• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rykande bodelsladdare

F

F.d. 50247

Guest
Hej
Har någon varit med om att när man ansluter bodelsbatteriet efter vinterförvaring så börjar bodelsladdaren/switchen ryka?? Kopplade genast bort batteriet, till saken hör att det är ett helt nytt AGM batteri(95ah) från biltema vilket jag inte haft förut. Har fått tid till verkstad, men vill gärna höra om era funderingar och efarenheter om vad som kan ha hänt ???? Batteriet är laddat korrekt med smartladdare, och förra säsongen fungerade allt U:A med syrabatteri.
STORT TACK på förhand
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Rykande bodelsladdare

Är du säker på att du fick polerna rätt ? Kanske sitter omvänt på nya batteriet`
bosse b

Om det var ett Exide GEL som satt där innan och det nya batteriet (Biltemas) vändes så polerna hamnade på samma sätt som tidigare så blev nog plus och minus förväxlade. Nyladdat AGM batteri lämnar många ampere så man kan ju hoppas att EBL har några skyddskretsar i all fall.
Passade polskorna utan problem?
Gnistrade det när du anslöt det nya batteriet? Mycket?
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Rykande bodelsladdare

Bussigt att ni svarar. Jo, polerna är märkta + och - på batteriet och jag dubbelkollade innan jag anslöt så det inte skulle bli fel. Det blixrade ytterst lite på minuskopplingen när jag anslöt sedan började det ryka från laddaren som sitter precis bredvid. Tror ni laddaren gick åt skogen?? Fick loss batterikablarna inom 10-20 sek. Jag hade ett syrabatteri tidigare och det var kopplat på samma sätt utan problem. Är det AGM batteriet som gör det eller kan det vara något annat jag bör tänka på innan jag träffar verkstaden???
Tack på förhand.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Rykande bodelsladdare

Bussigt att ni svarar. Jo, polerna är märkta + och - på batteriet och jag dubbelkollade innan jag anslöt så det inte skulle bli fel. Det blixrade ytterst lite på minuskopplingen när jag anslöt sedan började det ryka från laddaren som sitter precis bredvid. Tror ni laddaren gick åt skogen?? Fick loss batterikablarna inom 10-20 sek. Jag hade ett syrabatteri tidigare och det var kopplat på samma sätt utan problem. Är det AGM batteriet som gör det eller kan det vara något annat jag bör tänka på innan jag träffar verkstaden???
Tack på förhand.

Svårt att spekulera. Om du är säker på att du inte vände polerna fel så borde inget hända. Var 230V anslutet under bytet?
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Rykande bodelsladdare

Nä, jag vågar inte ha på 230 volt när jag håller på med elen, som sagt svårt att spekulera, verkstaden får gå igenom och se om laddaren fungerar och försöka koppla det hela om det går. ( Tar med batterierna) Stort tack för era funderingar..
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Rykande bodelsladdare

Hej

Jeg prøver på dansk.

kan polerne være mærket forkert ??

+ polen er den tykkeste pol

håber du forstår hvad jeg mener
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Rykande bodelsladdare

Hej marxd och tack för rådet.
Jo, jag förstår vad du menar, jag kontrollerade det väldigt noga innan jag kopplade in batteriet. + polen är märkt med + och den är tjockare än den andra. En fundering jag har är om batteriet har blivit omvänt laddat på något sätt? Att + skulle blivit minuspol, jag har ingen aning i så fall hur det skulle gått till. Fabrikationsfel kanske, vi får se vad verkstaden säger.
:oops:
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Rykande bodelsladdare

Rent generellt kan man säga att ALL bileketronik består av kapslar som innehåller rök.
Så länge kapslarna är hela, o röken är kvar därinne, så fungerar det!
Men om kapseln spricker o röken åker ut, då är det nåt fel som är trasigt, o då fungerar det inte!

:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Rykande bodelsladdare

Startbatterier kan i alla fall laddas baklånges. Jag var med om en episod på 60-talet som var ganska kul. Jag jobbade i en radioaffär som radio/tv-tekniker och en kund lämnade in en bilsterio (sterio-8) och sa att säkringen går så fort han satte i en ny. Men när jag kopplade upp den på bänken fungerade den utmärkt. Han fick sin bilsterio men kom snart tillbaka och sa att säkringarna går fortfarande direkt. När jag följe med ut i bilen och mätte visade sig att det var plus i kabeln och minus till jord trots att det var en engelskt sportbil, en MGB om jag minns rätt. Det visade sig att han på lörkvällen innan stått stilla och lyssnat på musik så länge att batteriet tagit slut och därför lämnat bilen på en mack för att få batteriet ordentlift laddat. Tydligen tänkte inte mackpersonalen på att bilen var plusjotrdad utan kopplade in som vanligt, minus till jord. Bilen startade och gick spom vanligt dagen efter. Det enda som inte fungerade var bilsterion och laddningslampan lyste. Det var ju likströmsgenerator på den bilen så backströmsrelät slog andrig till och räddade därmed generatorn. Och en stargtmotor roterar faktisk så samma håll även om man polvänder.
Sensmoral: mät spänningen för att se att det är rätt polaritet på batteriet.
// Göte J
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Rykande bodelsladdare

Tack alla som svarat och delat med sig av sina efarenheter och synpunkter, det visade sig att det blivt kortslutning i bodelsladdaren. Vilken skall beställas ny då det blir billigare än att laga.
härmed avslutas denna tråd.
Vänliga hälsningar
 
Toppen