• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"SÅLLET"

F

F.d. 25401

Guest
Hej.
Har läst gamla inlägg( de flesta från 07-09, där man med stor frustruration beskriver problem med FIATS misslyckande, med sin konstruktion av läckande kaross som orsakar ett blött motorrum och frost-rost skador som påföljd.
Skulle gärna vilja veta hur tillverkare, agenturer och HUSBILSKLUBBEN agerat mot detta och med vilken påföljd.
sunearthur:confused:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: "SÅLLET"

Någon reaktion från HBKs sida har inte förekommit. Mig veterligt. Men problemet har ju diskuterats flitigt.
Vår bil var utan motorkåpa, tog kontakt med närmaste FIAT-verkstad som kollade med tillverkaren, nejdå de ville inte bekosta montering av denna. De ansåg att kåpan var bara för utseendet.
När jag senare lämnade in bilen för RECAL uppdateringar, bad jag att de skulle ta hem ett "kåpset". Skulle kosta c:a 7-800 kronor, Ville inte FIAT montera så fick jag väl orda det själv.
När bilen var klar att hämta satt kåpan monterad utan kostand. Jag bad om en specifikation på vad de bytt och åtgärdat, den slutade på 10000 kronor interndebitering.
Heder åt Torvalla Bil
Leffe
 
F

F.d. 25401

Guest
Sv: "SÅLLET"

Tack så mycket. Har det hjälpt mot regnvatten in i motorrummet?
mvh sunearthur
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "SÅLLET"

Här är en del fakta i frågan:

det HBK har gjort i frågan är att tillhandahålla hemsidan för åsikter och kommentarer i frågan samt att "Angan" som webbare sammanställde en lista över medlemmar, som hade det aktuella problemet. Han tillskrev också såväl återförsäljare av husbilar, Fiat-organisationen och dess officiella verkstäder med allt det som framkom i frågan på forumet.
Därutöver har inte klubben som organisation vidtagit någon åtgärd för att stödja drabbade medelemmar. (rätt eller fel kan det säkert finnas skilda uppfattningar om)

Vad enskilda medlemmars klagomål och framställningar till sin leverantör av husbilen resp till Fiat-organisationen resp Angans ansträngningar defacto ledde till hade stor spridning - från det vanliga "absolut ingenting" till vad t ex FiaT:s lyckokast resulterade i.

Det enda som Fiat-organisationen åstadkom relativt snabbt efter det att problemet hade konstaterats, var att konstruera och låta tillverka den plastkåpa med monteringsdetaljer och -anvisningar, vilka Fiat-verkstäderna i olika länder kunde rekvirera för att montera i kundernas bilar. Kostnaderna för kåpan och montage betalades ibland av återförsäljarna, som ville hålla sina köpare av husbilen skadeslösa, eller av kunderna själva.

Den nämnda plastkåpan behövdes ju för att hindra inströmmande vatten att rinna in i motorrummet och stanna där, t ex på motorblockets översida, där spridarna är infästade. Om sådant vatten blev stående där, så kunde det leda till korrosion av spridarna och deras infästning.

Det egentliga problemet var dock, att den gummilist, som sitter i vindrutans underkant, inte var korrekt anbringad utan tillät vatten från vindrutan att rinna in under listen och ner i motorrummet. Om inget vatten kan rinna in i motorrummet på beskrivet sätt, så behövs inte heller någon plastkåpa över motorn - även om många bilar ändå har sådana, även personbilar.

Så småningom och på årsmodeller fr o m -08 korrigerade Fiat monteringen av gummilisten så, att den gjorde sitt jobb att få vattnet att rinna över densamma och vidare ner i det "uppsamlingsdike" med ett antal dräneringshål, som finns nedanför vindrutan.

Det hela var en trist historia och exempel på hur oklart det kan vara för en enskild köpare av en husbil att få rättelse på ett allvarligt fel, när varken återförsäljaren av husbilen eller Fiat som tillverkare av själva bilens chassi och motor inte tar sitt ansvar.

I det sammanhanget fick vi dessutom en tydlig demonstrtion av hur tandlösa konsumentorganisationer som ARN och andra i verkligheten är.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: "SÅLLET"

Stämmer som Flat Mates skriver har haft en 2008 från Mars o nuvarande 2009. Sprutat med vattenslang på vindrutan men inte lyckats få nå vatten i motorrummet på bilarna, det var ju ganska mycket skriverier på den tiden. På båda bilarna har det funnits plastkåpa monterat från fabriken.

Leif
 
Toppen