• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rymlig husbil

  • Startad av Startad av F.d. 57340
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 57340

Guest
Hej alla!

Jag söker efter en husbil som har ordentligt benutrymme i både förar och passagerarstolen. Provsatt ett par på en utställning och det var redigt trångt. Är 195cm lång. Är det någon som sitter på lite tips? Tack på förhand.
 
Eftersom ca 85 procent av de husbilar som säljs i Sverige varje år är baserade på Fiat Ducato, och ungefär 5 procent är baserade på systerbilarna från Citroën och Peugeot, torde du behöva söka dig till de resterande 10 procenten för att hitta en bil med annan sittkomfort.

Pålle
 
Kanske kan skilja lite beronde på vilka stolar som sitter i?
 
Hej alla!

Jag söker efter en husbil som har ordentligt benutrymme i både förar och passagerarstolen. Provsatt ett par på en utställning och det var redigt trångt. Är 195cm lång. Är det någon som sitter på lite tips? Tack på förhand.
Jag är drygt 196cm barfota numera (var några cm längre för 10 år sedan) och det är benen, inte överkroppen, som är långa. Jag har en Carthago c-line (helintegrerad) med Aguti-stolar. Jag slår nästan i startnyckeln med knäna, men bara nästan. Jag har höjt upp stolen så långt det går och vinklat upp framdelen får att få så bra lårstöd som möjligt och dragit upp ratten maximalt. Funkar bra. I alla fall tillräckligt bra. Hade önskat att ratten gick att vinkla också.

F.ö. det som var största problemet när jag letade husbil var ståhöjden i duschen.

MVH
Hans
 
Tackhöjden är ju rätt hygglig i dom flesta så det bör ju gå att höja stolen. Räcker inte höjdinställningen på befintlig så antingen byta stol eller mellanlägg under vridplattan. Obs det är ingen personbil, så det är höjden som är lösningen inte skjutmån. Vill man prompt ha skjutmån så går det säkert å fixa också, men då får man nog montera bort bordet under färd för det brukar ju ta emot där innan skenorna ens bottnat.
För några år sedan när vi letade husbil kollade vi på två olika bilar bägge byggda på MB sprinter. Den ena föll bort då frugan är korta då dom i och för sig bekväma ISRI stolarna på den ena gjorde hade hon inte nådde ner till pedalerna. Så stolarna kan skilja mycket i höjdled.
 
där fins husbilar på marknaden som är 2,50 breda byggda fiat har nästan samma comfort som en husvagn.
 
När min far köpte en Fiat 124 på 60-talet så förstod jag att italienare hade långa armar och korta ben eftersom det var helt omöjligt att få en bra sittställning.
 
Vi har en Weinsberg fr 1997 och jag är 198 cm så första året var en pina att köra upp till Treriksröset och tillbaka. Satt med benen i 90 graders vinkel ! Andra året så tog vi ut soffan bakom förarstolen vilket gjorde att jag kunde sitta som folk när jag körde. Ungarna ville inte åka med i alla fall så det gick utmärkt att ta bort. Största vinsten var att jag satt mycket bättre och vi fick väldigt bra utrymme i köket. Har besiktigat med den här lösningen och ingen har sagt något.
 
Med långa armar och korta ben väljer man en upprätt körställning, i stället för att halvligga bakom ratten (som så många gör).

På köpet får man bättre sikt och bättre kontroll över bilen.

Pålle
Kan så vara, men jag har läst någonstans att om man har en bakåtlutande körställning så ser man vad som händer längre fram bättre och har därmed möjlighet att läsa trafiken i förväg. Sitter man upprätt och nära ratten så brukar man titta ner på vägen närmare bilen.
Jag föredrar att ha lite kontroll över vad andra tar sig för än att titta på hur egna bilen beter sig när jag vrider på ratten.
 
Kan så vara, men jag har läst någonstans att om man har en bakåtlutande körställning så ser man vad som händer längre fram bättre och har därmed möjlighet att läsa trafiken i förväg. Sitter man upprätt och nära ratten så brukar man titta ner på vägen närmare bilen.
Jag föredrar att ha lite kontroll över vad andra tar sig för än att titta på hur egna bilen beter sig när jag vrider på ratten.
Är det för att se marken alldeles framför bilen som alla racerförare sitter långt fram med krökta armar i farter runt 300 km/tim? Nej, på en enkel förarkurs får man lära sig att bilkontrollen blir åtskilligt bättre om man sitter upprätt närmare ratten.
 
Är det för att se marken alldeles framför bilen som alla racerförare sitter långt fram med krökta armar i farter runt 300 km/tim? Nej, på en enkel förarkurs får man lära sig att bilkontrollen blir åtskilligt bättre om man sitter upprätt närmare ratten.
Bättre kontroll nära ratten, ja. Men dagens racerförare har en ganska bakåtlutande sittställning vad jag kan förstå, bilarna är alldeles för låga för alternativ.

Detta är nog fel tråd för denna diskussion. Jag ber trådskaparen om ursäkt för att jag hängde på.
 
Tillbaka
Toppen