• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ruttplaneringsprogram - GPS?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Planering inför kommande husbilande skall strax ta sin början.
Vi har hittils använt Bordatlas, Kartförlagets vägatlas, HBK ställplatslistor åsså en Garmin 255W. Sammanställt resan i ett pappersPM, gjort resan, och hittat hem.
Nu tycker vi att det skulle vara spännande att kunna "se bortom nästa vägkrök", d.v.s att planera en rutt i PC (i skenet från brasan hemma) och sedan "stoppa in" den i Garmin.
Kanske att kunna medföra PC (nu skall den med ändå för att skicka elektroniska vykort) och omplanera under resans gång åsså in med rutten igen i Garmin.

Du som känner en kallelse att bidraga med lite råd och dåd, vänligen tänk på att inte inveckla Dig i för mycket fackspråk. Jag har läst många av trådarna i ämnet å HBK hemsida men det är lite för mycket teknikaliteter för att jag skall hänga med.
Jag inser att kunnandet i HBK i ämnet vida överstiger mitt.

Lite fördelar och nackdelar med olika kartprogram är heller inte fel.
PC som vi har är en HP Probook 4320S med Windows 7 64bitars samt en Garmin 255W.
Jag är inte road av att lägga ut en förmögenhet på lösningar att nå målet.

Hälsningar,

Käthe & Per
4069

PS Det blir nog södra Frankrike......igen eller Norrbotten DS
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ruttplaneringsprogram - GPS?

Lite fördelar och nackdelar med olika kartprogram är heller inte fel.
PC som vi har är en HP Probook 4320S med Windows 7 64bitars samt en Garmin 255W.
Jag är inte road av att lägga ut en förmögenhet på lösningar att nå målet.

En stilla undran, har du en s.k. smart telefon, iPhone eller Android?

Då hade det varit lättare att med en navigeringsapp lägga upp en rutt med övernattning på ställplatser.
Frankrike har sina välordnade Aires som finns i appen Aires CC (28 kr).
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Ruttplaneringsprogram - GPS?

Jag har ett program från Garmin till min Zumo 660 (följde med i köpet) som heter Mapsource. Detta laddar du in i datorn och lägger där in samma karta som du använder i din GPS.

Sen kan du bygga rutter som du vill hemma i datorn eller på laptopen under resan och sedan bara ansluta kabeln och ladda ner dom i din GPS.
Programmet har direktlänk till Google Earth om man vill se hur det ser ut.

Man har ju betydligt bättre översikt på en datorskärm och Mapsourceprogrammet har betydligt fler verktyg än programmet i din GPS.

Detta har varit guld värt då jag planerat långa resor både i Europa och USA.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Ruttplaneringsprogram - GPS?

Garmin har numera ett nyare PC-program, som följde med den senaste kartuppdateringen, som heter BaseCamp.
Det är en vidareutveckling av MapSource och är lite mer åt AutoRoute hållet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ruttplaneringsprogram - GPS?

I början var jag mycket inne på att lägga en route i AutoRoute, Route66 eller Tyre, den sistnämnda för att jag har en TomTom och sedan lägga in den i GPS:en.
Det visade sig i praktiken att jag blev alltför styrd av routen då det under resan hela tiden dök upp intressanta alternativ dvs avstickare.
Jag gick över till att planera en route i t ex Autoroute där jag också har ställplatserna och ACSI-Campingar inlagda som POI. Därefter kollar jag på GoogleMaps eller GoogleEarth med Streetview. Skriver sedan en lista över orter som vi tänker besöka och koordinater på lämpliga ställplatser. Besöker biblioteket och lånar böcker över det geografiska området för att läsa in oss på orterna för att inte missa något väsentligt men också gallra ut vad som är intressant.
Just nu läser vi in oss på Holland, Belgien och Normandie.
Det är en trevlig sysselsättning nu när bilen är avställd och vi väntar "på bättre tider".
Det blev ett långt svar som egentligen inte tipsar dig om route in i GPS:en utan mer hur vi i praktiken hanterar detta.
Mvh "Husbilsgrannen"

PS Vi tänkte besöka Rijksmuseum i Amsterdam och hittade denna länk som visar rariteter från flera museum. DS
The Nightwatch (Rembrandt Harmensz. van Rijn) : Rijksmuseum : Art Project, powered by Google
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen