• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

RYGGSKOTT....Vad att göra?

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Hej!
Har råkat ut för ryggskott!!:mad:
Ett litet helsike är det....går hyfsat bra att röra sig gående men att sitta och framför allt resa sig är ett h....ete:eek:.

Sömnen är ju inte precis någon upplevelse heller.

Någon som har ett tips om lindring?:(

Har nog gjort nåt galet under istiden med snöskottningen!!!

Skumt....Kom bara smygande på!:confused:

Ha det gott!

F

F.d. 58547

Guest
Sv: RYGGSKOTT....Vad att göra?

Välkommen i gänget:twitcy:.
Sitt inte bara det förlänger skiten. 2,5 vecka har jag haft det.
Det värsta med eländet är att du kan inte sitta o surfa lika mycket på husbilsklubben.se:D
Jag själv körde med Voltaren salva utan någon förbättring.
Sedan har jag tagit 2 ipren om dagen i 2 dagar.
Peppar peppar mycket bättre men du sitter väl i ditt jobb? Men ta ledigt idag o helgen från sittandet.
Du får stå o fika och Giesela får ta över sittandet som är nödvändigt.
KRYA PÅ DIG
Många kramar från Ragglanda.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest

Ormsalva, korta promenader och ryggläge med en bra bok, kanske kartboken för planering av årets husbilsfröjder.
Självklart kommer ryggskott av snöskottning, det hörs ju på ordet, så gör allt som står i din makt för att undvika dylikt tidsfördriv. Med hopp om snar bättring!

Lasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes en snarvei ut av elendet, en kiropraktor kan ofte løfte sakene på plass igjen. Hos en fysioterapeut kan en få et sett med øvelser som reduserer risikoen for ryggskott ved å styrke støttemusklene i ryggen.

Generelt når det er problemer i nedre delen av ryggen så er det noen enkle regler som reduserer litt på plagene: sitte og stå er ikke bra, ligge og gå hjelper.

Voltaren hjelper kunn på inflamasjon, og lite på fysisk feilplassering som er det en oftest får som ryggskott.

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Gör bar inte som jag. Jag gick till en kiropraktiker i Helsingborg för ryggskott och han knäckte sönder två diskar. Jag fick lämna över min firma som jag har haft i 35 år till min son, och för två år sedan fick jag steloperera, och resulterade i ännu mer smärtor.

Ett råd är att låt ingen knäcka din rygg utan en magnetröntgen först.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Hej igen!

Ja....f-n vet vad man skall göra.
Blir nog att vila och göra så lite som möjligt.

En annan sak är att jag samtidigt är lite förkyld, och varje gång man hostar.........

Ja ja...skall inte gny mer;) men...det är ju inte kul.

Har ju 1000 saker att göra.

Men som man säger i GBG.. Det går över till Påsk!:D

Ha det gott därute!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag hörde någon säga att man skall kyla ner ryggen!

Whisky kyler utvärtes och värmer invärtes.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag har råkat ut för detta några gånger.
Jag har gått till en naprapat och efter två behandlingar var jag återställd.
Redan efter första behandlingen släppte problemet men stelheten och ömheten försvann helt efter den andra behandlingen.
Den naprapat jag gick till behandlar bl a elitidrottsmän.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Knarrevik......

Det skall jag prova ikväll!
verkar kanske som en gammal huskur!

Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest

Jag har råkat ut för detta några gånger.
Jag har gått till en naprapat och efter två behandlingar var jag återställd.
Redan efter första behandlingen släppte problemet men stelheten och ömheten försvann helt efter den andra behandlingen.
Den naprapat jag gick till behandlar bl a elitidrottsmän.
Det där har jag också prövat och "blivit bra efter två behandlingar". Det är bara det, att de gånger jag struntat i behandlingar, har jag blivit bra lika fort. Så jag tror att det är bortkastade pengar - kanske inte i alla - men i de flesta fall.

Lasse

F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Ont i ryggen - inge kul - rent av plågsamt. Blev lite orolig när jag läste Inge Johnssons inlägg. Har haft problem av och till med ryggen i många år. När det inträffat, och inte gått över inom rimlig tid har det hänt vid några att jag gått till en lokalt erkänt duktig naprapat.

Han har knäckt lite på eländet, och det har varit bättre redan när jag gått därifrån. Sedan en ipren tre gånger om dagen i tre dar för att lätta på muskelspänningen och så lite sitta som möjligt. Därefter ett besök till och - voilá - sedan bra!

Schmid, hoppas att det snart går över. Det kan ju krävas lite mycket sittning när husbilssäsongen drar igång på allvar!

Hälsningar från S-E i E-tuna

I

Inger & Taeke NL

Guest

Hej!
Har råkat ut för ryggskott!!:mad:
Ett litet helsike är det....går hyfsat bra att röra sig gående men att sitta och framför allt resa sig är ett h....ete:eek:.

Sömnen är ju inte precis någon upplevelse heller.

Någon som har ett tips om lindring?:(

Har nog gjort nåt galet under istiden med snöskottningen!!!

Skumt....Kom bara smygande på!:confused:

Ha det gott!

Hej pà er!!

Här i Holland säger alltid min sjukgymnast när jag har ryggskott, gà, gà och gà igen.
Det värsta som man kan göra är att sitta stilla och "vila". Jag har själv gàtt med ryggskott och blivit bra pà ett par dagar. I början gàr det lite "hackigt" men det gàr snart över.
Lycka till och ha det sà gott!
Foresten sà har vi fàtt snö igen här, sà tulpanerna lyser bara med sin frànvaro.

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Hej från Bosse,det är nog som Knarrevik skriver,det ska vara whisky,och rättså mycket även om det inte hjälper, så blir det f-n så mycket roligare,ta´t bara lungt,om det går
Krya på dig

Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Naprapat eller kiropraktor är bra - 1-2 behandlingar brukar räcka.

En huskur som funkar för många är:
- ligg ner på rygg på plant underlag, tjock matta/liggunderlag eller liknande
- lyft benen - placera en pall/stol under underbenen ca 90 graders vinkel i knäna
- försök slappna av - ev justera höjden med kudde
Ska kännas som om underbenen är lite "för högt" dvs nästan lyfta upp ändalyktan.
Viktigast är att slappna av - kan ta 5-15 minuter.
Upprepas flera gånger om dygnet.
Hjälper många. :)

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Diklofenak och sedan uppför man sig som man brukar. Vila bort värken funkar inte!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lider med dig. Ta det lungt och ha en så trevlig helg som möjligt
Hälsningar Bror

F

F.d. 29925

Guest

Även min sambo var föremål för en behandling genom diverse ryck och drag. Men inte blev det bättre, och en senare röntgen visade på en läkande fraktur??
Numera går hon mer eller mindre regelbundet på sjukgymnastik det känns i alla fall bättre.
Nu hör det till saken att senare konstatades "benskörhet" fast det var hos den vanliga medicinmannen.

F

F.d. 52943

Guest

Jag säger som Inger & Taerke - GÅ!
Kramplösande/smärtstillande läkemedel kan lindra symptomen initialt, men promenader är det bästa man kan göra själv.

Har själv haft god erfarenhet av kiropraktor tidigare, men på senare år promenerat mycket istället. Det hjälper mig lika fort som kotknackaren gjorde.

F

F.d. 4927

Guest

Jag säger som Inger & Taerke - GÅ!
Kramplösande/smärtstillande läkemedel kan lindra symptomen initialt, men promenader är det bästa man kan göra själv.

Har själv haft god erfarenhet av kiropraktor tidigare, men på senare år promenerat mycket istället. Det hjälper mig lika fort som kotknackaren gjorde.
Vilket bevisar att kotknackare är ett onödigt släkte!

Lasse

Toppen