• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rycks körkortet?

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
När vi åkte ut på semester med 4 personer och en hund så åkte jag in och vägde bilen. Jag hade full vattentank, tom gråvattentank och halv dieseltank. Vi har runt 1200kg lastvikt och hade enl vågen 400kg till godo. Så ett liknande sällskap bör ha minst 1000kg lastvikt….
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Som alltid, väg bilen innan eventuellt köp.
Också som alltid, det spelar ingen roll vad lastvikten är angiven till, vågen bestämmer.
Jag vägde min gamla Hymer för några veckor sen. Den vägde 2900kg, totalvikten är 3100kg. Den får lasta 840kg. Men som sagt det finns en del uppgraderingar som gör bilen tyngre så den totala lastvikten minskar. Det är som du skriver vågen bestämmer.
Min bil 5,6 meter lång får lasta 300 kg mer än en nio meter lång bil ger lite funderingar om hur tillverkarna tänker och även säljarna.
Det är nog en del köpare som känner sig lurade.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vår knappt 9m långa bil får lasta 603 kilo enligt Transportstyrelsen.
I försäljningsbroschyren anger de lastvikt 1055kg i körklart skick. Det är lite avvikande
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag vägde min gamla Hymer för några veckor sen. Den vägde 2900kg, totalvikten är 3100kg. Den får lasta 840kg. Men som sagt det finns en del uppgraderingar som gör bilen tyngre så den totala lastvikten minskar. Det är som du skriver vågen bestämmer.
Min bil 5,6 meter lång får lasta 300 kg mer än en nio meter lång bil ger lite funderingar om hur tillverkarna tänker och även säljarna.
Det är nog en del köpare som känner sig lurade.
Det jag funderar på är vad du har med dej som tar 640kg av ditt lastutrymme?

Jag får lasta 1050kg i min gamla Hymer och har drygt 300kg kvar, och jag har tamefasen allt med mej i husbilen, alldeles för mycket prylar. o_O
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Hej
Det finns en last vikt när HB lämnar fabrik.
En husbil som registreras när den kommer till Sverige, om den köps in av återförsäljare då helt nya HB.
Då sätts lastvikten på bilen.
Sen köps bilen av kund och då monteras all extra utrustning.
Det är markis,ac,tv,gasolflaskor,solpanel, batteri,laddare,omvandlare,mm mm.
Ev hydraliska stödben,ev dragkrock.
Sen lastar man in nivåklossar cyklar stolar bord grill, mm mm.
Sen allt husgeråd kläder mm mm.
Mat ska ju med, öl vin mm.
Som tidigare inlägg att fylla vatten tanken, ex100l är ju ca 100kg.
Sen förare passagerare väger ju oxå.
När man summerar allt blir det många kilo, så alla HB ägare med handen på hjärtat så är det många som har överlast.
De flesta har inte koll och de har aldrig vägt bilen, det gäller ju även husvagnar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det jag funderar på är vad du har med dej som tar 640kg av ditt lastutrymme?

Jag får lasta 1050kg i min gamla Hymer och har drygt 300kg kvar, och jag har tamefasen allt med mej i husbilen, alldeles för mycket prylar. o_O
Full bränsletank, full vattentank, sex vatten dunkar som minskar efter hand, tom gråvattentank, verktyg och bra ha grejer(för många ), två gasflaskor, mat, tre vuxna. Kläder, sängkläder, handdukar. Husgeråd och en massa annat. Vi hade även med ett tungtäcke som väger 9 kilo. Anslutningskablar. Räknar man ihop allt drar det iväg.

Att inte glömma räkna till lasten är lilla hunden Leia. Hon väger drygt 5 kilo. Sen tillkommer hennes leksaker.

Bilen var fullpackad överallt inte en yta var ledig efter två veckors rull. Det handlades och lasten ökades efter hand. Jag har aldrig vägt bilen utan någon last. Det lär nog skilja lite mellan det som står i registreringsbeviset och verkligheten.

Min gamla Hymer har inget garage och har begränsade ytor där man kan förvara saker.
Det blir verkligen att leva på en liten yta och försöka planera så gott det går.
Bilen är bara 5,6 meter lång och har en alkov. Men kul är det att rulla runt på vägarna.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det kan skilja mycket på hur lastvikten beräknats på olika årsmodeller och olika fabrikat. Det finns "tjänstevikt" och "vikt i körklart skick", vilket i princip ska vara densamma på nyare bilar. På äldre bilar tar dock inte tjänstevikten alltid hänsyn till all fabriksmonterad utrustning, trots att den angetts som standard. Så för säkerhets skull pratar man numera också om "fordonets faktiska vikt". Den ska inkludera både fabriksmonterad standardutrustning och fabriksmonterad extrautrustning samt dito tilläggspaket. Det kan bli stora vikter! Sedan måste återförsäljarna också ta hänsyn till vikter vid eftermonterad extrautrustning. För att ytterligare komplicera situationen pratar tillverkarna också allt mer om nyttolast.
Så det enda säkra sättet att lasta rätt och undvika överlast, är att väga sin bil vid olika situationer. Väg också gärna och dokumentera det du stoppar in i bilen. Det tar en stund men är guld värt. Vi har definitivt olika last beroende på vilken resa vi ska göra men vet hyggligt väl vad bilen väger. Bilen står dock alltid ganska lätt lastad, men klar för snabba utflykter.

Carado har bemödat sig om att försöka förklara hur vikterna beräknas på nya bilar. Läs gärna genom och försök förstå. Materialet och resonemanget tillverkarna tar hänsyn till är väldigt omfattande. Det går att bli fullständigt vimsig i plymen för mindre. Så mitt mantra är VÄG! :)

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Full bränsletank, full vattentank, sex vatten dunkar som minskar efter hand, tom gråvattentank, verktyg och bra ha grejer(för många ), två gasflaskor, mat, tre vuxna. Kläder, sängkläder, handdukar. Husgeråd och en massa annat. Vi hade även med ett tungtäcke som väger 9 kilo. Anslutningskablar. Räknar man ihop allt drar det iväg.

Att inte glömma räkna till lasten är lilla hunden Leia. Hon väger drygt 5 kilo. Sen tillkommer hennes leksaker.

Bilen var fullpackad överallt inte en yta var ledig efter två veckors rull. Det handlades och lasten ökades efter hand. Jag har aldrig vägt bilen utan någon last. Det lär nog skilja lite mellan det som står i registreringsbeviset och verkligheten.

Min gamla Hymer har inget garage och har begränsade ytor där man kan förvara saker.
Det blir verkligen att leva på en liten yta och försöka planera så gott det går.
Bilen är bara 5,6 meter lång och har en alkov. Men kul är det att rulla runt på vägarna.
Jag måste bara fråga, sex dunkar vatten? Utöver vattentanken? Betyder det 120L (6x20L)
 
Toppen