Sv: "SÅLLET"
Här är en del fakta i frågan:
det HBK har gjort i frågan är att tillhandahålla hemsidan för åsikter och kommentarer i frågan samt att "Angan" som webbare sammanställde en lista över medlemmar, som hade det aktuella problemet. Han tillskrev också såväl återförsäljare av husbilar, Fiat-organisationen och dess officiella verkstäder med allt det som framkom i frågan på forumet.
Därutöver har inte klubben som organisation vidtagit någon åtgärd för att stödja drabbade medelemmar. (rätt eller fel kan det säkert finnas skilda uppfattningar om)
Vad enskilda medlemmars klagomål och framställningar till sin leverantör av husbilen resp till Fiat-organisationen resp Angans ansträngningar defacto ledde till hade stor spridning - från det vanliga "absolut ingenting" till vad t ex FiaT:s lyckokast resulterade i.
Det enda som Fiat-organisationen åstadkom relativt snabbt efter det att problemet hade konstaterats, var att konstruera och låta tillverka den plastkåpa med monteringsdetaljer och -anvisningar, vilka Fiat-verkstäderna i olika länder kunde rekvirera för att montera i kundernas bilar. Kostnaderna för kåpan och montage betalades ibland av återförsäljarna, som ville hålla sina köpare av husbilen skadeslösa, eller av kunderna själva.
Den nämnda plastkåpan behövdes ju för att hindra inströmmande vatten att rinna in i motorrummet och stanna där, t ex på motorblockets översida, där spridarna är infästade. Om sådant vatten blev stående där, så kunde det leda till korrosion av spridarna och deras infästning.
Det egentliga problemet var dock, att den gummilist, som sitter i vindrutans underkant, inte var korrekt anbringad utan tillät vatten från vindrutan att rinna in under listen och ner i motorrummet. Om inget vatten kan rinna in i motorrummet på beskrivet sätt, så behövs inte heller någon plastkåpa över motorn - även om många bilar ändå har sådana, även personbilar.
Så småningom och på årsmodeller fr o m -08 korrigerade Fiat monteringen av gummilisten så, att den gjorde sitt jobb att få vattnet att rinna över densamma och vidare ner i det "uppsamlingsdike" med ett antal dräneringshål, som finns nedanför vindrutan.
Det hela var en trist historia och exempel på hur oklart det kan vara för en enskild köpare av en husbil att få rättelse på ett allvarligt fel, när varken återförsäljaren av husbilen eller Fiat som tillverkare av själva bilens chassi och motor inte tar sitt ansvar.
I det sammanhanget fick vi dessutom en tydlig demonstrtion av hur tandlösa konsumentorganisationer som ARN och andra i verkligheten är.