• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rysslandsresa 201905

AlexB

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
26383
Medlemskap
2026
hej Bengt,
hotellparkeringar har vi inte testat... har för mig att det är mycket enklare att stanna på bensinmacks parkeringar. Hör med personal i förväg om man får nattparkera eller parkera gärna där långtradare står! Det är faktiskt den säkraste sättet att övernatta..!

Visumfrågan har vi gått förbi då vi behöll våra ryska medborgarskap(har flyttat till Sverige 2009 som arbetskraft) så det var inga problem med det! En enda ställe där vi blev kontrollerade är innan bron till Krym på väg dit och tillbaka. Poliser var mest intresserade av bilen)) De är ju sällsynta där!

återkom gärna med frågor!
hjälper så gott jag kan!

mvh
Alex
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Hej igen
Körde ni E 105 från Moskva söderut ?
Om så hur var kvaliten ? Vi tänkte välja den och köra mot Kiew, tänkte stanna o övernatt på Hotel Zieleznogorsk P. Så VII har lite kortare sträcka till Ukrainska gränsen om den tar tid.
Stannade ni o Moskva ? Hur var det med transpor5 från er övernat5ningsplats ? Vi tänkte bo på campingen, men har förstått at5 den ligger lite dumt / långt från t bana,
Med vänlig hälsning,
Bengt o Nada
 

AlexB

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
26383
Medlemskap
2026
Hej Bengt och Nada!
vi körde M-4 mot Rostov... avgiftbelagda sträckor var ganska bra. Annars så åker man ofta genom små byar och stora städer ibland... lite trafik)) Vi stannade inte i Moskva utan i några mil utanför ringen... Ringen är största utmaningen i trafiken! Om man ha tur (som vi hade) då åker man runt på ca 4 timmar om man inte har tur så kan man stå bara i kö i 4 timmar... På vägen mot Svarta havet och Krym stannade vi och sov ca 3 nätter på parkeringsplatser längs vägen. Ofta vid bensinmack där alla bilister stannar och sover( de flesta åker ju med sin personbil ner mot solsemester och sover längs vägen) För våran del så var det lite begränsad med semester veckor därför valde vi att inte svänga in mot städer och hotell... det tar ju lite tid med deras trafik i städerna... Dessutom övernattningar längst motorvägen på avsedda platser är bra och trygga!
mvh
Alex
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ser fram emot flera reseberättelser från Ryssland. Tänker själv åka utmed kusten i Litauen o besöka Kaleningrad där jag har ett par vänner, efter att ha kört sjukhusutrustning dit på nittitalet.
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Hej igen
Vi fick ställa in våran Rysslandsresa då jag drabbats av sjukdom, men nu fortsätter planeringen och jag läste en artikel om GPS problem i Ryssland,
Hur fungerade det för er under resan
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Hej igen
Nu närmar sig vår resa till Ryssland, undrar vilken av gränskontrollerna ni valde, köer?
Hur var rutinerna när ni körde fram till gränsen ? Tänkte med att fylla i papper, var det ngt speciellt papper att fylla i för bilen och vad man har med sig?
Vår plan är att köra från färjan till gränsen och sen till hotell P i Viborg på hotell Druzhba
 

AlexB

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
26383
Medlemskap
2026
Hejsan!
Vaalimaa är vanligast och närmast. Köer beroende på årstid, veckodag etc.. mest folk under helgen som åker till Finland och handlar..När vi kom till gränsen så valde vi en körfil för bussar då husbilen var 3,20 hög.(körfil för personbilar med max höjd på 3.10 om jag minns rätt)Det var inga konstiga papper att fylla i, del2 reg bevis är ett måste i original samt ett grönt kort givetvis. Deklaration fylls i vid gränsen( man får mall och hjälp om man behöver det)och bevaras under hela resan(visas på väg ut)
15 min tar det att passera gränsen) åkte för 3 dagar sedan med personbil)

mvh
Alex
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Tack för info. Har nu fixat de flesta boenden på Hotell P och en del Restaurang P. Inte så många campingar men hotellen och restauranger ligger ofta centralt
 

AlexB

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
26383
Medlemskap
2026
En annan sak bör man tänka på innan bilsemester till Ryssland: se till att bilens totalvikt (enligt reg. beviset) inte överstiger 3500kg med B-kort oavsett när man fick det! Har aldrig hört att man slipper problem om man kör tunga bilar med B-kort) Man blir ju kontrollerad av polisen då och då.. De bryr sig inte om bilens faktiska vikt utan om vad är det som står i reg.beviset och körkorts behörighet.. Har aldrig sett några bilvåg eller liknande på vägarna..
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
De bryr sig inte om bilens faktiska vikt utan om vad är det som står i reg.beviset och körkorts behörighet.

Helt korrekt av den ryska polisen (och av alla andra poliser som agerar på samma sätt).

När det gäller körkortsbehörigheten är det den tillåtna totalvikten enligt registreringsbeviset som är allena avgörande.

Vägning av bilen görs för att fastställa om man kör med överlast, alt. med överskriden axelbelastning.

Pålle
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Om man har c-kort så gäller bruttovikten vid aktuellt tillfälle, men det var ju inte sånt kort det gällde.:)
 
Toppen