tycker det är uruselt att våra barn ska behöva se eländet, därför kommer jag fortsätta skänka pengar.

Vet att situationen förvärras av att ge pengar för dom som skänker pengar, dom som inte bryr sig nu kommer inte bry sig i framtiden heller.:D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.903
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Personligen kommer jag "aldrig" medvetet att skänka pengar till kriminella organisationer.

Däremot kanske jag i framtiden kommer att köpa skydd av sådana.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Hej

Nu tycker jag att den här tråden också börjar balla ur :mad:

Tillbaka till Campingen på Ullared.
Jag tycker absolut att du ska kontakta Campingen och påtala vad du sett och fråga om dom tycker det är okey.

Det tycker dom säkert inte. Då kommer nästa fråga, vad gör Ni åt det.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Det känns bättre att ge t.ex. till UNICEF https://unicef.se/
Bli Världsförälder. Ger man till tiggare blir det bara mera av dem och det drar med sig kriminalitet till campingar. Det borde vara angeläget för Ullared att ta påpekanden på allvar. Flera som skall vara med i Facebook-gruppen "Ett vakande öga, husbilen"?
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Ja vi var där helgen 1maj och såg att det var tiggare som samlade burkar inne på campingen
Håkan :mad:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Jag känner en campingägare som medvetet låter ... samla pant på området mot att de INTE stjäl från camparna. Har fungerat hittills.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Då jag med en partner har butik/lokal strax utanför Ullared som både utsatts för inbrott och bilar som slangats vid tre tillfällen den sista tiden så blev vi tvungna o ta in en ny medarbetare. Han är en Rottweiler vid namn BAmse, o nattetid rör han sig fritt i lokalen. Så nu väntar vi bara på nästa besök :) :)
 

Bilagor

  • Bamse.jpg
    Bamse.jpg
    579,2 KB · Visningar: 10

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Går han ut med detta till alla tiggare?
Som jag förstår så finns det 2 olika grupper som tigger i sverige, och de är ovänner sins i mellan.

Jag känner en campingägare som medvetet låter ... samla pant på området mot att de INTE stjäl från camparna. Har fungerat hittills.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Säkerheten på Ullaredscamping?

Fick svar från Gekås byn idag:
Hej Lasse!
Tack för ditt mail och engagemanget kring vår camping.

Gekås arbetar ständigt med säkerhet och brottsförebyggande åtgärder och detta med god dialog och i nära samarbete med Securitas väktare, polis, och myndigheter. Det finns inga omständigheter som gör att vi har anledning att misstro vissa grupper för att ha oärliga avsikter och visar det sig att individer begår brottsliga handlingar är detta självklart något för polisen att hantera.

Campingen är ett öppet område och vi hoppas och tror att det kommer att fortsätta att vara så. Det är många gäster och människor som vistas hos oss och vi vill att det ska kännas tryggt och säkert. Bommar, ronderande väktare, campingvärdar och kameraövervakning på vissa platser är några av de åtgärder som vi har för att bidra till detta. Brottsstatistiken på campingen är näst intill obefintlig men givetvis tycker vi att man även som gäst måste ta ansvar, precis som på alla andra platser i landet och t ex inte lämna värdesaker obevakade.

Vi hoppas på att få välkomna er åter till oss och önska en härlig campingsommar!

Med vänliga hälsningar / Best Regards
Sara Ståhle

De har kanske koll endå!
 
Toppen